بازگشت
۱۹ مهر ۱۳۹۶
امیرحسین علم الهدی در گفت‌وگو با خبرگزاری‌های مهر و تسنیم
سیمرغ حق «هنروتجربه» بود/ جشنواره امسال می‌توان مبنای داوری را کیفیت بگذارد نه کمیت
اخبار و رویدادها

هنروتجربه: امیرحسین علم‌الهدی اعطای سیمرغ «هنر و تجربه» در سی‌وششمین جشنواره ملی فیلم فجر را یک فتح باب و اتفاق فرخنده عنوان کرد.

در فراخوان سی‎وششمین جشنواره ملی فجر سیمرغ بلورین هنروتجربه به جوایز این جشنواره اضافه شد.امیرحسین علم‌الهدی مدیر اجرایی و دبیر شورای سیاستگذاری گروه سینمایی «هنرو تجربه» در همین ارتباط در گفت‌وگو هایی با خبرگزاری مهر و تسنیم درباره روند این اتفاق و وضعیت این روزهای گروه هنروتجربه توضیحاتی داده است.

سیمرغ بلورین «هنر و تجربه» یک فتح باب و اتفاق فرخنده‌ای است
مدیر اجرایی گروه هنروتجربه در گفت‎وگو با خبرگزاری مهر با اشاره به این که این اتفاق قرار بود در دوره گذشته جشنواره رخ دهد،گفت :«قرار بود در فراخوان سال گذشته نیز این اتفاق رخ دهد و آثار «هنر و تجربه» در جشنواره سی‌و‌پنجم هم صاحب یک سیمرغ بلورین مختص به خود شوند اما بنا به دلایلی که ترجیح می‌دهم فعلا درباره آن سکوت کنم این اتفاق نیفتاد.»

او افزود: «سال گذشته وعده‌هایی در این باره داده و قرار شد از اختیارات دبیر استفاده شود که آقای حیدری دبیر سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر هم پذیرفت اما سال گذشته وقایعی پیش امد که باعث شد اعطای سیمرغ «هنر و تجربه» امکان‎پذیر نباشد. این را هم باید بگویم که در دو سال گذشته خودمان یک جایزه اختصاصی به برندگان این بخش می‌دادیم اما سال گذشته قرار بود سیمرغ بدهند که این اتفاق نیفتاد.»

این مدیر سینمایی با اشاره به مذاکراتی که امسال انجام شد، توضیح داد: «دوستان به این جمع‌بندی رسیدند که سینمای ایران شامل همه گونه‌های سینمایی به معنای واقعی سینما است از همین رو با این فراخوان مواجه شدیم که ما هم به نوبه خود از این اتفاق استقبال می‌کنیم.»

او اضافه کرد: «اگر نظر مرا بخواهید سینمای «هنر و تجربه» باید در سی و چهار دوره قبلی جشنواره فیلم فجر هم حضور پیدا می‌کرد که این چنین نشد، در هر صورت فراخوان امسال جشنواره و گنجاندن سیمرغ بلورین «هنر و تجربه» یک فتح باب و اتفاق فرخنده‌ای است و ما از آن استقبال می‌کنیم.»

علم الهدی در بخش دیگر از صحبت‌هایش با ابراز رضایت از کم شدن ورودی فیلم‌ها در سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر بیان کرد: «من بسیار با این موضوع موافق هستم زیرا به نظرم جشنواره ملی فیلم فجر باید به سمتی برود که تعداد کم اما با کیفیتی از آثار را به نمایش بگذارد، تا اینکه تعداد بالایی از آثار بی‌کیفیت را اکران کند. یادمان باشد جشنواره‌ها در همه جای دنیا بر اساس کیفیت ارزیابی می‌شوند.»

دبیر شورای سیاستگذاری گروه سینمایی «هنروتجربه» تاکید کرد: «این‎که ما بخواهیم همه فیلم‌ها را در فجر به نمایش بگذاریم به اقتصاد سینمای ایران ضربه بزند. برهمین اساس به نظر می رسد جشنواره امسال می‌تواند جشنواره‌ای باشد که مبنای داوری را بر اساس کیفیت بگذارد نه کمیت. در سال‎های گذشته یکی از آسیب‌های جدی جشنواره فیلم فجر این بود که ما به کمیت بیشتر از کیفیت توجه می‌کردیم اما یادمان باشد که در همه جای دنیا جشنواره‌ها محل مراجعه نخبگان هستند به همین دلیل امیدارم جشنواره امسال بتواند به کیفیت مطلوب آثار نزدیک شود.»

امیدواریم صندلی‎های هنروتجربه را به۳۰۰۰ صندلی در پایان سال ۹۶ برسانیم
امیر حسین علم الهدی هم‌چنین در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم درباره حضور فیلم‎های هنروتجربه در جشنواره ملی فیلم فجر توضیح داد:« چند سالی است که سینمای هنر و تجربه جدیت بیشتری پیدا کرده است؛ اما قدمت سینمای هنر و تجربه اندازه تاریخ سینماست. با توجه به این که گروه هنر و تجربه این موضوع را پیگیری می‌کند، امیدواریم که این حرکت‌ها به فیلم‌های هنر و تجربه سر و سامانی بدهد. ما در سه سال گذشته توانستیم در گروه هنر و تجربه به یک ثبات نسبی برسیم، البته این راه ادامه دارد و تلاش‌های ما متوقف نشده است. سینمای هنروتجربه با توجه به حضور جوانان با استعداد و فیلم‌سازان با تجربه‌ای که ریسک ساخت فیلم هنری را می‌کند، آینده روشنی در پیش روی دارد.»

او هم‌چنین درباره تاثیر این سیمرغ بر کیفیت فیلم‎های هنروتجربه گفت:« جشنواره فیلم فجر و جایزه سیمرغ همیشه برای اصحاب سینما ارزشمند بوده است.این سیمرغ می‌تواند در جهت بهتر شدن کیفیت فیلم‌های هنروتجربه مثمر ثمر باشد. سال گذشته دو فیلم سینمایی «کوپال» و «خانه» از گروه هنر و تجربه در جشنواره فیلم فجر حضور یافتند. هر یک از این فیلم‌ها از نظر فرم و محتوا قابل توجه بودند، مخصوصاً فیلم «خانه» که از جشنواره‌های بسیاری جایزه دریافت کرد. ساز و کاری که سازمان سینمایی شروع کرده است و خانه سینما آن را دنبال می‌کند، هدایت تولیدات سینمایی به سمتی است که سینمای اکران و سینمای هنر و تجربه از یک کیفیت خوبی برخوردار شوند و همه هم می‌دانند که این دو در کنار هم کار می‌کنند و هیچ کدام جای دیگر را تنگ نکرده‌اند.»

مدیر اجرایی گروه هنروتجربه در انتهای این گفت‌وگو  درباره سالن‌های اکران کننده فیلم‌های هنرو تجربه عنوان کرد: «ما باید این را بدانیم که سینمای ایران از نظر دارا بودن سالن‌های سینمایی شرایط مناسبی ندارد. از هزار و ۱۸۰ شهر کشور ما فقط ۷۰ شهرمان سینما دارد، یعنی چیزی حدود ۳۰ میلیون از مخاطبان شهر نشینمان دسترسی به سینما ندارند. اگر بخواهیم با اصول سینمای جهان نگاهی به کشورمان کنیم، کشور ایران با ۸۰ میلیون جمعیت باید حدود ۸ هزار سالن سینما داشته باشد. متأسفانه ما در کشورمان تنها ۴۰۰ سالن سینمایی در اختیار داریم. ما در سینمای هنروتجربه در حال بررسی سینما‌های شهرستان‌های کشور هستیم که در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند، اما سینمای اکران از آنها استفاده نمی‌شود و می‌توان در آن فیلم‌‌های هنر و تجربه اکران کرد. امیدواریم که بتوانیم ۷۰۰ صندلی گروه هنر و تجربه را تا پایان سال ۹۶ به ۳ هزار صندلی برسانیم و طی برنامه‌ای پنج ساله این ۳ هزار صندلی را به ۱۰ هزار صندلی در سینما‌های کشور افزایش دهیم.»

 

دیــدگاه ها و نــظرات

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*