بازگشت
۲۷ فروردین ۱۳۹۷
کاظم ملایی از «کوپال» و اکران در گروه هنروتجربه می‎گوید:
ميل قلبی خودم اكران در گروه هنروتجربه بود/قصه یک شکارچی که خودش شکار شد
اخبار و رویدادها

هنروتجربه: کاظم ملایی در حال حاضر فیلم «کوپال» را در گروه هنروتجربه در حال اکران دارد. این فیلم حضور گسترده‌ای در جشنواره‌های جهانی داشته است. ملایی به بهانه اکران  «کوپال» امروز (دوشنبه ۲۷ فروردین) دو گفت‌وگو با روزنامه صبا و روزنامه همشهری داشته است که در ادامه بخشی از این گفت‌و‌گوها را می‌خوانید.

در مصاحبه روزنامه‌ صبا تمرکز اصلی مصاحبه‌شونده روی اکران این فیلم در گروه هنروتجربه بوده است. در بخشی از این گفت‌وگو آمده است:
فیلم «کوپال» با این‌که جزو گروه هنر‌و‌تجربه است اما توانایی این را دارد که مخاطب عام سینما را هم به سالن بکشاند و تا آخر فیلم همراه کند، چطور شد که این فیلم جزو آثار هنروتجربه قرار گرفت؟
فيلم «كوپال» با همت و تلاش دوستان هنروتجربه و با وجود پروانه ويدئویی توانست در جشنواره سی‌وپنجم فجر شركت كند البته ما در جشنواره به‌نوعی در حاشيه بوديم و فقط اكران فيلم در تهران و نه در شهرستان‌‌ها شامل حالمان شد و فيلم «كوپال» و «ائو»(خانه) در بخش جوايز امكان حضور و كانديدا شدن در هيچ رشته‌ای را نداشتند كمااين‌كه ديديم فيلم «ائو» در جشنواره جهانی فيلم فجر به‌دليل پتانسيل بالای فيلم، بيشترين جوايز را به خود اختصاص داد. با وجود همه اين‌‌ها ما نمک‌گير گروه هنروتجربه بوديم و توانستيم از اين طريق در جشنواره حضور پيدا كنيم. ضمن اين‌كه ميل قلبی خودم نيز اكران اثر در گروه هنروتجربه بود و احساس می‌كنم باتوجه به انگيزه‌ای كه گروه هنروتجربه دارد، تصميم درستی گرفتم و اين فضا برای اكران فيلم «كوپال» بهتر است. اميدوارم اين انرژی همچنان ادامه داشته باشد و اكران شايسته‌ای را شاهد باشيم.

سینمای هنروتجربه نوپاست و طبیعتا نقاط ضعف و قوت پررنگی دارد، اما شما عملکرد آن را چگونه می‌بینید و به نظرتان نقاط ضعف بیشتر به چه چیزی معطوف است؟
واضح است که گروه هنروتجربه گروه مهجوری هستند گروهی که تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند تا فیلم‌هایی که پشت در اکران مانده‌اند توسط مردم و سینماگران دیده شوند به نظرم از این حیث واقعا تلاش‌شان جای تقدیر دارد و بسیار قابل احترام است اما به هر حال نقدهایی هم به عملکرد آن وارد است. ما به‌عنوان فعالان این حوزه تمایل داریم اکران آثار براساس سازوکار مشخص‌تری اتفاق بیفتد. متاسفانه ما خیلی از فیلم‌هایی که در گروه هنروتجربه اکران شدند را ندیدیم و یا اصلا متوجه اکران آن نشدیم به نظرم بحث تبلیغات یکی از نقطه ضعف‌‌های گروه هنروتجربه است نقطه ضعفی که سبب می‌شود کارها دیده نشوند. البته در مورد این معضل فقط مسئولان مقصر نیستند بلکه بخشی از این کوتاهی به خود فیلم‌سازان برمی‌گردد چرا که برنامه مدونی برای نمایش و تبلیغ آثارشان ندارند. با این همه فکر می‌کنم اطلاع‌رسانی نامناسب اتفاق ناخوشایندی است که گریبان بخش هنروتجربه را گرفته است و متاسفانه هنوز طرفداران این بخش اطلاع دقیقی از اکران آثار ندارند.

تعدد و تخصیص سانس سینما‌‌ها را چطور می‌بینید؟ از میزان سانس‌‌های نمایش «کوپال» راضی هستید؟
«کوپال» به‌دلیل این‌که جزو آثار شاخص هنروتجربه است سانس‌‌های خوبی نصیبش شده اما با این وجود من از جنگ و دعوا‌‌های هنر و تجربه با جایی مثل پردیس سینمایی کورش باخبر هستم. به‌عنوان مثال همین امروز برخلاف توافق‌‌ها دو سانس متعلق به فیلم ما کنسل شده و جایگزین آن فیلم‌های کمدی می‌شود فیلم‌هایی که فروش خوبی دارند و این در حالی است که سامانه فروش فیلم ما به‌یکباره بسته می‌شود. ما تبلیغات فیلم «کوپال» را انجام می‌دهیم اما زمانی که مخاطب می‌خواهد بلیت بخرد و به تماشای اثر بنشیند با این اتفاقات مواجه میشود و بعد تصور می‌کند که بلیت آن سانس تمام شده در صورتی که به جای فیلم هنروتجربه فیلم دیگری از سینما بدنه در آن سانس نمایش داده می‌شود. مخاطبان سینمای هنروتجربه دانشجویان، سینماگران و کسانی هستند که به سیما نگاه متفاوت‌تری دارند. شاید تمام صندلی‌‌های یک سانس به فروش نرسد اما این دلیل بر آن نیست که سانس ما گرفته شود و به فیلم دیگری داده شود. بدیهی است در چنین موقعیتی یا گروه هنروتجربه به‌خوبی پیگیری نکرده یا سینما را درست انتخاب نکرده و یا توانایی مبارزه با چنین اتفاقاتی را ندارد. همین اتفاقات باعث می‌شود که فیلمسازان این حوزه دلشان شکسته شود و در مواردی از ادامه اکران فیلم خود انصراف دهند.»

دوست دارم سینمای شخصی خودم را پیگیری کنم
در مصاحبه ملایی با روزنامه همشهری بیشتر درباره خود این فیلم صحبت شده است.در بخشی از این مصاحبه ملایی درپاسخ به سوالی درباره مابه ازای واقعی شخصیت شکارچی فیلم توضیح می‌دهد:« در ابتدا از یک شخصیت کاملا خیالی شکل گرفت ولی کم‌کم که شروع به تحقیقات میدانی کردم و روی پرداخت شخصیت متمرکز شدم، دیدم که چقدر اطرافمان کوپال فراوان است! من صرفا در خراسان دو تا کوپال پیدا کرده بودم که خانه‌هایشان قبلا مملو از حیوانات خشک شده و تاکسیدرمی بود و طی حادثه‌ای متحول شده بودند؛ افرادی که کارمایی در زندگی‌شان رخ داده بود و توبه کرده بودند و حالا برای عبرت دیگران، زندگی‌شان را به موزه تبدیل کرده بودند. در مورد جنایت و مکافات در طبقه مرفه هم بایستی خدمت‌تان بگویم که به هر حال برداشتی است که شما ناگزیر از موقعیت اجتماعی قهرمان کرده‌اید، ولی برای من بیشتر به دام‌انداختن کاراکتری مهم بود که تا الان خودش برای دیگران دام پهن می‌کرده است ولی این‌بار به‌واسطه‌ این به دام‌افتادن تنبیه و آگاه شده و در پایان در جایگاه والاتری نسبت به زندگی قبلی‌اش قرار می‌گیرد. کوپال، قصه‌ یک صیاد متکبر است که این بار خودش صید شده است؛ یک شکارچی که حالا خودش شکار شده است!»

او در بخش دیگری از این گفت‌وگو در مورد دغدغه‌های محیط زیستی خود عنوان می‎کند:«من خودم «کوپال» را نخستین فیلم جدی محیط‌ زیستی ایران می‌دانم که البته اصلا با رویکرد شعاری و به سفارش ارگان یا مکان خاصی تولید نشده است. همیشه برای من تکریم محیط‌زیست و بحث مبارزه با شکار بی‌رویه و حمایت از حقوق حیوانات موضوعات بسیار مهم و باارزشی بوده‌اند که این بار بستر قصه‌ کوپال این فرصت را در اختیار من گذاشته بود تا به آن‌ها اشاره‌ای داشته باشم. خودم واقعا با آثار تعلیمی میانه‌ خوبی ندارم و به‌نظرم سینما اصلا مناسبتی با تعلیم و شعاردادن آن هم به شکل مستقیم ندارد؛ چرا که عیار آثار نمایشی با طرح مضامین زیرمتنی و فرامتنی سنجیده می‌شود.»

ملایی در پایان این گفت‌وگو درباره پروژه بعدی خود می‎گوید:«الان فقط به پخش خوب «کوپال» فکر می‌کنم و احساس می‌کنم که هنوز کارم با آن تمام نشده است. ترجیح می‌دهم که مدتی هم کار نکنم و بتوانم از لحاظ مالی کمی نفس بکشم. طبیعی است که به‌رغم سختی زیاد، دوست دارم که همیشه سینمای شخصی خودم را پیگیری کنم ولی خب از طرف مقابل می‌دانم که ادامه دادن این راه چه انرژی مضاعفی می‌طلبد و بهای زیادی هم دارد. من حتی دو سال است که با ترس و لرز پای تماشای فیلمی می‌نشینم، چرا که به‌شدت می‌ترسم دوباره در حال و هوای فیلم‌سازی قرار بگیرم و نتوانم این اشتیاق و حسرت زیاد را کنترل کنم. فعلا باتری‌هایم خالی است، باید خودم را حسابی شارژ کنم.»

دیــدگاه ها و نــظرات

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>