بازگشت
۲۰ خرداد ۱۳۹۷
گفت‌وگو با ناهید حسن‌زاده کارگردان «زمانی دیگر»
تلاش کردم طرح معضلات در فیلم شکل شعاری پیدا نکند
اخبار و رویدادها

هنروتجربه:کارگردان «زمانی دیگر» با بیان این‌که گروه هنروتجربه سهم کوپنی چنین فیلم‌سازانی از سینمای ایران است، انتقاد کرد تلاش‌های زیادی هم می‌شود که همین سهم را هم از آن‌ها دریغ کنند یا شرایطی پیش بیاورند که کل هنروتجربه از هم بپاشد.

نخستین تجربه ناهید حسن زاده در ساخت فیلم‌های بلند این روزها در گروه هنروتجربه درحال نمایش است. «زمانی دیگر» تاکنون در جشنواره‌های مختلفی به نمایش درآمده و موفق به دریافت جوایزی شده‌است. صبا به بهانه اکران این فیلم در سینماهای گروه هنروتجربه با حسن‌زاده گفت‌وگو کرده است.

کارگردان«زمانی دیگر» در ابتدای این گفت‌وگو درباره تاثیر تجربه مستندسازی در کارگردانی این فیلم توضیح داد:«باتوجه به این‌که من تجربه ساخت فیلم مستند داشته‌ام و از طرفی علاقه بسیاری به سینمای واقع‌گرایانه دارم در زمان ساخت اولین فیلم داستانی بلند نیز این تجربه و نگاه همراه من بوده است، نگاه و زبان سینمایی که برای ارتباط با مخاطب انتخاب کرده بودم تا حد بسیاری مستندگونه بود.  به سبب باورپذیری که سینمای واقع‌گرایانه با خود به همراه می‌آورد بسیار به این شکل از فیلم‌سازی و سینما گرایش دارم. از طرفی در تمام این سال‌ها ما با این جنس از  سینما بیشتر ارتباط برقرار کردیم و حتی فیلم‌هایی از سینمای ایران،که مورد تحسین جهان قرار گرفته است. همین نگاه واقع‌گرایانه را در خود داشته است مثل فیلم‌های عباس کیارستمی، سهراب شهید ثالث و نادری.»

او در بخشی از این گفت‎و‌گو در مورد داستانی که روایتی زنانه دارد، گفت:«درست است که این فیلم یک قصه زنانه دارد و کارکتر‌‌های چالش‌برانگیز آن زنان هستند اما دغدغه من و فیلم صرفا مشکلات زنان نبود. در جامعه‌ای که فقر روزبه‌روز وسعت بیشتری پیدا می‌کند ما دیگر نمی‌توانیم جلوی فروپاشی اخلاق را بگیریم. نمی‌خواهم بگویم که این پیام فیلم بوده ولی این دیدگاهی است که در نگارش فیلم‌نامه وجود داشت.»

کارگردان «زمانی دیگر» در ادامه باز هم براین‌که دغدغه فیلم صرفا بیان مشکلات زنان نیست، تاکید کرد:«ما ملتی هستیم که اگر هیچ چیز نداشتیم حیا داشتیم اما روزبه‌روز به سمتی سوق پیدا می‌کنیم که این فروپاشی اخلاقی شدت بیشتری پیدا می‌کند. خانواده فیلم «زمانی دیگر» درگیر یک ناعدالتی اجتماعی می‌شوند و به‌دنبال آن مشکلاتی دیگر برای آن‌ها به وجود می‌آید. دغدغه فیلم فقط مشکلات زنان نیست یکی از مسائل مهم فیلم به زعم من مساله اقتصادی است. خیلی تلاش کردم طرح معضلات در فیلم شکل شعاری پیدا نکند اما نمی‌دانم چقدر در این زمینه موفق بوده‌ام.»

او همچنین در پاسخ به این سوال که با وجود موفقیت فیلم در جشنواره‌های خارجی، نمایش فیلم در داخل کشور مهجور بوده است، عنوان کرد:«همه این مسائل به‌خاطر این است که کسی من را نمی‌شناسد. من درگیر این گروه و باندبازی‌‌های رایج در سینما نیستم. معتقدم وقتی زمان آن نرسیده که یک جامعه چیزی را بشنود و بفهمد، تو اگر فریاد هم بزنی فایده‌ای ندارد چون وقت آن نرسیده است. مسئولان فرهنگی ما گوش‌هایشان را گرفتند و حتی نمی‌گذارند صدای ما به گوش مخاطب برسد. چرا تلویزیون امکان پخش تیزر فیلم «زمانی دیگر»  را نمی‌دهد؟ وزارت ارشاد بیست فیلم‌ساز دارد که مثل کارمند‌‌های آن می‌مانند. چرا فقط بیست فیلم‌ساز در همه دوره‌‌ها در سینما می‌توانند بی‌دغدغه و راحت فعالیت کنند؟این یک تحلیل طنز ولی تلخ  است که ما از نسل کوپن هستیم ما در دهه۶۰ بزرگ شدیم و مثل همان دوران در حال حاضر هم، همه چیز را به ما کوپنی می‌دهند و ما حق نداریم بیشتر از یک حدی مطالبه کنیم. هنروتجربه سهم کوپنی ماست. ما در این حد از سینمای ایران سهم داریم. تازه تلاش‌های زیادی هم می‌شود  که  آن را  هم از ما دریغ کنند یا  شرایطی پیش بیاورند که کل هنروتجربه از هم بپاشد،  این چه قانون نانوشته‌ای است که سینمادار می‌گوید چون فیلم بازیگر چهره ندارد آن را اکران نمی‌کنم. مگر فیلم درخشان «بچه‌‌های آسمان» بازیگر چهره داشت؟در همه چیز به تکرار افتادیم قصه، بازیگران، فرم و… همه چیز تکراری شده و این مساله فقط به ضرر نسل جوان و در جهت تخریب رشد فرهنگی متناسب با تغییرات زمانه است.»

دیــدگاه ها و نــظرات

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>