بازگشت
>
۱۹ تیر ۱۳۹۷
یادداشت علیرضا زرین دست به بهانه هفتاد و هفتمین سالروز تولد ناصر تقوایی
مرد تمام نشدنی سینمای ایران
اخبار و رویدادها

هنروتجربه:ناصر تقوایی ۷۷ ساله شد. این کارگردان سینمای ایران متولد ۱۹ تیر سال ۱۳۲۰ در آبادان است که آثاری هم‎چون «آرامش در حضور دیگران»،«صادق کرده»،«دایی جان ناپلئون»،«ناخدا خورشید»،«ای ایران» و..را ساخته است. علیرضا زرین‌دست، فیلم‌بردار صاحب نام سینمای ایران به مناسبت سالروز تولد این نویسنده و کارگردان یادداشتی را در صفحه آخر روزنامه ایران نوشته است که در ادامه می‌آید:

«من و بسیاری دیگر از کسانی که در سینمای ایران مشغول به کار هستیم باید به جد از «زمان» تشکری ویژه داشته باشیم که بزرگمردی مثل ناصر تقوایی را به سینمای ایران تقدیم کرد. او بی‌شک مرد تمام نشدنی سینمای ایران است و همیشه قابل ستایش و خالق آثاری کم‌نظیر و ماندگار در این سینما. او حقیقتا دایی جان سینمای ایران است. «دایی جان ناپلئون» که من در آن به‌عنوان مدیر فیلم‌برداری همکاری داشتم یک کار استثنایی بود که در یک دوره خاص و استثنایی با حضور عوامل کم‌نظیر دور هم جمع شدند و ناصر تقوایی هم با هوشمندی و مدیریتی مثال‌زدنی همه این چهره‌ها را دور هم جمع کرد و کاری کرد کارستان. همه آن‌ها درجه یک بودند. ناصر تقوایی با سریال «دایی جان ناپلئون» توانست در دوره‌ای که سریال‌های تلویزیونی در ورطه‌ آشفته‌بازار گرفتار شده بودند و اصولاً سریال‌هایی بودند کم‌ارزش، سریالی تولید کند که تا امروز نیز جزو باارزش‌ترین محصولات تصویری در این حوزه به شمار می‌آید. من از دوسه‌ماه پیش از شروع فیلم‌برداری در مرحله پیش‌تولید با آقای تقوایی به تلویزیون می‌رفتیم و درباره پیش تولید کار با مدیران تلویزیون گفت‌و‌گو می‌کردیم. البته این نکته را هم بگویم که سابقه آشنایی من با آقای تقوایی به پیش از این‌ها برمی‌گردد. سال ۱۳۵۲ فیلم «سازدهنی» را با امیرنادری کار کرده بودم و در شب اکران فیلم من و امیر نادری در انبوهی از جمعیت گرفتار شده بودیم که دیدم یک نفر جمعیت را کنار زد و خود را به من رساند، بغلم کرد و بابت فیلم به من تبریک گفت. او ناصر تقوایی بود و همین «ساز دهنی» که من آن را در سن کم فیلم‌برداری کرده بودم باعث شد که ایشان من را برای همکاری در ساخت فیلمی به‌نام «باغ بهشت» دعوت کنند. این مستند درباره فرش ایرانی بود و من و ایشان به همراه گروه سفرهای بسیاری به اقصی نقاط ایران داشتیم تا این مستند را بسازیم که البته متأسفانه این فیلم به دلایلی هرگز به سرانجام نرسید و ناتمام رها شد.

تجربه همکاری من با ناصر تقوایی بیانگر این نکته است که او فیلم‌سازی است بسیار حرفه‌ای؛ چرا که او می‌داند فیلم‌سازی پیش از شروع ساخت فیلم آغاز می‌شود و تقوایی پیش از شروع هر پروژه‌ای در مقام یک کارگردان، مدیری توانا و هوشمند نیز هست. عوامل فیلمش را با وسواس، اطمینان و اعتماد بسیار زیادی انتخاب می‌کند و به آن‌ها مسئولیتی‌ می‌دهد و از آن‌ها می‌خواهد که این عوامل، کار خودشان را انجام دهند. از این انتخاب‌های عالی و بجا و پیش‌بینی درست آینده گویایی این مسأله است که او ذاتاً یک هنرمند خلاق است که می‌داند چه می‌خواهد و چه نمی‌خواهد. به‌عنوان مثال؛ ما در زمان فیلم‌برداری «دایی جان ناپلئون» خیلی از بازیگرها را در کنار هم نداشتیم و در هر وعده فیلم‌برداری می‌توانستیم یکی دو نفر را داشته باشیم اما نتیجه پیش‌بینی و هماهنگی و مدیریت تقوایی به شکلی بود که بینندگان فکر می‌کردند همه این بازیگران در کنار هم هستند و با هم از آن‌ها فیلم‌برداری شده است. به هر روی من امیدوارم شرایط به نحوی پیش بیاید او دوباره فیلم بسازد البته می‌دانم که فیلم‌سازی به انرژی بسیاری زیادی نیاز دارد و آنچه هرگز برنمی‌گردد عمر است و روزگار رفته.»

دیــدگاه ها و نــظرات

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*