بازگشت
۱۷ آذر ۱۳۹۷
مجید رضا مصطفوی:در «آستیگمات» اتفاق‌های جامعه را منصفانه انتقال دادم
اخبار و رویدادها

هنروتجربه: «آستیگمات» دومین فیلم بلند سینمایی مجیدرضا مصطفوی پس از «انارهای نارس» است که این روزها بر پرده سینماهاست. هنرآنلاین به این بهانه با این کارگردان گفت‌وگو کرده‌است.

در ابتدای این گفت‌وگو مجیدرضا مصطفوی در پاسخ به سوالی پیرامون چگونگی شکل‌گیری «آستیگمات» می‎گوید:«بعد از «انارهای نارس» که پنج سال پیش تولید شد، به عنوان تهیه‌کننده درگیر توزیع و پخش آن بودم ولی درگیری ذهنی نسبت به مسائل اطرافم داشتم. فیلم‌سازان و فعالان اجتماعی همواره درگیر خلاءها و مشکلات اطراف‌شان هستند. علاوه بر تغییر ذائقه خودم، احساس کردم سینما هم طی این مدت ذائقه مخاطبانش تغییر کرده است و مخاطب امروز به راحتی دسترسی به سینمای روز دنیا دارد و به شدت به واسطه وجود فضای مجازی حرفه‌ای شده است. امروز فضای مجازی یکی از نکات مثبتش همین دادن اطلاعات است و دیگر نمی‌توان با معادله و ساز و کار پنج سال پیش فیلم ساخت. «انارهای نارس» بیش از هر چیز فیلمی بر مبنای فرم است و من در آن زمان در حال تجربه کردن بودم و فرم و تجربه کار با اجزایی که قبلا در جاهایی مثل تدوین فیلم نمی‌‌توانستم به آن‌ها دسترسی داشته باشم. به همین جهت ساخت آن فیلم برایم جذاب بود. بعد با پیام کرمی آشنا شدم که فیلم‌نامه «تابستان داغ» را نوشته بود، ولی هنوز ساخته نشده بود. همان زمان پیگیر نوشتن یک فیلم‌نامه از پایه بودیم. ایده‌های‌مان را با هم به اشتراک گذاشتیم و یک سال اول، تنها درباره مسائلی که ذهن‌مان را درگیر کرده بود، صحبت کردیم بعد از روی یادداشت‌هایی که برداشته بودیم به همراه یکی دو قصه کمرنگی که از گذشته در ذهن پیام بود با طرح‌هایی که من داشتم کنار هم گذاشتیم و سعی کردیم قصه‌ای از دل آن‌ها بیرون بیاوریم که از یک جنس باشد و بتوان آن‌ها را با هم روایت کرد. ایده اولیه « آستیگمات» این‌طور شکل گرفت، با نگاه به مسائلی که در اجتماع و به شکل روزمره، مردم با آن درگیر هستند، از سوءمدیریت تا مسائل اجتماع و خانواده. در نهایت فیلم‌نامه نوشته و چند بار بازنویسی شد و در پایان به مرحله ساخت رسید که ماحصل آن را امروز می‌بینید.»

در بخش دیگری از این‌ گفت‌وگو نکاتی هم درباره تعدد قصه‌های فیلم و نگرانی از دلزدگی مخاطب مطرح شد که مصطفوی در جواب توضیح می‎دهد:« برای این خانواده تلخی زیادی در نظر نگرفتم و فقط اتفاقی که در جامعه رخ می‌دهد را به شکل منصفانه انتقال دادم. در واقع خروجی این فیلم به خاطر تأثیری است که از اطراف خودم می‌گیرم. سعی می‌کنم خودم به‌عنوان یک آدم بی طرف کنار بیایستم و فقط آن چیزی که در واقعیت رخ داده است را روایت کنم. یکی از مشکلاتی که دوستان جشنواره فجر با فیلم «آستیگمات» داشتند همین مسئله تلخی فیلم بود که من هیچ‌وقت نمی‌فهمیدم یعنی چه. طرح اولیه فیلم‌نامه «آستیگمات» براساس همین قصه‌ها بود. ما یک تنه اصلی داشتیم که اتفاقات خانه اصلی را پیش می‌برد. داستانک‌هایی که وجود داشت هم این‌طور نبود که وقتی فیلم‌نامه تمام شد، من بگویم فیلم‌نامه قصه کم دارد و بیایم یک سری قصه‌های زیرنیز کنار آن بگذارم. تمام قصه‌هایی که در فیلم «آستیگمات» می‌بینید، من و پیام کرمی از همان ابتدا به آن‌ها فکر می‌کردیم. زمانی که داشتیم روی طرح فکر می‌کردیم، طرحی داشتیم که شبیه همین «آستگیمات» بود که ما روی آن دیالوگ گذاشتیم و پرداخت نهایی کردیم تا گسترده‌تر شود، وگرنه تمام قصه‌ها که دارند موازی با قصه اصلی پیش می‌روند، از همان ابتدا وجود داشت. ضمن اینکه تمام قصه‌ها مجزا از قصه قبل و بعد نیستند و روی هم تأثیر می‌گذارند.»

در ادامه این گفت‌وگو کارگردان درباره بازخوردهای تماشاگران و میزان رضایتش از فروش آن نیز می‎گوید:«همان موقع که فیلم را از جشنواره کنار گذاشتند، حجم نقد و یادداشت‌هایی که منتقدین برای «آستیگمات» نوشتند شاید دو سه برابر نقد فیلم‌های جشنواره بود. الآن هم که دو سه هفته از اکران فیلم گذشته است، شما به راحتی می‌توانید در فضای مجازی نظرات مردم را بخوانید و ببینید که جایگاه این فیلم چگونه است و مردم چقدر با آن ارتباط برقرار کرده‌اند.«آستیگمات» دومین فیلم پرفروش هفته گذشته بوده است. با این حال ما معادلات را نمی‌دانیم. هر اتفاقی ممکن است بیفتد. به هر حال «آستیگمات» فیلمی است که شرایط خاصی برایش پیش آمده و از طرفی الآن بدترین فصل سال برای اکران فیلم اجتماعی است. من وقتی با انجمن سینماداران و دو سه نفر از بچه‌های پخش صحبت می‌کردم، همه برای‌شان جالب و عجیب بود که  این فیلم در این مقطع دارد خوب جلو می‌رود.»

در بخش دیگری از این گفت‌وگو مصطفوی درباره برنامه‌های پیش روی خود عنوان می‎کند:« فیلم «آستیگمات» باید اکران شود و بعد پخش خانگی آن صورت بگیرد تا ببینم چه می‌شود. من یک مقدار دچار این ذهنیت شده‌ام که نکند سیکل معیوبی که برای «آستیگمات» به‌وجود آمد، برای فیلم بعدی‌ هم به وجود بیاید. اول باید مطمئن شوم که سال آینده شرایط فرهنگی و مدیریت فرهنگی کشور چگونه است و بعد شاید بتوانم به طور جدی به ساخت فیلم فکر کنم.»

دیــدگاه ها و نــظرات

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.