بازگشت
۲۴ مهر ۱۳۹۷
بازتاب هنروتجربه در رسانه‌ها
«اینستاگرامر» یک مصاحبه و یک نقد جامعه‌شناسانه
اخبار و رویدادها

هنروتجربه: فیلم‌های در حال اکران هنروتجربه در صفحات هنری رسانه‌ها مختلف مورد بررسی و توجه قرار می‎گیرند.امروز ۲۴ مهر ماه هم روزنامه ایران یک صفحه از صفحات ایران فرهنگی خود را به آثار هنروتجربه‌ای اختصاص داده‌است. انتشار گفت‌وگویی از سینا کیان‌پور، کارگردان مستند «اینستاگرامر» و یادداشتی به قلم یک استاد جامعه شناس درباره همین فیلم و گزارشی درباره فیلم‎های در حال اکران هنروتجربه از جمله این مطالب است. 

سینا کیان‌پور:تصویری واقعی از زیر پوست صفحات مجازی
سینا کیان‌پور، کارگردان مستند «اینستاگرامر» که این روزها در گروه هنروتجربه در حال اکران است، درباره ایده این فیلم گفت:«آنچه امروز در اینستاگرام تجربه می‌کنیم نوعی شهرت جدید و بی‌سابقه است؛ شهرت در فضای مجازی در دیگر کشورها سابقه دارد اما ما ایرانی‌ها این اتفاق را با اینستاگرام و تا حدودی با توییتر تجربه کردیم. از ابتدا تصمیم داشتم سراغ افرادی بروم که به واسطه این رسانه جدید مشهور شده‌اند. سلبریتی‌های فعال در فضای مجازی شهرتشان را از رسانه‌های سنتی کسب کرده‌اند و به واسطه همین شهرت تعداد دنبال‌کنندگان آنها زیاد است بخصوص اینکه در این رسانه فارغ از محدودیت‌های رسانه‌های رسمی فضای آزادانه‌تری دارند. گروه مدنظر من اما افرادی بودند که تنها به خاطر فعالیت در اینستاگرام به شهرت رسیده‌اند.»

او در پاسخ به این پرسش که سوژه‌های این فیلم جزو چهره‌های موجه فضای مجازی  هستند اما چرا سراغ کسانی که حاشیه‌ داشته‌اند، نرفته است:«قصد من پرداختن به افرادی بود که دلیل منطقی برای شهرت‌شان پیدا نمی‌کنم. شهرت برای آدم‌هایی که در اینستاگرام شاخ و شانه می‌کشند یا ویدئوهای سخیف می‌سازند تا حدودی قابل درک است چون موضوعات سخیف همیشه در کشور ما طرفدار دارد اما برای من علت مشهور شدن افراد به خاطر انتشار تعدادی عکس خیلی عادی روزمره در اینستاگرام، سؤال بود.»

در ادامه او درباره که چرا در دوره پژوهش سراغ استادان علوم ارتباطات و جامعه‌شناسی نرفته است، اظهار کرد:«زاویه دید علمی و آسیب‌شناسانه‌ای به این ماجرا نداشتم. دوست داشتم مستند جذابیت‌های خودش را داشته باشد و به لحاظ جذابیت به فیلم داستانی تنه بزند، دلم نمی‌خواست دید پژوهشی و آسیب‌شناسانه وارد فیلم شود. ممکن است شما بگویید برای تحقیق‌های خودم به کار می‌آمد اما حقیقتش این است که آن موقع به این ماجرا فکر نکردم البته از مشورت‌های یکی از اساتید روانشناسی استفاده کردم تا از انگیزه‌های شخصی این افراد برای دیده شدن در فضای مجازی شناخت پیدا کنم.»

او سپس به نحوه رضایت خود اکران فیلمش اشاره کرد:«زمان ساخت فیلم به هیچ جا امید نداشتم ، می‌دانستم فرصت‌هایی مثل جشنواره سینما حقیقت یا هنروتجربه وجود دارد اما هیچ امیدی به آنها نداشتم. بر این اساس امروز راضی‌ام چون نهایت یک اتفاق خوب برای آثار مستند اکران در گروه هنروتجربه است که «اینستاگرامر» به آن رسیده است. فروش اتفاق خوشحال‌کننده‌ای است اما مستندساز از همان شروع کار می‌داند که ساخت مستند منفعت مالی ندارد. دوست دارم اگر فیلم حرفی برای گفتن دارد براساس قابلیت‌هایش دیده شود و بتواند مسیر را برای ساخت فیلم‌های بعدی‌ام هموار کند این اتفاق مهم‌تر از عدد و رقم فروش است.»

تناقض‌های جهان اینستاگرام
مسعود کوثری/استاد دانشگاه و جامعه‌شناس
مستند «اینستاگرامر» فیلمی جالب درباره یکی از پدیده‌های زندگی معاصر است:«اینستاگرام». اما این فیلم درباره همه کاربران اینستاگرام نیست، بلکه درباره بخشی از کاربران یا اینستاگرامرها است که تعداد قابل توجهی زیر- پیرو (فالوور) دارند وبه آن‌ها «پرنفوذها» گفته می‌شود. پرنفوذها نه تنها مورد توجه پیروان خود قرار گرفته‌اند، بلکه از سوی جهان کسب و کار نیز تحت نظرند. تعداد چند هزار یا چند میلیون فالوور سبب می‌شود که بانکی بالقوه ارزشمند برای دسترسی به مردم یا همان مصرف کنندگان به وجود آید. چه شیوه‌ای بهتر از این برای دسترسی به کسانی که می‌توانند مصرف کنندگان بالقوه کالایی باشند یا به گفته دانشمندان ارتباطات بتوانند در ارتباط دو مرحله فروشنده را به مصرف کننده مرتبط کنند، اما، اختلاف نظری در این مورد میان پرنفوذها وجود ندارد. عده‌ای از آنان از بنیان با چنین ادعایی مخالفند و بر آن هستند که نه تنها از این شیوه استفاده نمی‌کنند، بلکه آنان دارند چیزی از آن خودشان که اسمش را «سبک زندگی» می‌نامند به پیروان خود می‌دهند. این گروه بر آن هستند که در میانه هیاهویی که در جامعه معاصر وجود دارد، زندگی آنان از جنبه‌هایی برای فالوورها جالب است و همین جنبه است که آنان را به افرادی پرنفوذ تبدیل کرده است. پرنفوذها زندگی خود را با راحتی و صداقت ممکن به فالوورهای خود نشان می‌دهند و همین صداقت و تازگی در رفتار را دلیل اصلی پیوستن فالوورها به خود می‌دانند. گروهی دیگر بر آن هستند که در ادعای برخی از رقبا یا همکاران خود باید تردید کرد؛ زیرا آنها به صورت زیرپوستی تبلیغ می‌کنند و تصور می‌کنند کسی نمی‌فهمد. همین امر هم سبب شده است که عده‌ای از پرنفوذها از این بازی خارج شوند و آن را خیانت به فالوورهای خود بدانند. این تناقص به مجادله‌هایی هم میان پرنفوذها دامن زده است. هر گروه دیگری را متهم می‌کند که دارد از موقعیت پرنفوذ بودن سوءاستفاده می‌کنند و این مجادله نه تنها در شبکه‌های مجازی که در دنیای واقعی هم تداوم یافته است. اما، دسته سومی هم هستند که راهی میانه برگزیده‌اند. استدلال این دسته آن است که اگر قرار است آن‌ها چیزهای جالب و زیبا و یا تجربه نشده را در اختیار فالوورها بگذارند، باید به سفر بروند، خرج کنند و زحمت بکشند و کسانی باید پول این هزینه‌ها را بدهند و این کسان همان فالوورها هستند. این استدلال درست باشد یا نه، این گروه بر آن هستند که در ازای زحمتی که می‌کشند و دنیای جالبی را برای فالوورها به تصویر می‌کشند، هزینه‌ای هم به صورت غیرمستقیم دریافت می‌کنند؛ هزینه‌ای که از طریق روابط عمومی شرکت‌ها نصیب آنان می‌شود. این کل ماجرایی است که بخوبی در مستند «اینستاگرامر» به تصویر کشیده است. هر دسته استدلال خود و نقدهایی را که به رفتار دیگر پرنفوذها دارند، براحتی بیان می‌کنند و گویی خود را در این جهان پرآشوب برحق می‌دانند. مستند به داوری درباره این که کدام گروه درست می‌گوید نیست، اگرچه از این «فروش سبک زندگی» دلخور است و آن را حربه جهان سرمایه‌داری می‌داند. دست آخر باید به روحانیونی هم اشاره کرد که از این راه حرفه خودشان را دنبال می‌کنند. روحانیونی که نه تنها به فناوری پشت نکرده‌اند، بلکه از آن برای ترویج سبک زندگی خود بهره برده‌اند. مستند «اینستاگرامر» مستندی بموقع و جالب درباره جنبه‌های مختلف زندگی پرنفوذها و نحوه داوریشان درباره این نوع زندگی است؛ فیلمی که با تجربه دست اول پرنفوذها سر و کار دارد و توانسته است آن را با موفقیت به تصویر بکشد.

در میان رنگین کمان
مطلب دیگر هم گزارشی نوشته سید رضا صائمی است که در آن به معرفی چند فیلم تازه اکران شده در هنروتجربه می‎پردازد.در مقدمه این مطلب می‎خوانیم:«طرح و الگوی اکران در گروه سینمای هنروتجربه شیوه متفاوتی از اکران عمومی را در پیش گرفته که هم از حیث کمی و هم از نظر محتوایی و ژانری از تعدد و تنوع بیشتری برخوردار است. بر همین اساس، علاقه‌مندان جدی‌تر سینما یا مخاطبانی که به سینمای هنری و تجربه‌گرا علاقه‌مندند، از حق انتخاب بیشتری برخوردارند تا نوع و ساختار سینمایی مورد علاقه‌شان را در آن پیدا کنند. به این معنا که در اکران‌های هنروتجربه هم فیلم داستانی وجود دارد هم فیلم مستند و هم فیلم کوتاه و گاهی هم انیمیشن. فارغ از این تنوع ساختاری از حیث مضمون و محتوا هم با طیف رنگارنگی از سوژه‌ها مواجه می‌شوید که می‌تواند برایتان جذاب باشد. مثلاً در حال حاضر مستندی به اسم «اینستاگرامر» در گروه هنروتجربه در حال اکران است که به مسائل و چالش‌های شبکه‌های اجتماعی می‌پردازد یا اگر علاقه‌مند به سوژه‌های تاریخی و سیاسی هستید می‌توانید به تماشای مستند «رزم آرا؛ یک دوسیه مسکوت» بنشینید. در میان فیلم‌های داستانی هم می‌توان یک فیلم خیابانی با موضوع گمشدگی را با تماشای «دو لکه ابر» تجربه کنید یا به تماشای فیلم خانوادگی مثل « پاسیو» بنشینید.» در ادامه گزارش نیز چند فیلم درحال اکران هنروتجربه معرفی می‌شوند.

 

 

دیــدگاه ها و نــظرات

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.