بازگشت
۷ آذر ۱۳۹۷
بازتاب هنروتجربه در رسانه‌ها
دو نگاه به «چاووش از درآمد تا فرود» و «پاسیو»
اخبار و رویدادها

هنروتجربه: روزنامه قانون در یادداشتی به نقد مستند «چاووش از درآمد تا فرود» و خبرگزاری هنرآنلاین هم در یادداشت دیگری به نقد فیلم «پاسیو» پرداخته‌اند.

روایتی از بغض تا اشک
روزنامه قانون در یادداشتی با عنوان «روایتی از بغض تا اشک» نوشته حامد شجاعی به نقد مستند «چاووش از درآمد تا فرود» اثر مشترک آرش رییسیان‌و هانا کامکار پرداخته است.

در بخشی از این مطلب آمده است:«این روزها در گروه سینماهای هنروتجربه، فیلم مستند «چاووش از درآمد تا فرود» اثر مشترک آرش رییسیان و هانا کامکار  روی پرده است. فیلم، چنان که از عنوانش برمی‌آید، با بهره‌گیری از آرشیو موسیقی و تصاویر و فیلم‌های به‌جامانده از کانون چاووش در کنار مصاحبه با برخی از چهره‌های سرشناس و تاثیرگذار موسیقی در تلاش برای به تصویر کشیدن شرح روند شکل‌گیری کانون موسیقی چاووش و فراز و فرودهای آن تا انتهاست و در دستیابی به این هدف، تا حد زیادی موفق است. البته شاید مستندسازان حرفه‌ای قادر به ارائه نقدهای فنی و جدی بر ساختار فیلم باشند اما از منظر نگارنده، به عنوان یک تماشاگر معمولی فیلم، به جز برخی موارد که شاید بتوان حتی آن را ناشی از اختلاف سلیقه با فیلم‌سازان تلقی کرد، نحوه پردازش موضوع و ریتم فیلم‌، مناسب و پرکشش است. اگرچه یکنواختی کادرهای انتخاب شده در مصاحبه‌ها در نیمه نخست فیلم و رنگ نامناسب انتخاب شده برای زیرنویس‌ها را می‌توان به عنوان اشکال فیلم مورد اشاره قرار داد. علاوه بر آن اجبار فیلم‌سازان به حذف صدای خوانندگان زن و جایگزین کردن آن با بخش‌هایی از موسیقی تصانیف یا ترانه‌های اجرا شده توسط مرضیه، سیما بینا یا هنگامه اخوان، ساختار موسیقایی و تاریخی فیلم را دچار اختلال می‌کند. همچنین عدم حضور برخی چهره‌های مهم و تاثیرگذار موسیقی چاووش همچون هوشنگ ابتهاج، سیما بینا و زنده‌یادان محمدرضا لطفی و پرویز مشکاتیان در مصاحبه‌های فیلم، که بنا به گفته هانا کامکار احتمالا به دلایل شخصی از مصاحبه پرهیز داشته‌اند قطعا در جامعیت بیان همه زوایای این کانون تاثیرگذار موسیقی معاصر ایران ایجاد اختلال کرده است. البته شاید می‌شد با بهره‌گیری از فیلم‌های آرشیوی یا رجوع به مصاحبه‌های متعدد این چهره‌ها، درباره فعالیت‌های کانون چاووش و گروه‌های شیدا و عارف، تا حدی این خلأ را جبران کرد که به هر دلیل فیلم‌سازان دست به این اقدام نزده‌اند….»

زنانه‌ای با رویکرد مردانه
 نزهت بادی نیز در خبرگزاری هنرآنلاین، یادداشتی با عنوان «زنانه‌ای با رویکرد مردانه» درباره فیلم «پاسیو» ساخته مریم بحرالعلومی نوشته است که در بخشی از آن عنوان شده است:«فیلم «پاسیو» درباره زن‌های تنهایی است که هر کدام به‌نوعی در ارتباط با مرد زندگی‌شان دچار چالش شده‌اند و حالا می‌کوشند روی پای خود بایستند و زندگی تازه‌ای را آغاز کنند، اما قبل از هر چیزی باید تکلیفشان را با گذشته خود معلوم کنند و تاوان انتخاب‌های پیشینشان را بپردازند. فیلم می‌خواهد به‌واسطه سرک کشیدن به دغدغه‌ها، نیازها، امیال و خواسته‌های هر یک از این زنان، به آسیب‌شناسی وضعیت دختران وزنان تنها در جامعه کنونی دست بیابد و مشکلات اجتماعی پیرامونشان در زمینه بیکاری، عدم امنیت، بی‌ثباتی مالی و ازدواج را طرح کند اما داستان چنان از خلأها و حفرهای اساسی و بنیادین رنج می‌برد و از خلق موقعیت‌های چالش‌برانگیز ناتوان است که اساساً امکان نزدیک شدن به شرایط زن امروزی و مشکلات پیش رویش فراهم نمی‌شود…..»

 

دیــدگاه ها و نــظرات

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.