بازگشت
۱ آذر ۱۳۹۷
سینا کیان‌پور:«اینستاگرامر» داستان آدم‎هایی که متفاوت نیستند اما مخاطب دارند
اخبار و رویدادها

هنروتجربه:مستند«اینستاگرام» که این روزها در گروه هنروتجربه در حال اکران است، داستان پیدایش و رشد ستاره‌های دنیای اینستاگرام است. ستاره‌هایی که نمی‌توان دلیل واضحی برای ستاره شدنشان پیدا کرد. کارگردانی و تهیه‌کنندگی این مستند را سینا کیان‌پور برعهده دارد. روزنامه ابتکار امروز(پنجشنبه اول آذر) با این کارگردان گفت‌وگو کرده است.

کیان‌پور در ابتدای این گفت‌وگو درباره شکل‌گیری ایده این مستند می‎گوید:«در ابتدای امر قصدم ساختن فیلم بلند نبود، زیرا تجربه لازم را در این زمینه نداشتم. قبلا یک مستند کوتاه و مستندهای تبلیغاتی کار کرده بودم اما در خودم آمادگی لازم برای ساخت فیلم بلند را نمی‌دیدم. ابتدا که شروع به کار کردم در ذهنم فیلمی نیمه‌بلند، حدود پنجاه یا شصت دقیقه می‌دیدم اما با گذشت مدتی از شروع تحقیقات متوجه شدم این موضوع بسیار گسترده و از تنوع خوبی برخوردار است و پتانسیل لازم را برای ساخت یک فیلم بلند دارد، ولی اینکه از کجا آغاز شد، مسلما به شروع استفاده کاربران ایرانی از اینستاگرام برمی‌گردد. اوایل که اینستاگرام در ایران باب شد، به فاصله کمی این برنامه را نصب کرده و استفاده می‌کردم. در این مدت دوستانی هم داشتم که دنبال کننده‌هایم بودند و من هم دوستانی را دنبال می‌کردم اما پس از مدتی متوجه شدم اسم بعضی از اکانت‌ها مدام تکرار می‎شوند یا به واسطه اکسپلو ِرر اینستاگرام یا به واسطه دوستانی که آن‌ها را دنبال کرده بودند. این اکانت‌ها فالوورهای زیادی داشتند و به ظاهر دنیای اینستاگرام برایشان جدی‌تر بود و دوست داشتند دیده بشوند. یکی از این افراد که در فیلم هم هست، «سروش» بود. سروش را زمانی شناختم که چند تا از هم‌دانشگاهی‌هایم در دانشگاه سوره بدون اینکه او را دیده باشند، درباره‌اش حرف می‎زدند و همین موضوع برایم جذاب بود؛ اینکه ظاهرا دارد اتفاق خاصی با این برنامه در زندگی مردم می‌افتد.»

در ادامه این گفت‌وگو پرسشی درباره چگونگی علاقه‌مندی به افراد فعال در اینستاگرام مطرح می‎شود.کیان‌پوذد در پاسخ عنوان می‎کند:«افرادی در اینستاگرام شهرت دارند که نمی‎شود به آن‌ها اسم ستاره یا سلبریتی را اطلاق کرد و شاید مناسب‎ترین واژه برایشان بچه معروف باشد. در ارتباطات به این افراد میکروسلبریتی می‎گویند، ولی من بچه معروف را ترکیب مناسبی برای معرفی آن‎ها می‎دانم. آن‎ها سلبریتی و ستاره نیستند، چون ویژگی‌های یک ستاره یا سلبریتی را ندارند. این برایم جذاب بود که در حال تجربه نوع جدیدی از شهرت هستیم و یک رسانه باعث شده قشری از جامعه دیده بشوند که ویژگی‌ای ندارند، آدم مهمی در دنیای واقعی نیستند، کار خاصی انجام نمی‎دهند، هنر متفاوت و برجسته‎ای ندارد اما مخاطب جدی دارند؛ مخاطب‎هایی که تعدادشان هم کم نیست.»

این کارگردان هم‌چنین درباره انتخاب شخصیت‌های مستند توضیح می‎دهد:«برخی افراد را به واسطه فعالیت خودم شناخته بودم، مثل سروش یا چند نفر دیگر که در فیلم حضور ندارند اما در این رابطه از دوستی کمک گرفتم که بعدها به عنوان محقق و دستیار کارگردان در فیلم با من همکاری کرد. شقایق ارتباطات بیشتری در دنیای مجازی داشت و صد البته اطلاعات بیشتری از این بچه معروف‌ها. با چند نفر از این افراد رابطه دوستانه و حتی رفت و آمد داشت. با بقیه سوژه‎ها از طریق او آشنا شدم و هرچه در تحقیقات جلوتر می‎رفتم، به سوژه های جدید و متفاوت‌تری می‌رسیدم. در این پروژه دنبال آدم‎هایی بودم که کار خاصی انجام نمی‌دهند، ولی معروفند، مثلا در کلیپی که برای معرفی فیلم ساخته بودیم، دو نفر هستند که برای هم شاخ و شانه می‌کشند. هر دو یکدیگر را تهدید می‌کنند و تعدادی آدم دوست دارند این دعوای مجازی را نگاه کنند، همان‌طور که در دنیای واقعی اگر شما کنار خیابان دعوا کنید، قطعا عده ای از مردم عادی می‌ایستند و دعوای شما را نگاه می‌کنند، چون دلیلی برای دنبال کردن شما دارند، دلیلی حتی از جنس دعوا. مثال دیگر افرادی هستند که در اینستاگرام ویدیوهای طنز درست می‌کنند و فالوورهای زیادی دارند و باز هم دلیلی برای دنبال کردن‌شان وجود دارد اما من بیشتر دنبال سوژه‎هایی بودم که حتی خودم هم نتوانم دلیلی برای دنبال کردن آن‎ها پیدا کنم.»

 

دیــدگاه ها و نــظرات

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.