بازگشت
۵ مرداد ۱۳۹۷
پژمان تیمورتاش در تلاش برای ساخت دومین فیلم
تهیه‌کننده‌های مطرحی فیلم‌نامه‌ را خواندند اما غیب شدند/فضایی متفاوت با «مفت آباد»
اخبار و رویدادها

هنروتجربه-سحر آزاد:پژمان تیمورتاش می‌گوید برای ساخت دومین فیلم بلندش هنوز تهیه‌کننده یا سرمایه‌گذاری را پیدا نکرده است البته به گفته او چند نفری بوده‌اند که وقتی فیلم‌نامه را خوانده‌اند بسیار هم استقبال کرده‌اند اما بعد از مدتی غیبشان زده است.

سال گذشته اولین فیلم بلند پژمان تیمورتاش با عنوان «مفت آباد» در سینماهای هنروتجربه اکران شد. تیمورتاش متولد ۱۳۶۴ است که پیش از این فیلم کوتاه «اکبر میلیون دلاری» را در سال ۱۳۸۵ و مستند «استوک‌ها پاره، ساق‌ها شکسته» را در سال ۱۳۸۶ ساخته و به عنوان نویسنده رمان «قبل از مردن چشمهات رو ببند» از سوی نشر چشمه و مجموعه داستان «تهران ۲۸» از سوی نشر پیدایش منتشر کرده است.

او بعد از ساخت «مفت‌آباد» که اولین فیلم سینمایی او بود، عزمش را برای ساخت دومین فیلمش جزم کرده‌است.نگارش فیلم‌نامه‌ جدیدش که یک سال کارهای پیش از نوشتن آن طول کشیده و یک سال هم نوشتن آن، شهریور سال گذشته به پایان رسیده است، بااین‌حال هنوز خبری از ساخت آن نیست. تیمورتاش درباره تعللی که در این مدت پیش آمده است، به سایت هنروتجربه گفت:«هنوز نتوانسته‌ام سرمایه‌گذار یا تهیه‌کننده‌ای را راضی کنم تا فیلم را بسازم و هم‌چنان درگیر پیداکردن تهیه‌کننده هستم. البته به همه آن‌هایی که پول را وارد سینما می‌کنند حق می‌دهم که برای سرمایه‌گذاری روی یک فیلم شک داشته باشند، چون الان واقعا اوضاع اقتصادی خراب است و ضرورت فرهنگی وجود ندارد که فیلم ساخته شود یعنی ضرورت‌های دیگری هست که ضرورت فیلم ساختن را در رتبه‌های پایین‌تری قرار می‌دهد.»

این کارگردان ادامه داد:«اصولا داستان این‌طور است که وقتی شما فیلم اولتان را خیلی مستقل و کم بودجه می‌سازید، برای فیلم دوم می‌گویید باید قدم بلندتری بردارم و ساخت فیلم دوم از فیلم اول خیلی سخت‌تر است چون فیلم اول ساختن دل و جرات و فیلم دوم هوشیاری خیلی بالایی می‌خواهد تا بتوانید خودتان را در سینما ثابت کنید.»

تیمورتاش سپس به این موضوع اشاره کرد که تمایلی ندارد تابع شرایط سینمای مرسوم باشد:«اگر فیلم اول‌تان تاحدودی دیده شده، فیلم دوم‌تان باید از فیلم اول‌تان بهتر شود. به خاطر همین وقتی به فیلم‌های کارگردان‌ها نگاه کنید، فیلم دوم خوب خیلی کم است و کارگردانی که فیلم دومش هم قابل قبول است، بعدا کارگردان خیلی خوبی شده. این موضوع یکی از سختی‌های است که به انتخاب شما در زمینه فیلم‌نامه و این‌که چقدر مسیر فیلم قبلی‌تان را ادامه دهید، بستگی دارد. اصلا نمی‌خواهم مسیر فیلم قبلی‌ام را ادامه دهم یعنی می‌خواهم یک فیلم کاملا متفاوت با «مفت‌آباد» بسازم و هم‌چنان نمی‌خواهم به سینمای مرسومی که وجود دارد، باج بدهم.»

او در پاسخ به اینکه آیا در مسیری پیداکردن تهیه‌کننده، از او خواسته‌اند باج بدهد، گفت:«اصلا. تهیه‌کننده‌های مطرحی فیلم‌نامه‌ام را خوانده‌اند و به‌شدت استقبال کرده‌اند اما بعد از آن غیب شده‌اند و دیگر خبری از آن‌ها نشد. من هم یکی دوبار پیگری می‌کنم اما وقتی خبری از آن‌ها نمی‌شود، دیگر پیگیری نمی‌کنم. البته باز هم می‌گویم به تهیه‌کننده‌ها هم حق می‌دهم و با خودم می‌گویم درحال حاضر ضرورت ساخت چنین فیلم‌هایی چیست؟»

او در پاسخ به این سوال که فیلم اولش توانسته بود مورد توجه قرار بگیرد اما چطور برای فیلم دوم، تهیه‌کننده یا سرمایه‌گذاری پیدا نکرده است، عنوان کرد:«این‌ها ملاک نیست. ببینید الان هرکجا می‌روم و می‌گویم پژمان تیمورتاش و «مفت‌آباد»، می‌گویند اسم شما یا فیلم‌تان را شنیده‌ایم اما اینها ملاک نیست. ضمن اینکه باید به پخش هنروتجربه هم توجه کرد. البته اصلا نقدی ندارم منتهی می‌خواهم بگویم هنروتجربه مثل یک آکادمی سینمایی است. هنروتجربه برخلاف فیلم‌های خانه سینما یا آکادمی جشن منتقدان، فیلم‌هایی را هم که پروانه ویدئویی یا پروانه نمایش معتبری ندارند، مورد ارزیابی قرار می‌دهد. شاید خیلی‌ها فیلم من را ندید. درست است که می‌گوییم فیلم مورد نقد قرار گرفت و بازخورد خوبی داشت اما حتی از ۵۰_۶۰ نفری که از عوامل سینمایی یا منتقدان برجسته سینمای ایران هستند، خیلی‌هایشان «مفت‌آباد» را ندیده‌اند، تازه «مفت‌آباد» جز فیلم‌های مطرح سال گذشته بود.»

او سپس پیشنهاد کرد:«شاید اگر هنروتجربه متمرکزتر بود، فیلم‌هایش هم بیشتر دیده می‌شدند. اگر هنروتجربه سالن‌های بیشتری داشت، می‌توانست سانس‌های بیشتری ارائه دهد و همین موضوع باعث دیده شدن بیشتر فیلم می‌شد مثل سالنی که در سینما فرهنگ آماده شد منتهی این سالن‌ها نیز باید بیشتر در دسترس باشد دراین صورت فیلم‌های دیگر وضعیت بهتری خواهند داشت و علاقه‌مندان یک فیلم مجبور نیستند مثل آقا یا خانمی که دوست داشتند «مفت‌آباد» را ببیند، سه روز صبر کنند تا سانس «مفت‌آباد» برسد.»

تیمورتاش افزود:«اتفاقی که خیلی‌ها نتوانستند فیلم‌های مورد علاقه‌شان را در هنروتجربه ببینند این است که نتوانسته‌اند، سانس مناسب را پیدا کنند. فیلم‌های معمول را هروقت بخواهید می‌توانید تماشا کنید و درست است که پیداکردن بلیت فیلم‌های هنروتجربه راحت‌تر است اما متاسفانه سانس‌های آن کمتر است. این حرف‌های من نقد هم نیست و می‌دانم سیستم‌های سانس‌بندی چگونه است و سینماها چگونه به یک فیلم سانس می‌دهند اما یکی از دلایلی که فیلم‌های هنروتجربه زیاد دیده نمی‌شود، همین است.»

او درادامه به صادرنشدن مجوز پخش ویدئویی و نمایش خانگی برخی از فیلم‌های هنروتجربه و به دنبال آن دیده نشدن فیلم و در نهایت مشکل برای جذب سرمایه‌گذار هم اشاره کرد:«یکی دیگر از دلایلی که فیلم‌های هنروتجربه کمتر دیده می‌شوند پخش ویدئویی است. به فیلم خود من مجوز پخش ویدئویی نمی‌دهند. نمی‌دانم چرا به تعدادی از فیلم‌های هنروتجربه مجوز پخش ویدئویی نمی‌دهند. اگر این فیلم‌ها بتوانند به صورت ویدئویی هم نمایش داده شوند، بیشتر دیده می‌شوند. البته ما پیگیر این موضوع هستیم و جواب‌هایی گرفته‌ایم که منفی بوده اما باز هم پیگیری می‌کنیم و می‌ایستیم تا بتوانیم مجوز را بگیریم چون «مفت‌آباد» اصلا فیلمی نیست که برای پخش ویدئویی آزاردهنده باشد، به همین دلیل در تلاش هستیم این موضوع را اثبات کنیم.»

او هم‌چنین در پایان درباره فضای فیلم‌نامه جدیدش عنوان کرد که:« فضای کاملا خانوادگی دارد و از لحاظ فضا و شخصیت‌ها با «مفت‌آباد» متفاوت است.»

عکس:یاسمن ظهورطلب

 

دیــدگاه ها و نــظرات

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>