هنروتجربه: محمد کارت که با نخستین فیلم کوتاه داستانیاش در سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر حضور دارد، مسیر رو به پیشرفت و جایگاهی که این جشنواره در میان فیلمسازان داخلی و خارجی میتواند داشته باشد را دلیل شرکت در جشنواره دانست.
این مستندساز و بازیگر سینما در گفتوگو با خبرگزاری ایسنا درباره شرایط تولید این فیلم توضیح داد:« فیلم کوتاه داستانی «بچه خور» کاملا با بودجه شخصی به تهیهکنندگی سید مازیار هاشمی ساخته شده که با توجه به موضوع و دغدغهای که فیلم دارد، حمایت بخش خصوصی از آن جای قدردانی دارد.«بچهخور» به بخشی از مسایل و مشکلات کودکان کار و کودکان بد سرپرست میپردازد که مساله مبتلابه جامعه امروز در ایران و اغلب کشورهاست.»
این نویسنده و کارگردان درباره اینکه چرا محتوای فیلم را مساله امروز دنیا میداند، گفت: «مساله امروز دنیا فقط جنگ نیست بلکه فقر، اعتیاد و ناهنجاریهای اجتماعی هم مشکل اصلی مردم است. ما سعی کردیم تنها برشی از دردهای این بچهها را روایت کنیم و ضمن حفظ فضای بومی ایران، حرف و موضوعی که فیلم به آن میپردازد به صورت جهانی مطرح کنیم تا در اقلیمهای مختلف بتواند قابل همذاتپنداری باشد و مخاطبان بیشتری با فیلم همراه شوند. موضوع کار و کودکان بدسرپرست در بیشتر کشورهای دنیا وجود دارد و ما نیز تلاش کردیم مقتضیات درام، شخصیتپردازی و نگاه کلی فیلم مختص به ایران نباشد و شرایط مشترک اغلب این کودکان در سراسر دنیا را مدنظر داشته باشیم.»
کارگردان مستند «آوانتاژ» در مورد دلیل شرکت در جشنواره جهانی فیلم فجر عنوان کرد:«حیات فیلم کوتاه به حضور در جشنوارههاست و از سوی دیگر احساس من بر این است که جشنواره جهانی فیلم فجر هم در چند سال اخیر توانسته جایگاه خود را تا حد زیادی در بین فیلمسازان و مخاطبان داخلی و خارجی پیدا کند. معتقدم جشنواره جهانی فیلم فجر کاستیهایی دارد، اما قدم در راه پیشرفت گذاشته و یکی از دلایلم برای ارایه فیلم به این جشنواره همین نکته بود.این جشنواره در صورت تکامل میتواند مهمترین اتفاق بینالمللی ایران باشد و فرهنگ ایران را در سراسر دنیا نشر دهد و آشتی و صلح ایجاد کند.»
کارت جلب اعتماد فیلمسازان بزرگ دنیا از طریق برگزاری درست جشنواره جهانی را بسیار مهم دانست : «هر چقدر بتوانیم اعتماد فیلمسازان بزرگ دنیا را بیشتر به جشنواره جلب کنیم، میتوانیم از نظر جهانی حرکت فرهنگی مهمتری انجام دهیم. جشنواره جهانی فیلم فجر میتواند ویترین سیاستهای فرهنگی و هنری مردم ما باشد.»
این فیلمساز توصیه کرد:« امیدوارم که جشنواره جهانی فیلم فجر دچار سانسورهای بی مورد نشده و فیلمسازان با اعتماد فیلمهایشان را به این جشنواره ارایه دهند. اگر این مسیر ایدهآل پیش برود، جشنواره جهانی فیلم فجر از لحاظ برگزاری و برنامهریزی از خیلی جشنوارههای دنیا پیشی گرفته و کاستی نسبت به این جشنوارهها نخواهد داشت.»
او همچنین درباره ممیزی فیلمهای خارجی برای پخش در جشنواره گفت:«میدانیم که فیلمهای خارجی با هر میزان شرایط محتوایی، هماکنون در دسترس مخاطبان ایرانی هستند و ما میتوانیم با کمی تغییر رویکرد فیلمهای خارجی را بدون سانسور در جشنواره جهانی فیلم فجر اکران کنیم. ما اکران فیلم خارجی در کشور نداریم و به همین دلیل باید این حس به مخاطبان القا شود که فیلمهایی که در جشنواره میبینند، دیگر نمیتوانند در سینما و روی پرده ببینند و این فرصت مهمی است که نباید از دست برود.»
کارت در پایان تاکید کرد: «میتوانیم با اکران فیلمهای روز و خوب دنیا نگاه مخاطبان داخلی عاشق سینما را ارتقا دهیم و نظرها را بیشتر به جشنواره جلب کنیم، البته از لحاظ ممیزی هر کشوری قوانین خودش را دارد، اما در دنیای امروز که هر فرد با یک کلیک میتواند هر آن چه که در گذشته سانسور میشده را ببیند، سانسور محلی از اعراب ندارد. امیدوارم نام جشنواره جهانی فیلم فجر در عمل و اثرگذاری نیز بزرگ و دهان پر کن باشد.»