بازگشت
mersin escort - istanbul escort - antalya escort
۲۷ فروردین ۱۳۹۷
برگزاری نشست نقد و بررسی «دژاوو» در خانه هنرمندان
رایانصیری: فیلم روایت پیچیده‌ای ندارد/ مرضیه وفامهر:بازی در این فیلم برایم بسیار ارزشمند است
اخبار و رویدادها

هنروتجربه: نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «دژاوو» روز یک‌شنبه بیست وششم فروردین ماه در خانه هنرمندان برگزار شد. در این نشست رایا نصیری کارگردان، نیما حسندوست تدوین‌گر، رؤیا افشار، مرضیه وفامهر، ملودی آرام‌نیا و هلیا رفاهی بازیگران فیلم و مهدی شادی‌زاده تهیه‌کننده «دژاوو» حضور داشتند.کارشناس و مجری این نشست علی اصغر کشانی بود.

رایا نصیری نشست را با صحبت درباره قصه فیلم آغاز کرد: «سال‌هاست در زمینه مستند تحقیق کرده‌ام و با خانواده‌های مختلف روبه رو می‌شدم. از آن جایی که خودم زن هستم دغدغه و جستجوگری‌ام در ارتباط با مسائل زنان است. سال ۱۳۹۲ فیلم‌نامه «دژاوو» را نوشتم و سال ۹۵ بازنویسی کردم و پس از آن فیلم را ساختم.»

او اضافه کرد: «این فیلم اصلا روایت پیچیده‌ای ندارد و اتفاقی تکراری است که در بسیاری از فیلم‌ها مشابه آن را تجربه کرده‌ایم ولی آن چه برای من مهم بود این است که آدم‌ها به شکل صادقانه احساس‎شان را بیان کنند؛ آن هم خالی از پیچیدگی‌های روابط امروزی.»

این کارگردان سینمایی اظهار کرد: «۲۷ سال است در بخش‌های مختلف در زمینه سینما اعم از دستیاری و برنامه‌ریزی، کار تولید و… مشغول هستم و با مقوله تولید فیلم آشنایی کامل دارم و سعی کردم در بخش تولید کار کمک کنم.»

نصیری هم‌چنین در مورد انتخاب نام فیلم عنوان کرد:«دژاوو یک حالت پیش دیده ذهنی است.در واقع حالتی از ذهن است که در آن فرد پس از دیدن صحنه‌ای احساس می‌کند آن صحنه را دیده است و در گذشته با آن مواجه شده است.»

او ادامه داد:«دلیل انتخاب نام فیلم قصه تکراری و آشنای آن است. دژاوو هم در ادبیات و هم در روان‌شناسی به کار برده می‌شود که در بخش روان‌شناسی اختلال در ذهن خوانده می‌شود. در واقع مفهوم روان‌شناسی این کلمه در فیلم به کار رفته است.»

نصیری در هم چنین درباره کوتاهی نقش ریحانه در فیلم اشاره داشت: «از جهت روایتی که در ذهن من بود همین مقدار پرداختن به شخصیت زن کافی است چون ریحانه تأثیر خاصی در روند ارتباط فرهاد و سارا ندارد. اما در ساختار فیلم تنها نمای کلوزآپ ویا نمای نزدیکی که گرفته شده از صورت ریحانه است برای این که حضور ریحانه در فیلم پررنگ‌تر شود.»

رویا افشار: «دژاوو» وجه مستندگونه دارد
رویا افشار بازیگر نقش فرنگیس نیز در خصوص ویژگی‌های نقش‌اش عنوان کرد: «چیزی که مرا در این کار ترسانده بود عیان کردن تنهایی هولناک فرنگیس بود که با اطمینان به خانم نصیری و فیلم‌نامه جذاب و دقیق کار برای‌ام آسان‌تر شد.»

اواضافه کرد: «رایا نصیری تجربه ساخت مستندهای زیادی را دارد و در این فیلم علاوه بر سینمایی بودن آن وجه مستندگونه بودن داستان نیز از بین نرفته است. شاخصه فرنگیس عامی بودن‌اش است که سعی کردم این خصوصیت را در طول فیلم حفظ کنم.»

مرضیه وفامهر: هنرمندان مانند معادن جواهر هستند
در ادامه نویت به مرضیه وفامهر بازیگر نقش سارا رسید. او در این نشست بیان کرد: «من نمی‌دانم تا چه اندازه در کارهای سینمایی‌ام موفق بودم. بعضی از کارهای من مربوط به فیلم‌های آقای تقوایی است که به اتمام نرسید و ساخته نشد اما من بخش زیادی از آن‌ کارها را بازی کردم. همیشه فکر کردم درباره کاری که در سینما انجام دادم زیاد صحبت نکنم. موفقیت یا عدم موفقیت فیلم برایم حالت تجربه کردن دارد.»

او ادامه داد: «بودن در این فیلم برایم بسیار ارزشمند است چون برای رایانصیری کار کردم که شخصیت درستی برای کارگردانی دارد. خیلی‌ها امروز اسم کارگردان را دارند اما باید تجربه کارکردن با آن‌ها داشته باشی تا بدانی تا چه اندازه منصف هستند و دقیق کار می‌کنند. خانم نصیری تا آن حد که توان داشت کارش را انجام داد اما کار کردن در فیلم مستقل بودجه و مسائل زیادی را همراه خود دارد. کار کردن در کنار خانم افشار به من چیزهای بسیار یاد دارد. خیلی متاسف هستم که سینمای ما خیلی بیشتر از او کار نکشیده است. به نظر من هنرمندان چون معادن جواهر هستند که جامعه باید از آن‌ها بهره‌برداری کند البته اگر آن جامعه شایستگی آن را داشته باشد. من جامعه خودمان را جامعه شایسته‌ای برای درک هنرمندانش نمی‌دانم.»

این بازیگر درباره ویژگی نقش‌اش عنوان کرد:«سارا نماینده فروخورده همه زنان سرزمین‌ام است که برای اثبات خود و زندگی تلاشی مداوم دارند. زنی که سعی می‌کند علی‌رغم اتفاقات زندگی نشکند و همیشه پیروز باشد تا کسی شکستنش را نبیند البته ما در انتهای فیلم شاهد خرد شدن او هستیم.»

نیما حسندوست تدوینگر فیلم نیز درباره تدوین «دژاوو» اشازه داشت: «از کار لذت بردم به شدت تحت تاثیر فیلم بودم و از افشای تدریجی روند داستان احساس خوبی داشتم. زمان فیلم بالا بود و سعی کردیم کوتاه کنیم تا فیلم ریتم یک‌دستی داشته باشد. در قسمت‌هایی از فیلم که مجادله وجود داشت سعی کردیم کات‌های تند با سرضرب‌های قوی‌تری زده شودتا تاثیر بیشتری روی مخاطب داشته باشد.»

او در خصوص تفاوت تدوین فیلم‌های محدود در فضای داخل خانه و بسته با فضاهای خیابانی اظهار داشت:« تفاوتی در تدوین این دو شکل از فیلم احساس نمی‌کنم و سعی می‌کنم با توجه به شخصیت پردازی داستان، تدوین در خدمت هدف فیلم باشد.»

مهدی شادی‌زاده: درگیری با قصه یعنی هنر
در ادامه این نشست مهدی شادی‌زاده تهیه‌کننده فیلم در خصوص علت علاقه‌مندی به تولید فیلم «دژاوو» اظهار کرد: «هنر از لحظه‌ای اتفاق می‌افتد که درگیر اثر و قصه و متن شویم. اتفاقی که با خواندن فیلم‌نامه خانم نصیری افتاد و تلاش کردیم فیلم‌نامه به فیلم دربیاید.»

او اضافه کرد: «دلایل دیگری هم که باعث ساخته شدن فیلم شد فضایی است که هنروتجربه در اختیار ما قرار داده است. گروه هنروتجربه یک گروه حرفه‌ای و خوب است که با پشتیبانی دوستان به اکران فیلم‌های سینمایی کمک می‌کند.

ملودی آرام نیا بازیگر نقش ریحانه در ادامه درباره نقشش در این فیلم اشاره داشت: «در «دژاوو» تجربه عجیب و جذابی داشتم و با این که نقش‌ام کوتاه بود اما برایم بسیار اهمیت داشت. در حقیقت ریحانه زن ساده کارمندی است که نتوانسته به آرزوهایش برسد؛ او مقصر نیست و جزئی از جامعه‌ای است که همه ما روزانه نمونه‌هایش را می‌بینیم.»

هلیا رفاهی دیگر بازیگر این فیلم در خصوص اولین تجربه بازیگری خود توضیح داد: «در این فیلم فرصتی مهیا شد که برای اولین فیلم با دوستان حرفه‌ای همراه شوم و بسیار آموختم. باران دختری است تنها و محبت ندیده که در حقیقت به دنبال پیدا کردن دلایل جدایی پدر و مادر خود نیست بلکه خواهان دوست داشته شدن است. امیدوارم از پس نقش برآمده باشم.»

در پایان نشست خسرو معصومی کارگردان سینما ضمن آرزوی کردن برای فیلم‌سازی دوباره ناصر تقوایی درباره «دژاوو» اظهار نظر کرد: «من رایا نصیری را از سال‌ها پیش می‌شناسم.مخاطب هنروتجربه علاقمند به تماشای این فیلم است. احساس من این است که کارگردان ازپس حرفی که می‌زند برآمده و این موضوع به تماشاچی منتقل می‌شود. باید بدانیم وقتی فیلمی با بودجه اندک ساخته می‌شود فشار زیادی روی کارگردان وجود دارد.»

عکس:یاسمن ظهورطلب

دیــدگاه ها و نــظرات

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*