بازگشت
>
۲۱ اسفند ۱۳۹۶
همراه با هنروتجربه در سال 1396
برگزاری هفته‌های فیلم و دستاوردهای آن
اخبار و رویدادها

هنروتجربه:بخش بین‌الملل گروه هنروتجربه روزهای شلوغی را در سال ۱۳۹۶ پشت سرگذاشت و طی این سال برگزاری سه هفته فیلم، برپایی تعدادی شب فیلم و حضور در جشنواره‎ جهانی فیلم فجر و جشنواره فیلم‌های اسلامی را تجربه کرد.

اردیبهشت ۱۳۹۶ و برگزاری سی‌وپنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر فرصت خوبی برای بخش بین‌الملل گروه هنروتجربه بود تا برای دومین سال متوالی با حضور در بخش بازار فیلم این جشنواره به معرفی اهداف و سیاست‌های این گروه برای حاضرین و میهمانان داخلی و خارجی این رویداد بپردازد. معرفی فیلم‌های به نمایش درآمده در این گروه نیز از دیگر برنامه‌های حضور در این بازار بود.

گروه سینمایی هنروتجربه هم‌چنین تیر ماه در هفتمین بازار فیلم اسلامی که با حضور ٢٥٠ نماینده از کشورهای مختلف برگزار شد، به معرفی آثار و فعالیت‌های سینمایی‌اش پرداخت.هفتمین بازار فیلم اسلامی و ششمین نمایشگاه تجهیزات و فناوری رسانه با حضور مدیران شبکه‌های اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی و مهمانان نهمین اجلاس مجمع عمومی اتحادیه در مشهد برگزار شد.

بخش بین‌الملل هنروتجربه اما در اولین روز مرداد برگزاری اولین هفته فیلم را تجربه کرد. هفته فیلم ارمنستان از اول تا هفتم مرداد همزمان در سه شهر تهران،شیراز و مشهد برپا شد. این هفته با برگزاری مراسم افتتاحیه در خانه هنرمندان آغاز شد. در این مراسم که در آن جمعی از هنرمندان و نمایندگان سفرا و سفیر ارمنستان حضور داشتند، سفیر ارمنستان و جعفر صانعی مقدم سخنرانی کردند. برنامه‌های این هفته فیلم را کارگاه‎های آموزشی با موضوعات تولید فیلم و تولید مشترک تکمیل کرد.این کارگاه‌ها در سه شهر تهران خانه هنرمندان، پرديس هويزه مشهد و پرديس گلستان شيراز با حضور دو كارگردان ارمنستان آرام شهبازیان و آرن واتیان،با همراهی جعفر صانعی مقدم مشاور و الهه گودرزی مدیر بخش‎بین‌الملل هنروتجربه و سینماگران و نویسندگانی چون روبرت صافاریان و آناهید آباد برپا شد.

   

روز ملی سینما بهانه‌ مناسبی بود تا بخش بین‌الملل هنروتجربه با نمایش مستند «۷۶ دقیقه و ۱۵ ثانیه با عباس کیارستمی» ساخته سیف‌الله صمدیان یاد و خاطره عباس کیارستمی را زنده کند. در این مراسم که ۱۹ شهریور در موزه سینما برگزار شد، پیش از نمایش فیلم، سیف‌الله صمدیان کارگردان این مستند و دوست و همراه و همکار عباس کیارستمی، سفیر کشور ایتالیا و رایزن‌های فرهنگی فرانسه و ژاپن سخنرانی کردند.در این مراسم نمایندگانی از سفارت خانه‌های کشورهای فنلاند، آلمان، بلغارستان،اسپانیا، ژاپن، لهستان،تایلند،فرانسه، کره جنوبی، ترکیه،برزیل، صربستان، ایتالیا، آرژانتین،لبنان ، ارمنستان و سینماگرانی چون رضا میرکریمی، جعفر صانعی مقدم، مانی حقیقی،امیر اسفندیاری، بهناز جعفری، شقایق فراهانی، بهزاد دورانی و…حضور داشتند.

هفته فیلم برزیل نیز از ۱۵ تا ۲۱مهر در سه شهر تهران و اصفهان و شیراز برگزار شد. در مراسم افتتاحیه این رویداد که با حضور نمایندگان سفارتخانه‌ها و جمعی از هنرمندان برگزار شد، سفیر برزیل، رضا میرکریمی و جعفر صانعی مقدم درباره تاثیر و هدف برپایی هفته‌های فیلم صحبت کردند.این هفته فیلم با برگزاری کارگاه‌هایی با موضوع تولید فیلم در سه شهر تهران،شیراز و اصفهان با همراهی روبرتو برلینر کارگردان برزیلی و محسن امیر یوسفی،بهتاش صناعی‌ها و شهرام مکری همراه بود.

شب گرجستان و نمایش فیلم «جزیره ذرت» در ۳۰ مهر در موزه سینما از برنامه‌های دیگر بخش بین‌الملل در سال ۹۶ بود.«جزیره ذرت» که نامزد بهترین فیلم خارجی زبان هشتاد و هفتمین دوره  آکادمی اسکار بوده،ساخته گئورگی اواشویلی فیلم‌نامه‎­نویس، تهیه‌کننده، بازیگر، فیلم‎بردار و کارگردان گرجستانی است.

تقریبا یک هفته بعد از این رویداد، بخش بین‌الملل هنروتجربه با تدارک نمایش هفت فیلم داستانی و مستند از هفتم تا سیزدهم آبان هفته فیلم آلمان را همزمان در سه شهر تهران،شیراز و کرمان برگزار کرد. در مراسم افتتاحیه این هفته فیلم در خانه هنرمندان علیرضا تابش مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی و رایزن فرهنگی سفارت آلمان با حاضرین سخن گفتند.طی روزهای برپایی این هفته فیلم که توبی اشرف منتقد و کارشناس سینمای آلمان هم از میهمانان آن بود، سه کارگاه با موضوع تولید فیلم در آلمان با همراهی توبی اشرف، شهرام مکری،جواد طوسی،منوچهر طیاب، هوشنگ گلمکانی،مجید برزگر و امیر پوریا در خانه هنرمندان،پردیس گلستان شیراز و تماشاخانه پارس کرمان برگزار شد.

جعفر صانعی مقدم:دستاورد هفته‌های فیلم بیشتر از خودش بود
 گزارش فعالیت‌های بخش بین‌الملل گروه هنروتجربه را با یادداشت جعفر صانعی مقدم مشاور بین الملل و عضو شورای سیاستگذاری گروه هنروتجربه درباره اهداف و دستاوردهای برپایی هفته‌های فیلم و تاثیرات آن به پایان می‎رسانیم.این یادداشت در ماهنامه هنروتجربه منتشر شده‌است:

«در ۱۳ مهرماه سال ۹۳ اکران فیلم های هنروتجربه شروع شد. از همان ابتدا بحث اختصاص بخشی از ظرفیت ها جهت نمایش فیلم خارجی مرتبط مطرح بود، ولی بودجه و امکاناتِ بسیار محدود امکان این کار را نمی داد.

پس از مدتی بخش بین الملل شروع به کار کرد. این بخش ابتدا در جشنواره‌های اصلی فیلم های اکران‌شده در هنروتجربه را به مهمانان خارجی معرفی کرد، سپس فیلم های ایرانی با زیرنویس انگلیسی را در سالن های نمایش جهت استفاده اتباع خارجی به سفارت خانه های مختلف پیشنهاد کرد. از طرف دیگر بخشی از نشریه هنر و تجربه به زبان انگلیسی منتشر شد و مصاحبه با افراد موثر خارجی نیز قدم بعدی جهت آشنایی طرفین از همدیگر می شد. اما شروع به  کار هفته های فیلم کشورهای مختلف در ایران چندان آسان نبود و چالش های زیادی را به  همراه داشت. اولین زمزمه ها از بعضی ایرانیان بود که با توجه به این‌که قصد پخش فیلم‌های ایرانی را در خارج نداشتیم، دلیل حضور هنر و تجربه در غرفه های بازار فیلم را متوجه نمی شدند. (خوش‌بختانه نسبت به هدفمان به‌سرعت به نتیجه رسیدیم.)

از طرف دیگر باتوجه به کثرت سیاست گذاری در شورا، موضوع بین الملل و نیز هفته های فیلم در خارج از جلسات شورا توسط مدیرعامل، مدیر بین الملل و نیز اینجانب به‌عنوان عضو شورای سیاست گذاری که در ادامه مشاور مدیرعامل در این حوزه گردیدم، مطرح شد تا پس از طرح و نحوه اجرا به اطلاع شورا برسد و وقت زیادی صرف این کار شد. گفت‌وگو با سفارت خانه های مختلف آسان نبود، چون با مجموعه جوان هنر و تجربه آشنا نبودند، توانایی های این مجموعه را نمی شناختند و از تاثیرات آن در مدت تاسیس بی خبر بودند. ولی می دانستند که نمایش فیلم خارجی در ایران با مشکلاتی روبه‌روست و از طرفی برداشتشان از برگزاری هفته های فیلم، تبلیغاتی و نهایتا فرهنگی بود که توسط سازمان ها در سه  دهه گذشته برگزار می شد. پس متقاعد کردن کشورهای مختلف که این کار جنبه تبلیغاتی و فرهنگی ندارد و با هدف معرفی جاذبه های تبلیغاتی آن کشور صورت نمی گیرد و فیلم های هنری و تجربی و مستند و کوتاه نمایش داده می شوند و برهم زدن تصورات قدیمی و دادن تعریف جدید هفته های فیلم، کار آسانی نبود.

 

چالش دیگر انتخاب فیلم خوب از مجموعه فیلم هایی بود که سفارت خانه‌ها می‌توانستند رایت آن‌ها را کسب کنند، که گاهی از میان تعداد  زیادی فیلم به نتیجه دل‌خواه نمی رسیدیم. توضیح این‌که فیلم خوب از نظر ما چیست، کار مشکلی بود، چون مفهوم فیلمی هنری و تجربی به راحتی در ایران نیز قابل توضیح نیست، و این‌که فیلم ضمن داشتن اعتبار باید در ایران دیده نشده باشد. این موضوع فرایند انتخاب فیلم را طولانی می کرد که در مورد بعضی از کشورها هم‌چنان ادامه دارد.

گستردگی ارتباط با کشورهای مختلف که شرایط کاری را بپذیرند، گاهی در مقابل برنامه خودمان قرار می گرفت که با چه کشورهایی باید شروع کنیم، که درنهایت از سه منطقه متفاوت ارمنستان، برزیل و آلمان شروع کردیم. از طرفی آمادگی آن‌ها موجب شد که سه هفته فیلمی که نهایتا برگزار کردیم، فاصله معناداری با هم نداشته باشد و تاحدودی فشرده برگزار گردد. چراکه آمادگی کشورهای مختلف در سرعت  بخشیدن به کارها تاثیرگذار بود.

چالش بعدی تلاش برای غیرسلیقه ای و قانونمند کردن نمایش فیلم ها بود که به ‌غلط الگوی نمایش فیلم خارجی، تلویزیون شده بود. چنین تجربه ای در جشنواره جهانی فیلم فجر امتحان شد و در این هفته ها نیز تکرار پیدا کرد. همین موضوع باعث شد رسانه ها و منتقدان توجه قابل قبولی به این هفته های فیلم داشته باشند و بازتاب های رسانه ای آن (البته با موفقیت هایی که هنر و تجربه در این زمینه دارد) گسترده شود و اهداف هنری و تجربی آن توجه مخاطبان را به خود جلب کند. در پی احترام به تماشاگران، هر هفته فیلم با استقبال بیشتری نسبت به قبلی برگزار شد.

موضوع دیگر، عدم توانایی مالی، امکاناتی و نیروی انسانی بود که در این زمینه با متقاعد کردن سفارت خانه، جهت پرداخت هزینه های آماده سازی و زیرنویس فیلم، تهیه رایت و دعوت از فیلم‌سازان خارجی و تقبل هزینه های آن و در اختیار قراردادن صرف تبلیغات سالن های خود و کوشش فراوان همکاران توانستیم با برند هنر و تجربه سه هفته فیلم را با برگزاری سه ورک شاپ در هر یک از آن‌ها و در سه شهر به‌طور هم‌زمان برگزار کنیم.

اما دستاورد این سه هفته فیلم بیشتر از خودش بود، چراکه برگزاری کارگاهی در زمینه تولید مشترک باعث شد که اظهار تمایلی به‌خصوص در کشورهای برگزارکننده و نیز سایر کشورها ایجاد شود که در بحث تولید مشترک، گروه سینمایی هنر و تجربه نقش واسط را داشته باشد و این از آن جهت دارای اهمیت است که بسیاری از فیلم‌سازان هنر و تجربه علاقه‌مند به جذب سرمایه از کشورهای دیگر هستند و در هر صورت هنر و تجربه می تواند با توجه به منافع ملی عهده دار این نقش هم در جریان سینمای اصلی و هم سینمای هنری باشد و به کمک سازمان های مسئول بیاید.

شاید جسارتی که انتظار می رفت جریان اصلی سینمای ایران با نمایش فیلم های تجاری خارجی شروع کند و اکثریت کارشناسان هم موافق آن بودند، متاسفانه به دلیل مخالفت اقلیتی تاثیرگذار تاکنون انجام نشده است. خوشبختانه دستاورد دیگر هنروتجربه این‌است که فیلم های خوب خارجی که رایت آن خارج از هنر و تجربه تهیه شده، به مرور اکران خواهد شد. در این زمینه دو سال پیش طرحی اجرایی تهیه شد و در اختیار سازمان امور سینمایی قرار گرفت که اوایل امسال در کتاب «اکران فیلم خارجی؛ فرصت ها و تهدیدها برای سینمای ملی» در جشنواره جهانی فجر توزیع شد و امکان این را فراهم می کرد دادوستد جدی بین هنرمندان ایرانی و خارجی ایجاد شود.

در هر صورت گروه سینمایی هنروتجربه با همان شجاعتی که فیلم های هنری تجربی کوتاه و مستند را شروع کرد، موجبات آشنایی بیشتر تماشاگران و احترام به سلیقه آنان از یک سو و پل ارتباطی بین هنرمندان ایرانی و خارجی خواهد بود، چراکه بیشترین جوایز و دستاوردهای سینمای ایران در این بخش ها قرار دارد.»

 

 

دیــدگاه ها و نــظرات

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*