بازگشت
>
۲۸ دی ۱۳۹۶
برگزاری نشست نقد و بررسی «کله سرخ» در شیراز
کریم لک‎زاده:این شکل از تولید جنون می‌خواهد/سونیا سنجری:یک مونولوگ نقش را برایم جذاب کرد
اخبار و رویدادها

هنروتجربه: نشست نقد و بررسی فیلم «کله سرخ»، پس از نمایش فیلم با حضور کریم لک‎زاده کارگردان و سونیا سنجری بازیگر فیلم، عصر روز چهارشنبه ۲۷ دی ماه۹۶ با اجرای دکتر علی آذری، در پردیس سینمایی گلستان شیراز برگزار شد.

‎علی آذری صحبت‌های خود را این گونه آغاز کرد:« به نظر می‌آید این فیلم، نسخه تکمیل شده و پخته‌تر فیلم «قیچی»، از فیلم‌های قبلی خودتان باشد که سفر درونی فرد را نشان می‌دهد، با همان عناصری که در «قیچی» بود، مثل وهم و خیالی که هر فرد دارد. در ابتدای کار وقتی ایده «کله سرخ» به ذهن‌تان رسید و تصمیم گرفتید که از «قیچی» پا را فراتر بگذارید، چه کارهایی انجام دادید و چه چیزی مد نظرتان بود؟»

‎کریم لک زاده توضیح داد:«وقتی پروسه فیلم ساختن تبدیل به ارزش می‌شود و با فیلم‌سازی در واقع در حال یادگیری هستیم، در طول ساخت فیلم علاوه بر یادگیری، مکاشفه هم می‌کنیم، هم کشف چیزهایی که به آن‌ها علاقه داریم و هم چیزهایی که دوست نداریم. پروسه‌ای که یک کاراکتر به تغییری در خودش برسد، در «قیچی» درنیامده بود و این مساله بیشتر توجه ما را به خود جلب کرد که روی آن متمرکز شویم. اینجا پیشرفت و روند تکمیلی این دو فیلم، بیشتر خود را نشان می‌دهد.»

‎علی آذری در ادامه از سونیا سنجری راجع به نقش خود در این فیلم پرسید:«مواجهه شما با فیلم‌نامه «کله سرخ» به عنوان یک بازیگر چگونه بود و چه چالش‌هایی را با این نقش و این فیلم متفاوت داشتید؟»

‎سونیا سنجری در پاسخ  به سابقه همکاری با لک‌زاده اشاره کرد:«پیش از این در پنج فیلم کوتاه و یک فیلم بلند با کریم لک‌زاده همکاری کرده بودم. به خاطر همان تجربه‌ها، در هر صحنه می‌دانستم او دقیقا چه چیزی می‌خواهد و چالش زیادی در بازی نداشتم. البته از ابتدا قرار نبود نقش سمیه را بازی کنم، چون به‌نظرم نقش خاصی نبود و بیشتر فضاپرکن بود و هیچ چالشی برایم نداشت. اما بعدا در بازنویسی‌ها، یک مونولوگ اضافه و قرار شد که در آن مونولوگ، چیزی از کاراکتر پدر در قالب قصه‌ای که سمیه تعریف می‌کرد، به فیلم اضافه شود. این مونولوگ باعث شد نقش برای من جذاب شود و دوست داشتم حتما آن را امتحان کنم.»

‎آذری در ادامه به سکانس سیرک فیلم اشاره و آن‌را نقطه عطف فیلم عنوان کرد:«در این فیلم ما آدمی‌ را می‌بینیم که از سرنوشت و تقدیر خود فرار می‌کند اما سرانجام به آن دچار می‌شود. نقطه عطف سینمایی فیلم و سکانس درخشان فیلم، سکانس سیرک است. جایی که کاراکتر هم زمان با رویاها و کابوس‌هایش رو‌به‎رو می‌شود و به آنچه تبدیل می‌شود که از آن فرار می‌کند. انگار او به شخصیت پدر نزدیک می‌شود و کارهایی را انجام می‌دهد که قبلا پدر انجام داده‌است. این سکانس من را به یاد ادبیات آمریکای جنوبی انداخت، مخصوصا این‌که هم زمان رویا‌ها و کابوس‌هایش را می‌بیند. نقدی که به فیلم دارم این است که تم اصلی فیلم یعنی آدمی‌ که از تقدیرش فرار می‌کند و راهی ندارد، خیلی دیر رو می‌شود. در واقع زمان زیادی از فیلم می‌گذرد که این تم مشخص شود و انگار زمان و فیلم‎نامه، با وجود ایده خوب و بازی بی‌نظیر بازیگران، از دست می‌رود.»

‎لک‌زاده در این مورد توضیح داد:« ما در فیلم اصل وراثت می‌بینیم، برادر از ارثِ زمین و کاراکتر اصلی از ارثِ خشونت بهره‌مند شده‌اند. در فیلم فردی به خاطر نفرت، از شخصیت پدرش فرار می‌کند اما در نهایت به او تبدیل می‌شود. اگر ما این تبدیل را یک دفعه‌ای ببینیم، طبیعی جلوه نمی‌کند و باید این روند و سیر تبدیل طبیعی باشد. در مورد سکانس سیرک باید این را بگویم که از کل بودجه فیلم که حدود ۱۰۰ میلیون بود، تقریبا یک چهارم بودجه را صرف این سکانس کردیم. این تحول همسان‌سازی در فیلم بسیار مهم بود، چون قبلا پدر یک سیرک را آورده بوده و به همه اعضای آن شلیک کرده است.»

‎در ادامه نشست نوبت به تماشاگران حاضر رسید تا سوالات خود را مطرح کنند. ‎یکی از حاضرین با اشاره به فیلم کوتاه «قمارباز» و با تاکید بر این نکته که فیلم‌های کوتاه یا بلند این کارگردان وام‌دار ادبیات کلاسیک و آثار نویسندگانی مانند داستایوفسکی و شکسپیر هستند، پرسشی را درباره مرگ کاراکترهای فیلم‌های عنوان کرد:« چرا اصرار دارید کاراکتر اصلی فیلم‌های‌تان بمیرد؟»
لک‌زاده در پاسخ گفت:«به نظر من بهترین سرنوشت برای یک انسان، مرگ است. این مساله شاید به خاطر علاقه‌ام به آثار داستایوفسکی باشد و دلیل دیگر این‎که برای جدا کردن فرد از زمین، بهترین راه، مرگ است.»

‎یکی دیگر از حاضرین هم به حرکت زیاد دوربین اشاره کرد و دلیل آن را پرسید.لک‌زاده توضیح داد:« در فرم با این فیلم مثل یک مستند برخورد کردم و دوربین روی دست به خوبی این حس را به وجود می‌آورد. دلیل دیگر آن، فرار کردن از شاعرانگی اولیه در فیلم بود، می‌گویم اولیه چون شاید وجوه شاعرانه‌ای در فیلم هم‌چنان وجود داشته باشد.»

‎علی آذری در ادامه جلسه به اهمیت جغرافیا برای کریم لک‎زاده اشاره کرد:«شما در مصاحبه‌ای گفته بودید جغرافیا برای‌تان بسیار مهم است. انگار که جغرافیا خود، شخصیت‌پردازی فیلم را انجام می‌دهد. ممکن است در این مورد توضیح بیشتری دهید؟»

‎کارگردان «کله سرخ» در این مورد عنوان کرد:« جغرافیا برای من بخش زیادی از فرم است. برای مثال تابش آفتاب در یک شهر ساحلی و یک شهر کوهستانی تفاوت دارد.بنابراین ابتدا جغرافیای فیلم را پیدا می‌کنم، بعد کاراکترها را تعیین می‌کنم و بعد از آن فیلم‌نامه را می‌نویسم. در واقع به نظر من لوکیشن و جغرافیا، اصل درام فیلم را شکل می‌دهد.»

‎علی آذری هم‌چنین به بازیگر فیلم بهزاد دورانی اشاره کرد که در فیلم« باد ما را خواهد برد» زنده‌یاد عباس کیارستمی نیز ‌بازی کرده بود و در ادامه گفت:« بازیگری در وجود ایشان است، بدون ژست خاص یا این که کار خاصی انجام دهند. انگار یک درگیری درونی دارند، اما خود را آرام نشان می‌دهند.»

‎لک زاده درباره همکاری با دورانی گفت:« ایشان قبلا در«قمارباز» هم با من همکاری کرده بود. بازیگری در وجود ایشان است. این که یک بازیگر اجازه دهد، دوربین این‌قدر به او نزدیک شود، بسیار نادر است.»

‎سونیا سنجری هم در مورد بازی بهزاد دورانی تاکید کرد:«بازی در کنار ایشان برای من مثل یک کلاس بازیگری بود، هیچ‌وقت نمی‌گفتند باید بروم یک گوشه تمرین کنم یا این که مثل اکثر بازیگران تمرینات بدنی انجام دهند. اما همه کارهای‌شان را بجا را انجام می‌دادند و سکانس‌های ایشان با یک برداشت گرفته می‌شد.»

‎در بخش دیگری از این نشست علی آذری از کریم لک‎زاده خواست تا در مورد تولید فیلم با بودجه پایین صحبت کند.این کارگردان در این مورد توضیح داد:« بحث مالی و بودجه فیلم، در فیلم‌سازی اهمیت زیادی دارد. این نوع فیلم‌ها برای کسانی ساخته می‌شود که سینما برای آن‎ها، چیزی به جز سرگرمی‌باشد. این شکل از تولید در جهت ساختن فیلم مستقل، زاییده عشق است. در پروسه ساختن این فیلم، دوستان زیادی به من کمک کردند و هر کدام چندین کار مختلف را انجام دادند. این شکل از تولید بیشتر از این که حساب و کتاب بخواهد، جنون می‌خواهد. من و بقیه عوامل فیلم، افرادی بودیم که همه عاشق سینما بودیم و به هم اعتماد داشتیم.»

‎در انتها آذری در مورد پروژه بعدی لک‎زاده پرسید و او پاسخ داد:«جغرافیا و بازیگران را انتخاب کرده‎ام و فیلم‌نامه در حال نوشته شدن است و امیدوارم اسفندماه تکمیل شود.»

دیــدگاه ها و نــظرات

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

kadıköy escort ümraniye escort göztepe escort kadıköy escort bayan escort bayan kartal escort ataşehir escort maltepe escort anadolu yakası escort istanbul escort konyaaltı escort