بازگشت
istanbul escort - antalya escort - ataşehir escort ümraniye escort ümraniye escort kadıköy escort kadıköy escort ataşehir escort istanbul escort kartal escort anadolu yakası escort maltepe escort
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷
رییس سازمان سینمایی:گروه «هنروتجربه» باقی می‌ماند اما با ماموریت اصولی‌تر
اخبار و رویدادها
 هنروتجربه:محمد مهدی حیدریان رییس سازمان سینمایی در گفت‌وگویی که امروز(دوشنبه ۲۴ اردیبهشت) در روزنامه شرق منتشر شده درباره مسائل مبتلابه سینما و به‎ویژه کارکرد جشنواره فیلم فجر صحبت کرده‌است. در بخشی از این گفت‌وگو وضعیت هنروتجربه نیز مورد پرسش قرار گرفته‌است.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به پرسشی پیرامون وضعیت جشنواره فیلم فجر و این‌که هنوز بعد از گذشت سی‌وشش سال نتوانسته مطالبات طيف‌های مختلف با گرايش‌های متفاوت اهالی سينما را برآورده كند، عنوان می‎کند:«جشنواره می‌تواند تنها یك رویداد برای مقطعی از سال باشد، هم‌چون رویدادهای مناسبتی دیگر؛ اما برخی از رویدادها تخصصی‌اند و فرایندی دارند که در قله آن جشنواره و مراسمی برپا می‌شود. جشنواره فیلم فجر هم از این جنس است كه به تولیدات یك سال سینمای ایران می‌پردازد. از سال‌های اول دهه ۶۰ كه جشنواره فیلم فجر راه افتاد، نگاه اصلی این بود كه نقش اساسی در تولید فیلم‌ها ایفا كند.»

و در ادامه در پاسخ به این سوال که «این رویکرد در زمان فعلی کاملا کارکرد خود را از دست داده است» توضیح می‎دهد:«به این گفته شما هم خواهم رسید. به مرور وجه ملی جشنواره فیلم فجر در بیشتر سال‌ها غالب شد و در برخی سال‌ها هم وجه بین‌المللی آن که درنهایت این دو کاملا از هم مجزا شدند. نتیجه اینكه جشنواره ملی یك كارکرد مشخص پیدا كرد و جشنواره بین‌المللی هم نیاز به آداب و رسومی دیگر كه باید متناسب با جشنواره‌های بین‌المللی باشد، ‌پیدا کرد. برای رفع معضلی که شما به آن اشاره کردید، امسال یك برنامه جامع برای جشنواره ملی فجر نوشتیم و مشخص كردیم كه اساسا در دنیا در حوزه سمعی – بصری در چه جایگاهی هستیم و باید به كجا برویم. در این مسیر به فضای سایبری هم رسیدیم. خب فضای سایبری مختصاتی را اعمال می‌كند كه در دنیا مهم است و ما هم نسبت به آن وظیفه ملی داریم. هرچند برخی از مدیران و كارشناسان تنها نگاه سرگرمی به حوزه تصویر و سینما دارند و نه نگاه ژرف‌نگر. در برنامه اهداف جشنواره؛ این جشنواره به عنوان یكی از حلقه‌های زنجیره سیستم سینما دیده شده است. بنابراین جشنواره، محلی است كه باید سینمای ایران را به استانداردها نزدیك‌تر كند. تا جایی كه تأکید می‌كنیم، سینما حرفه‌ای است و محل كارآموزی نیست. سینما برای اینكه بتواند درصد بیشتری از مردم را راضی نگه دارد، در جشنواره باید گوناگونی و تنوع محصولات را رعایت كند. بنابراین جشنواره باید كاملا حرفه‌ای و تخصصی باشد. امسال شروع این تغییرات به نفع این اهداف بود. پس هرچیزی كه جشنواره را به سمت غیرحرفه‌ای‌بودن پیش می‌برد، ‌متوقف و قطعا اصلاح می‌شود. پس سطح توقعات و استانداردها را بالا بردیم. به همین دلیل در جشنواره امسال تأكید كردیم كه حداكثر ٢٢ فیلم انتخاب شود. هرچند هیات انتخاب دست‌بازتر عمل كردند وگرنه می‌توانست ٢٢ فیلم هم نباشد. معنا و حاصل این تغییر این است كه مردم، منتقدان و سینماگران بالفعل و بالقوه با گزینشی از مجموعه صدوچندفیلمی كه ثبت‌نام كردند یا ۷۴ فیلمی كه توسط هیات انتخاب دیده شد ٢٢ فیلم كه حرفه‌ای‌تر و متنوع‌تر در ژانرهای مختلف بود را انتخاب کردند. پس پیام اول این است كه سینماگران عزیز، این كف انتظارات ماست. این ٢٢ فیلم نشان‌دهنده این هستند كه كارهای دیگر اگر از این‌ها ضعیف‌تر باشند حذف خواهند شد. در جشنواره تلاش شد كه تنوعی از موضوعات حتما حضور داشته باشد؛ یعنی كمدی، سیاسی، حوزه مقاومت یا جنگی و اجتماعی و… . به نكته دیگری هم توجه شد و اینكه از نظر ما سینما مؤثرترین و مهم‌ترین قالب حرف‌زدن درباره منافع ملی است. پس در فیلم‌ها باید نقد باشد. اصلا سینمای ما باید منتقد باشد. چون سینمای خنثی به كار ما نمی‌آید. اما منتقدی كه در داخل كشور باشد و در چارچوب منافع ملی نقد كند. منتقدی كه بن‌بستی برایش وجود ندارد. اما معنایش این نیست كه حتما راه را هم نشان دهد؛ چراكه ما نمی‌توانیم در سینما در همه حوزه‌ها متخصص باشیم. در نتیجه در قدم اول تلاش شد كه این تغییرات ما را به اهداف جشنواره نزدیك‌تر كند.»

در بخش دیگری از این گفت‌وگو سوالی هم درباره وضعیت گروه هنروتجربه و تغییر وطایف یا ادامه آن مطرح می‎شود. رییس سازمان سینمایی در این مورد عنوان می‎کند:«گروه «هنر و تجربه» به یك دلیل تأسیس شد. ما تعداد زیادی فیلم داشتیم كه امكان اكران عمومی نداشتند. اینجا شکل گرفت تا با حمایت دولت امكان اكران این نوع فیلم‌ها فراهم شود. این انتظار حداقلی است اما ادامه‌اش می‌تواند سینما را منحرف كند!» و در این‎باره توضیح می‎دهد:«ببینید سرمایه‌هایی را كه صرف تولیدات شخصی و به‌اصطلاح راضی‌كردن خود فیلم‌ساز می‌شود، بدون اینك‌ه توجهی به هنر داشته باشد، کنار می‌گذاریم. چون این راه غلطی است! وجود یك هیات علمی كه سینما، رسانه و بیان تصویری را بشناسند، باید سبب شوند كه فیلم‌های سینمای تجربی ساخته شوند. جریان اصلی در مسیر خودش پیش می‌رود. اگر ما نتوانیم در حوزه هنر و تجربه یعنی تجربیات جدید خلاقانه و بیان هنری تازه دستاوردی داشته باشیم، ‌اصل ماجرا را که سینمایی خلاق و به‌روز است، از دست خواهیم داد. بنابراین گروه «هنر و تجربه» باقی می‌ماند اما با مأموریت اصولی‌تر.»

او هم‌چنین سوالی را که به حمایت بخش تجربی هنر توسط دولت در همه جای دنيا  اشاره دارد،چنین پاسخ می‎دهد:«بله پس برای سینما ضروری است و باید حمایت شود. ما هم حمایت می‌کنیم. ضمنا كه در استان‌های مختلف برای اینكه گفتمان فرهنگی و هنری ایجاد شود، پاتوق هنری راه‌اندازی می‌کنیم و كارشناس‌های هنری هر استان را جمع می‌كنیم تا کمک به ایجاد این گفتمان شود. همه این‌ها مجموعه‌ای از حمایت‌ها است که باید انجام شود.»

دیــدگاه ها و نــظرات

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*