بازگشت
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷
در نشست نقد و بررسی «قلب سیمرغ» مطرح شد
جایگاه انیمیشن در سینمای ما تثبیت نشده‎است/ برداشتی امروزی از اساطیر شاهنامه
اخبار و رویدادها

هنروتجربه- کامبیز حضرتی: نشست نقد و بررسی انیمیشن سینمایی «قلب سیمرغ» ساخته زنده‌یاد وحیدنصیریان روز یک‌شنبه نهم اردیبهشت‌ماه در خانه هنرمندان برگزار شد. در این نشست محمود موسوی‌نژاد مدیر طراحی صدا، مهدی ابوهاشم فیلم‎نامه‎نویس و امیر سحرخیز مسئول جلوه‎های ویژه حضور داشتند. پریسا ساسانی اجرای این جلسه را به عهده داشت.

در ابتدای این نشست گروه کر فیلارمونیک ایران به اجرای دوقطعه موسیقی پرداختند و پس از آن جلسه نقد و بررسی با ذکر یاد و خاطره وحید نصیریان ادامه پیدا کرد.

پریسا ساسانی نشست را با یاد وحید نصیریان آغاز کرد: «خوشحالم که در این نمایش ویژه کودکان و نوجوانان حضور داشتند. اگر وحید نصیریان زنده بود از این اتفاق خوشحال می‌شد. من به عنوان مدیر روابط عمومی فیلم «قلب سیمرغ» خواستم به اثری که مربوط به ادبیات کودکان و شاهنامه است کمکی کرده باشم.»

موسوی نژاد: صداگذاری انیمیشن خیلی سخت است
در ادامه نوبت به موسوی نژاد رسید. او عنوان کرد: «ناراحتم که وحید نصیریان در میان ما نیست و از این که فیلم بدون  او اکران می‌شود متاثر هستم. این فیلم در جشنواره فجر و همچنین در جشن خانه سینما به نمایش درآمد و جایزه هم گرفت اما به هر دلیلی فیلم هشت سال اکران نشد. بعد از فوت وحید ناگهان می‌فهمیم که می‌خواهند آن را نمایش دهند. این اتفاق جای تاسف دارد. دوست داشتیم او زنده می‌بود و با او فیلم را می‌دیدیم جای وحید خالی و یادش زنده است.»

او اضافه کرد: «صداگذاری انیمیشن خیلی سخت است چون شما با تصویری سروکار دارید که روح و جان ندارد و باید این موضوع به تماشاچی القا شود و صداها و موسیقی جای قصه و کاراکترها را بگیرد. در فیلم «قلب سیمرغ» تمام صحنه‌ها پر از افکت و سرتاسر کار پر از موسیقی بود. قریب به شش ماه صداگذاری این کار طول کشید و سه ماه آن را صداگذاری می‌کردیم. مدام از آن فاصله می‌گرفتیم و مجدد میکس مجدد می‌کردیم. پروسه صداگذاری و اقعا سخت بود.»

این صداگذار درباره سینمای انیمیشن بیان کرد: «متاسفم که جایگاه انیمیشن هنوز در سینمای ما تثبیت نشده‎است و هنوز هم در مقایسه با فیلم سینمایی کمتر به حساب آورده می‌شود. صداگذاری فیلم انیمیشن از سینمای دفاع مقدس که تجربه زیادی در آن دارم سخت‌تر است. صداگذاری فیلم‌های امروزی سخت نیست. ما در «قلب سیمرغ» افکت‌های ماتریکسی، صدای اژدهاک، جنگ و غیره داشتیم. ای کاش وحید زنده بود. ما وجود خودش را می‌خواستیم. امید هست که این فیلم بیشتر دیده شود. امیدوارم  مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و هنروتجربه تبلیغات خوبی برای فیلم انجام دهند تا بیشتر دیده شود. این فیلم قصه مناسبی دارد و از ایران می‌گوید. موضوع آن به نفع همه ما است. بچه‌ها هم می‌توانند از اسطوره‌ها درس بگیرند.»

موسوی نژاد درباره سختی صداگذاری انیمیشن عنوان کرد: «شخصیت سازی در این کار بسیار سخت است. حتی به لحاظ انتخاب بازیگرها برای صحبت کردن به جای کاراکترها، مشکلات فراوانی وجود دارد. نقش رخش را حمید فرخ‌نژاد گفت که به اعتقاد من نباید به طنز اجرا می‌کرد. دلیل این کار این است که بچه‌ها فیلم را ببینند و در آن آمیزه طنز وجود داشته باشد. صدای فیلم در انیمیشنی که جنگ، حادثه و سکوت دارد باید طوری باشد تا صحنه‌ها درگیری و تاثیر مناسبی ایجاد کنند.»

او افزود: «تلاش کردیم صحنه‌های آرام مثل قرار گرفتن رها در آب که آرامش خوبی دارد در سکوت و با موسیقی ملایم اجرا شود تا حمله ناگهانی اژدها بتواند تاثیر بیشتری بگذارد. این شرایط و شیوه کاری را در فیلم‌های انیمیشن دیگر نداریم. من ۲۳ سال تجربه در سینما و کار درصد فیلم را داشتم اما «قلب سیمرغ» سخت‌ترین کاری است که تا به امروز انجام دادم.»

او درباره شیوه صداگذاری در این انیمیشن توضیح داد: «صدای پای رستم صلابت دارد. اژدها که اهریمن است هم صدای مهیبی دارد و هم شکل زشتی دارد. وقتی بحث قصه و فیلم‌نامه و طراحی صدا می‌شود باید همه چیز شکل درستی داشته باشد تا بیننده با آن ارتباط برقرار کند. اگر صدای پای رستم را جایگزین صدای پای شیردال کنید هر بیننده‌ای تشخیص می‌دهد که این صلابت برای این کاراکتر غلط است. این فیلم هر نوع فعالیت و فضاسازی‌ای دارد. در هر سکانس هام و آمبیانس خودش را داشت که شاید شنیده نمی‌شود اما احساس می‌شود.»

او ادامه داد: «صداگذاری در این فیلم چهارچوب ویژه‌ای دارد که بر اساس فیلم‌نامه انجام شده است. شخصیت پردازی کاراکترها، انتخاب صدا و انتخاب بازیگر دقت بالایی دارد. من با وحید نصیریان کلنجار رفتم تا از صداهای آشنا مانند الهام پاوه نژاد و حمید فرخ نژاد که بیننده آن‌ها را می‌شناسد و به بهتر دیده شدن فیلم کمک می‌کند استفاده شود.»

مهدی ابوهاشم: فیلم را با فرم نقالی جلو بردیم
مهدی ابوهاشم یکی از فیلم‌نامه نویسان «قلب سیمرغ» در این نشست اشاره داشت: «صحبت کردن و دیدن این انیمشین بدون حضور وحید نصیریان سخت است. نمی‌دانم چه باید گفت. در ابتدا وحید نصیریان با یک عمل غافلگیرکننده سراغ من آمد و روی یک برگه چند خطی نوشته بود و گفت می‌خواهم یک فیلم سینمایی بسازم.»

او ادامه داد: « به همراه وحید فیلم‌نامه را نوشتیم و خیلی خوب جلو رفت. سعی کردم بعد از «قلب سیمرغ» این همکاری با کارگردان‌هایی که برای نوشتن فیلم‌نامه به من رجوع می‌کنند را  حفظ کنم. ما در زمان نوشتن راجع به تکنیک کار صحبت کردیم. زمانی که فیلم‌نامه را می‌نوشتیم می‌دانستیم از لحاظ تکنیکی حرف زیادی برای گفتن نداریم چون قابل مقایسه با انیمیشن‌های جهان نیستیم اما تلاش کردیم ضرب آهنگ خوب و داستان خوبی را تعریف کنیم. خوشحالم که این فیلم بعد از هفت هشت سال هم‌چنان زنده است.»

او بیان کرد: «وحید نصیریان موسیقی و صداگذاری «قلب سیمرغ» را بسیار دوست داشت و حتما اگر این جا بود از پیام آزادی و محمود موسوی‌نژاد تشکر می‌کرد و از این که این دو بخش در جشنواره فجر نامزد نشد، اذیت شد.»

این فیلم‌نامه نویس درباره پرده‌خوانی در فیلم اشاره داشت: «شروع انیمیشن با نقالی و پرده‌خوانی جلو می‌رفت و نیازی نداشت که روایتی داشته باشیم. تصمیم گرفته بودیم فیلم را با فرم نقالی جلو ببریم و همزمان با بزرگ شدن رها دیالوگ‌هایی را بگذاریم که برای مخاطب نوجوان قابل درک باشد. شخصیت جمشید، سیمرغ و فریدون برای مخاطب آشناست و ما هم از آن در فیلم استفاده کردیم.»

او اضافه کرد: «در زمان نوشتن فیلم‌نامه گروه مخاطب نوجوان را در نظر داشتیم و به مخاطب کودک فکر نمی‌کردیم. البته مخاطبین این فیلم به سواد بصری کودک و نوجوان برمی‌گردد اما درک اساطیر و معنای داستان برای کودک دچار مشکل است.»

امیرسحرخیز: «قلب سیمرغ» کار قابل دفاعی است
ادامه نوبت به امیر سحرخیز رسید. او بیان کرد: «من در «قلب سیمرغ» علاوه بر ویژوال افکت، سوپروایزر فیلم بودم و در زمان پیش تولید که حدود یک سال بود شبانه‌روز با وحید همراه شدم و کار می‌کردیم. هنوز هم دیدن فیلم بدون او من را منقلب می‌کند. وحید در این سالن به ما لبخند می‌زند. این فیلم در زمان خودش موفق بود و اما حدود هشت سال «قلب سیمرغ» حبس شد.»

او ادامه داد: «در ابتدا قرار نبود از تکنیک سه بعدی در این فیلم استفاده شود. وحید گرافیک خودش را داشت و قرار بود آن را به صورت دو بعدی و دستی انجام دهیم  و حدود ۳۰درصد کار را به دلیل ساده کردن نبردها و درگیری‌ها سه بعدی انجام دهیم. اما در طول کار وحید نصیریان به جایی رسید که انجام دو بعدی آن سخت و طولانی بود و پروسه  تولید آن پیچیده می‌شد. وحید تجربه کار سه بعدی نداشت اما در نهایت این انتقال صورت گرفت و نحوه گرافیک فیلم به سبک خود وحید نصیریان نزدیک است و می‌فهمید کاری از اوست.»

او با اشاره به اکران فیلم پس از سال‌ها بیان کرد: «هر کدام از بچه‌هایی که نامشان را در تیتراژ می‌بینیم، امروز اسمی برای خودشان دارند در حالی که آن زمان اوایل کارشان بودند. «قلب سیمرغ» کار قابل دفاعی است اواخر کار و در مبحث کامپوزیت و نهایی کردن تصویرها  آن قدر فشار  روی ما بود که ما برخوردهایی با یکدیگر داشتیم اما آن تنش‌ها امروز خاطره شده است. به نظر من شاید سخت‌ترین بخش کار صدا بود و  صداگذاری سکانس‌های شلوغ آن بسیار سخت بود.»

او ادامه داد: «در جشنواره‌ها و از جمله جشنواره فیلم فجر برخورد خوبی با انیمیشن‎ها ونمی‎شود. دوست دارم زمانی برسد که انیمیشن را به طور مستقل ببینیم. در کار انیمیشن صدا از اساس وجود ندارد و  صداگذاری آن چند برابر یک فیلم زنده کار می‌برد. در جشنواره اسکار معمولا کاندیداهایی را برای صداگذاری و میکس انیمیشن در نظر دارند چون می‌دانند کار صداگذاری آن بسیار خلاقانه است.»

او درباره نحوه روایت فیلم عنوان کرد: «ما همیشه اشاره داریم که منابع زیادی از اساطیر وجود دارند که در انیمیشن از آن‌ها بهره نمی‌گیرند.  شرکت والت دیزنی هم تا قبل از ساخته شدن هرکول سراغ اسطوره‌های این چنینی نرفت. چون مناسب با مخاطب کودک و نوجوان نیست و بیشتر در سینمای بزرگ‌سال استفاده می‌شود. در «قلب سیمرغ» برداشت امروزی از اساطیر داریم و شاید تصویر شدن شاهنامه جذاب نباشد. اتفاق هوشمندانه آن برداشت امروزی ما از یک اتفاق است که باعث جذابیت فیلم می‌شو.د همان طور که چنین برداشت‌هایی را در والت دیزنی می‌بینیم.»

عکس:یاسمن ظهورطلب

دیــدگاه ها و نــظرات

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>