بازگشت
>
۳ مرداد ۱۳۹۶
«اگزما» از هشتم مرداد در هنروتجربه اکران می‌شود
مهران مهدویان:فیلم تجربی برای ماندگاری باید فرم و مفهوم خاصی داشته‌باشد
اخبار و رویدادها

هنروتجربه: فیلم سینمایی «اگزما» اولین ساخته مهران مهدویان از هشتم مرداد در سینماهای هنروتجربه اکران خود را آغاز می‌کند. شیوا مکی‌نیان، دیبا زاهدی، حسام محمودی، کریم امینی، کمیل علیپور و نادر فلاح در «اگزما» به ایفای نقش پرداخته‌اند. روزنامه صبا به بهانه اکران این فیلم در هنروتجربه با این کارگردان گفت‌وگو کرده‌است.

مهدویان که زیر نظر شهرام مکری و اصغر فرهادی دوره‌های فیلم‎سازی را گذرانده است، درخصوص تأثیرپذیری از این فیلم‎سازان می‌گوید: «دوره‌هایی که گذراندم بیشتر مربوط به بخش تجربی بود. اساتیدی بودند که سینمای‌شان را خیلی دوست داشتم و خیلی علاقه داشتم تا بتوانم از اندیشه‌هایی که آن‌ها دارند برای سمت‌وسو بخشیدن به تجربیاتم استفاده کنم. در واقع به سبک و سیاقی برسم که الان اول راه آن هستم و بیشتر سعی کرده‌ام تا از نظر تجربی به معلوماتم اضافه کنم و یاد بگیرم. در این دوره‌ها چندان بحث الگوبرداری به شکل مستقیم مطرح نبود بلکه بیشتر می‌خواستم کارهای فیلم‌سازانی که سلیقه و نگاه‌شان را خیلی دوست داشتم تجزیه و تحلیل کنم.»

او در توصیف ساختار و موضوع «اگزما» توضیح می‌دهد: «این فیلم، به‌طور کامل در یک ماشین می‌گذرد و دوربین ثابت است. درباره واقع‌نمایی‌ای که در فیلم‌های ایرانی وجود دارد و شما به آن اشاره کردید باید بگویم علت این‌که چنین آثاری ساخته می‌شود این است که شرایط زندگی مردم ما در جامعه ایجاب می‌کند که چنین فیلم‌هایی ساخته شود. اصولا آدم‌های جامعه، آدم‌های غمگینی شده‌اند و طبعا فیلم‌سازها هم جزو مردم هستند و وقتی فیلم‌شان را می‌سازند چیزی را ارائه می‌دهند که در زندگی خود و جامعه دیده‌اند. ناخودآگاه این حال و هوا به آن‌ها هم سرایت می‌کند و فیلم‌های ما فیلم‌های غمگینی می‌شوند. جنس مردم ما به این شکل شده و نمی‌توان به‌عنوان ضعف به آن نگاه کرد چون فیلم‌سازها هم تابع سلیقه و نگاه مردم هستند. جامعه ما به شکلی شده که فیلم‌ها این‌طور ساخته شده و به این مضامین می‌پردازند. در واقع جبر روزگار این خط‌مشی را برای فیلم‌سازان تعیین می‌کند.»

مهدویان همچنین در خصوص نمایش فیلمش در گروه هنروتجربه و ساختار تجربی این فیلم اضافه می‌کند: «به‌نظرم سینمای تجربی مختصات منحصر به‌خودش را دارد. فیلم‌سازان بزرگی در سینمای جهان هستند که همیشه فیلم‌های تجربی ساخته‌اند. خیلی نباید میان سینمای بدنه و سینمای تجربی تفاوت ایجاد کرد. به این دلیل که سینمای بدنه مخاطب بیشتری دارد، باید بهای بیشتری به آن داد و سینمای تجربی که مخاطب کمتری دارد بنابراین بهای کمتری به آن داده می‌شود. باید به سلیقه و نگاه مخاطب هم توجه کرد؛ باید به این سوال پاسخ داد، آیا فیلمی که قواعد تجربی را رعایت کرده، مورد پسند مردم قرار می‌گیرد یا خیر؟ فیلم تجربی صرفا برای سرگرمی نیست و باید فرم و مفهوم خاصی داشته باشد تا به ماندگاری فیلم کمک کند. باید قضاوت و ارزش‌گذاری اصلی را به مردم و مخاطب واگذار کنیم….سینمای هنر تجربه مخاطب خاص خودش را دارد که طبعا با اکران عمومی فرق می‌کند و نباید توقع داشت که استقبال قابل‌توجهی از فیلم صورت بگیرد. اما امیدوارم که فیلم در همین محدوده هم با استقبال رو‌به‌رو شود و ذهنیتی که به آن پرداخته‌ام بتوانم به بیننده منتقل کنم. وقتی قصه و داستان اصلی شکل گرفت همان اول تصمیم گرفتم که این داستان را تک‌موقعیتی و در یک ماشین جلو ببرم… ساختن کار برایم راحت‌‌تر می‌شد اگر کمی به قصه در لوکیشن‌های مختلف می‌پرداختم ولی خودم را خیلی محدود کردم.»

دیــدگاه ها و نــظرات

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*