بازگشت
۵ آذر ۱۳۹۷
گفت‎وگو با کارگردان‌های «در جست‎وجوی فریده»:
می‌شود مستند را روی پرده دید و برایش بلیت خرید/ ارتباط خوب تماشاگران با فیلم
اخبار و رویدادها

هنروتجربه:یکی از کارگردان‌های «در جستجوی فریده» با بیان این‌که آن‌ها تمایل دارند به سمت ساخت مستندهایی بروند که سینمایی باشند عنوان کرد که باید ثابت کنیم می‌شود مستند را روی پرده دید و برایش بلیت خرید.

روزنامه همشهری با آزاده موسوی و کوروش عطایی، کارگردان‌های مستند «در جستجوی فریده» که درحال حاضر در سینماهای هنروتجربه درحال اکران است، گفت‌وگو کرده‌است.

کوروش عطایی در بخشی از این گفت‌وگو در مورد بازسازی برخی از صحنه‌ها گفت:«هیچ پلانی بازسازی نیست و حتی دیالوگ‌ها هم از پیش تعیین‌ شده نیست چون ما معتقدیم مستند باید مستند بماند و ما آن کاری را که می‌توانیم انجام دهیم برای پیشبرد مستند بیشتر در فرم است نه در اتفاقی که در حال رخ دادن است. البته ما به‌شدت مایلیم که به سمت ساخت مستندهایی گام برداریم که سینمایی باشند و برای نمایش روی پرده سینما ساخته شوند. ما باید ثابت کنیم که مستند را می‌شود روی پرده دید و باید برایش بلیت خرید. بسیاری از مخاطبان مستند ما بعد از دیدن فیلم می‌گویند چقدر این بازیگرها خوب بازی می‌کنند و چقدر این داستان خوب جلو می‌رود و در واقع همین اتفاق نشان می‌دهد که مستند می‌تواند مسیر خودش را باز کند.»

او در مورد اینکه از چه زمانی به جست‌وجوی فریده رفته‌اند، توضیح داد:«ما سراغ او را در وبلاگش گرفتیم و دیدیم او خودش اهل فکر، نوشتن و مطالعه است. نخستین ارتباط ما از طریق ایمیل بود و او بسیار خوشحال شد که دو فیلم‌ساز می‌خواهند قصه او را تبدیل به فیلم کنند. قرار بعدی ما اسکایپی بود و این‌گونه بود که ما مواجه شدیم با یک آدم مشتاق که دوست داشت به او کمک کنیم و همراهش شویم. به این ترتیب بود

این کارگردان در مورد استقبال از این مستند عنوان کرد:«ما الان هم در اکران عمومی به‌رغم محدودیت سالن توانستیم یک سانس ثابت هرشب در سینما چهارسو بگیریم و ممکن است به سالن‌های هنروتجربه که در اختیار فیلم قرار گرفته یک سانس ثابت در سینمافرهنگ هم اضافه شود. تا جایی هم که می‌بینیم و می‌شنویم سالن‌ها پر هستند و مخاطبان با فیلم ارتباط خوبی برقرار می‌کنند؛ انگار در حال تماشای یک فیلم داستانی هستند.»

عطایی در مورد نبود نگاه منفی نسبت به خانواده‌هایی که مدعی هستند فریده فرزند آنها است، گفت:«برای فریده خیلی مهم بود که این خانواده‌ها بد قضاوت نشوند و نگاهش این بود که این خانواده‌ها حتما دلیل قانع‌کننده‌ای برای انجام کارشان داشته‌اند. جالب اینکه فریده در تمام سکانس‌های برخورد با خانواده‌ها، یقه کسی را نمی‌گیرد و گلایه‌ای ندارد.»

عطایی در مورد احتمال استقبال از «درجست‌وجوی فریده » در مشهد گفت:«راستش مدیران سینما هویزه مشهد که سینمای هنروتجربه این شهر است به ما گفتند که می‌خواهند برای اولین‌بار برای یک فیلم هنر و تجربه‌ای تبلیغات شهری داشته باشند.»

او در مورد فروش فیلم هم افزود:«راستش سطح رقابت ما سطح بسیار محدودی است اما امیدواریم با فیلم ما، طلسم توجه نکردن به مستند شکسته شود.»

عطایی سپس به فعالیت‌های فریده پس از سفر به ایران اشاره کرد:«ما هر روز با فریده در ارتباطیم اما فریده دیگر پیگیر پیدا‌کردن خانواده نیست و به‌خاطر ارتباط‌هایی که با ایران از طریق فیلم پیدا کرده انگار حال و روز خوبی دارد. او حتی ایده‌هایی دارد مبنی بر پیدا کردن کودکان بی‌سرپرست با سرنوشت‌های مشابه‌خودش در ایران. جالب اینکه او این روزها یک اکیپ ۳۰نفره جمع کرده از دخترهای ایرانی در هلند که قصه مشابه‌ خودش را دارند و هم سن و سال خودش هستند. جالب اینکه اکثر این بچه‌ها هم می‌دانند چه سرنوشتی داشته‌اند و ما در سفر به هلند چندتایی از آنها را دیدیم. این افراد بسیار دوست دارند ایران را ببینند اما بسیار هم می‌ترسند و گمان می‌کنند در اینجا شرایط زندگی عجیب است و حتی بعضی‌شان به فریده می‌گفتند چرا می‌خواهی به ایران بروی؟ البته فیلم ما برای تغییر این تصور بسیار مؤثر خواهد بود.»

او در پایان در مورد وضعیت مستندسازی گفت:«ما باید خودمان را به استانداردها نزدیک کنیم و از فضای مستندهای مصاحبه‌محور کلاسیک و البته کسل‌کننده دور شویم. ما هنوز بیشتر مستندهایمان، گزارش و سراسر مصاحبه است.»

 

 

دیــدگاه ها و نــظرات

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.