بازگشت
روایت ناپدید شدن مریم ( 1392 )
سینمایی | 76 دقیقه
5.5 / 10 | 115 رای | 30 دیدگاه
مرتضی حسينی مستند ساز در سال 1387 در پی حادثه ای در جاده‌ایی دور افتاده به کما رفت و همسرش مريم شريفي ناپدید گرديد. او به همراه دوستش مجید شکری و ياسر جعفري در حال ساخت فیلمی مستند پیرامون نیروهای ماورایی بودند کما رفتن مرتضی سر آغازی است برای ...
کارگردان : محمد رضا لطفی
تهیه کننده : مرتضی شایسته، محصول هدایت فیلم
فیلمنامه نویس : محمد رضا لطفی، امیر نوروزخانی
بازیگران :رضا بهبودي در نقش مرتضي حسيني، مجيد شكري (در نقش مجيد شكري)، ياسر جعفري (در نقش ياسر جعفري)، صدف بهشتي (در نقش مريم شريفي)، افسانه ناصري، مليسا ذاكري، آمنه سرابييان، مهدي حسيني نيا، ميثم شاهدي، فوژان قباديان و.... باحضور دكتر افشين يداللهي در نقش روانپزشك يداللهي

معرفی کارگردان

محمد رضا لطفی
متولد: ۱۳۶۰ است و لیسانس کارگردانی از دانشکده هنر و معماری دارد. نویسنده و منتقد سینمایی از سال ۷۸ تاکنون. برنده جایزه بهترین مقاله سینمایی در دومین جشن منتقدان سینمایی ایران در سال ۸۹٫ برنده جایزه بهترین گفتگوی تلویزیونی در سومین جشن منتقدان سینمایی ایران در سال ۹۲٫ نویسنده بیش از ۷۰۰ قصه و داستان چاپ شده. نویسنده کتاب رمان ویلای شماره ۱۲ چاپ سال ۸۶٫ نویسنده کتاب رمان پشت کوچه جهنم چاپ سال ۸۸٫ دستیار کارگردان در چهار نمایش به کارگردانی دکتر قطب الدین صادقی با نامهای قابیل. سرود مترسک پرتغالی. افشین و بودلف هر دو مرده اند. پرومته در زنجیر در حد فاصل سالهای ۸۱ تا ۸۳٫ آهنگساز سه نمایش با نام های ارثیه های عاطفی (۷۷). یوما (۷۸). تیر خلاص (۸۱) هر سه به کارگردانی علی بوریان که هر سه نمایش در جشنواره تئاتر همان سال صاحب جایزه دیپلم افتخار بهترین موسیقی گردید.
ساخت سه فیلم کوتاه مرگ از کدام طرف می آید؟ (سال ۸۱) و مستند شب چشم هایت را خواهد شست (سال ۸۲) که مستند فوق الذکر از شبکه TF2 فرانسه خریداری و پخش گردید. (فیلم منتخب حوزه هنری و نمایش داده شده در سینما آزادی از سوی حوزه هنری) و نیم ساعت بعدتر (سال ۹۰) (حضور در جشنواره های خارجی)
دستیار کارگردان در فیلم ها و سریال های بلوغ. چشمهایش. آژانس دوستی.کامیاب (+برنامه ریز). مجموعه فیلمهای فولاد مبارکه اصفهان (+برنامه ریز). قهر و آشتی. در چشم باد، مشاور کارگردان و برنامه ریز در مجموعه های به سوی فردا و تهران الف. مدیر تبلیغات و هماهنگی گروه در فیلم سینمایی باد در علفزار می پیچد. مشاور امور رسانه ای در سریال در چشم باد. مدیریت پس از تولید در سریال ساعت شنی. نویسنده فیلمنامه های چقدر زنها را می شناسید؟، زیر چتر ستاره، آژانس دوستی (سری سوم)، سریال بچه ها نگاه می کنند (بازنویسی). مدرس واحد درسی«تحلیل و نقد فیلم» در آموزشگاه بازیگری نمای نزدیک. عضو پیوسته خانه سینما (انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران). عضو پیوسته انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران. عضو جامعه ی اصناف سینمای ایران.

یادداشت کارگردان

آغاز فیلم پس از پایان آن/ محمد رضا لطفی
به شدت معتقدم در عصر انفجار مدیا و رسانه،تنها راه برای حرکت رو به جلو دست زدن به تجربه های جدید است که این کار در هنری با پیچیدگی هایی مثل سینما که یک سر آن همواره در بخش صنعتی است به شدت سخت و طاقت فرسا است.
روایت ناپدید شدن مریم کاری است از همین شمایل و جریان که روی پای خود شکل گرفت و تا اینجا آمده است.فیلمی در ژانر وحشت که سعی می کند مخاطب را پس از دیدن فیلم و به هنگام بیرون رفتن از سالن سینما شروع به ترساندن کند.تجربه ای که کارش پس از پایان،آغاز می گردد.

عوامل فیلم
  • کارگردان : محمد رضا لطفی
  • تهیه کننده : مرتضی شایسته، محصول هدایت فیلم
  • فیلمنامه نویس : محمد رضا لطفی، امیر نوروزخانی
  • مدیر فیلم برداری : حسین کندری
  • مدیر صدابرداری : نادر علیمردانی
  • تدوین : امیر نوروزخانی، بابک قائم
  • سال تولید : 1392
  • نوع فیلم : سینمایی
اخبار مرتبط
دیــدگاه ها و نــظرات

  • الهام
    دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۵

    بهترین فیلمی که در سینمای ایران در ژانر وحشت ساخته شده است…زمانی که فیلم رو توی جشنواره فجر در خانه هنرمندان دیدم قشنگ تا سه شب خوابم نمی برد

  • نسيم
    چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۰۳:۲۹

    امشب این فیلم رو توی سینما آزادی دیدم….تورو خدا یکی پیدا بشه به من بگه این تصاویر اون جن گیره آخر فیلم واقعیه یا الکیه؟روانم بهم ریخته…..چطوری میشه با سازنده فیلم ارتباط برقرار کرد؟

    • ...
      سه شنبه ۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۵

      سازندگان اثر اشاره ادعا می کنند که این روایت بر اساس یک داستان واقعی شکل گرفته…بنابر این ما با یک کار مستند- داستانی رو به رو هستیم که بخشی از تصاویر واقعی هستند….در جشنواره که فیلم را دیدم جنگیر واقعی بود…….

  • جواد
    چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۴

    کاش کارگردان به همون مصاحبه با آقای یداللهی و تصاویری که مرتضای واقعی گرفته بود اکتفا می کرد و با بازسازی ضعیف و مصاحبه های ضعیف تر (مخصوصا با مجید شکری که چشماش اصلا با ما روراست نیست) و همچنین پشت صحنه های مثلا مرعوب کننده، ما رو در مورد مستند بودن “تصاویر سیاه و سفید”ش به شک نمی انداخت (البته در مورد سکانس پایانی و معرفی صابر، سخت میشه چنین چیزی رو گفت)
    و البته که میشه تحت تاثیر پروژه جادوگر بلر قرار گرفت… حتی به صورت ناخودآگاه.

  • رایان
    جمعه ۳۰ آبان ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۲

    بعد از مدت ها فیلمی از سینمای ایران دیدم که هیچ ربطی به سینمای از پاافتاده این روزهامون نداشت… فیلم سازهای مختلفی توی سال های گذشته سعی کردن که فیلم ترسناک بسازن که نتیجه اش چیزی جز کمدی ناخواسته نشد ولی این فیلم با فرم و قالب جسورانه ای که داره بهترین فیلم در ژانر وحشت سینمای ایران رو خلق کرده… کاملا حس مستند بودن فیلم به تماشاگر منتقل میشه. همین حس واقعی بودن، خودش وحشت رو به وجود میاره

  • رها
    جمعه ۳۰ آبان ۱۳۹۳ - ۲۳:۳۷

    فیلم روایت ناپدید شدن مریم بهترین مستند داستانی است که در دهه اخیر ساخته شده….وحشت و ترس در مفهوم آن گنجانده شده به جای استفاده از نمادهای مسخره….لذت بردیم

  • غزل
    شنبه ۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۸

    فیلم هیجان انگیز و متفاوتی هست…از وقتی که دیدم حسابی ذهنم در گیر شده….عالی

  • مهر
    یکشنبه ۲ آذر ۱۳۹۳ - ۰۰:۰۴

    -قصه بسیار جذاب و ترسناکی داره
    -باعث دلهره و ترس هم میشود به مدد شیوه روایت
    -اما نمیتونم بگم فیلم مستند هست یا داستانی
    -شاید همچین اتفاقی واقعیت نداشته باشه و ویدئوهای سیاه و سفید و مصاحبه ها هم روش های ساختگی برای اینکه به مخاطب کاملا القا شود که در واقعیت این اتفاق افتاده که همین موضوع باعث ترس بیشتر میشود
    -دلیل اینکه میگم شاید ساختگی باشه برای اینکه هیچ مدرک مستددل و محکمه پسندی به مخاطب ارائه نشده.از همه مهمتر بحث زندگی شخصی مرتضی حسینی نیز هست که اگر همچین فردی وجود داشته باشه مطمئنن خانواده و بستگانی داره و همینطور خانواده همسرش که بعید میدونم راضی بشن که این ماجرا به شکل یک فیلم برای عموم مردم نمایش داده بشه و مسائل خیلی پیچیده ای در فیلم مطرح میشه .مثل علاقه ای که دوست و همکار مرتضی حسینی به همسر این آدم میتونه داشته باشه و همینطور اون خانم عکاس که شاید نسبت به مرتضی حسینی حسی داره و اینها با زندگی خصوصی آدمها سرو کار داره و قابل نمایش نیست
    -موسیقی کاملا در اختیار فیلم است و خوب کار شده همچنین جلوه های ویژه صوتی
    -ای کاش میکس صدای فیلم بصورت ۵٫۱ کانال بود که صدا در سالن بصورت پویا حرکت میکرد و بیننده را کاملا غرق در داستان میکرد
    -شخصیت مرتضی حسینی کاملا واضح و سر راست در آمده و بازی خوب رضا بهبودی
    -بازیگر نقش همسر مرتضی هم بازی خوبی ارائه داده
    -دو تا دوست مرتضی کاملا مصنوعی هستن و اصلا باور پذیر نیستن
    و در آخر باید برای خلق این جذابیت از نویسندگان و کارگردان کار تشکر کنم
    -هر چه که هست میترساند و در ذهن میماند

  • مریم عبدی
    یکشنبه ۲ آذر ۱۳۹۳ - ۰۰:۵۴

    به نظرم فیلم خیلی خوبی بود. من از دیدنش کلی لذت بردم. مدتها بود تو این فضا کاری ر تماشا نکرده بودم

  • آذر
    یکشنبه ۲ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۷

    خیلی دوس داشتم فیلم رو… هیجان انگیز و جذاب . خسته نباشید به عوامل اجرایی.

  • سیندرلا
    یکشنبه ۲ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۲

    هیجان انگیز ترین فیلم ایرانی در ژانر وحشت… خیلی خوب بود به خصوص تصاویر ساه و سفید… حسای ترسیدیم

  • آذری
    یکشنبه ۲ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۵

    جذاب و ترسناک…مرسی از بازی افشین یداللهی و آقای بهبودی…لذت بردم

  • سیندرلا
    یکشنبه ۲ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۷

    جذاب و ترسناک…مرسی از بازی افشین یداللهی و آقای بهبودی…لذت بردم

  • پریسا
    دوشنبه ۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۰

    تو وضعیت فعلی سینما که خیلی فیلمارو وسطش باید پاشی بیای بیرون، این فیلم واقعا قابل تقدیره،که می تونه تمام پیش فرضهای مخاطب رو ازش بگیره و با فیلم همراهش کنه، اونم تو ژانر وحشت!…من که واقعا راضیم از وقتی که گذاشتم

  • مسعود هاشميان
    چهارشنبه ۵ آذر ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۲

    فیلم متفاوتی ست . واقعا دیدنی ست . دیدن این فیلم بر پرده سینما خالی از لطف نیست .

  • لادن
    جمعه ۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۸

    چرا بلیط های این فیلم نیست؟الان یه هفته است می خوام برم فیلم رو توی آزادی یا کوروش ببینم،یا سانس نداره یا اگر هم سانس داره بلیط هاش تموم شده…چرا یه برنامه ریزی درست نمی کنید؟

  • علی
    پنج شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۳ - ۰۳:۳۷

    ای کاش کارگردان برای مخاطبان سینما ذره ای شعور قائل می شد و همچین فیلم افتضاحی که به جای ترس و دلهره صرفا باعث خنده مخاطب می شه رو نمی ساخت، افکت ها و بازی های مصنوعی واقعیت ماجرا رو کاملا روشن می کنه

    • شیدا
      یکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۲

      نظر شما محترم آقای علی….ولی به زعم من قویترین فیلم ژانر وحشت سینمای ایران به حساب میاد

  • ابراهیم
    یکشنبه ۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۹

    در سینمای روز دنیا سبکی هست به نام found footage که القای حس مستند بودن برای یک فیلم ترسناک می کنن ، با استفاده از فیلمهای ساختگی و ظاهرن آماتور ، مصاحبه های خیالی و… ، بهترین مثال ها : پروژه جادوگر بلیر و سری پارانورمال اکتیویتی و رکورد و…
    این فیلم هم دقیقن در همین سبک ساخته شده و در مقایسه با نمونه های استاندارد خارجی میشه گفت که خیلی ضعیفه اما به خاطر اینکه مشابه داخلیش رو تا به حال نداشتیم قابل تحسینه و میتونه راهگشای این سبک و کلن ژانر ترسناک باشه

  • سروش راموس
    سه شنبه ۹ دی ۱۳۹۳ - ۰۰:۱۲

    در مقیاس سینمای ایران و این ژانر بخصوص فیلم خوبی بود،تو ساب ژانر ترسناک شبه مستند،گرفتن بازیهای مستند از بازیگرا خیلی سخت و ظریف و با اهمیته که متأسفانه بجز ٢تا دختر بقیه ی بازیها لطمه زده به این وجهه ی فیلم،این سبک سینما با پروژه جادوگر بلر شروع شد،با فعالیت غیرعادی تکامل پیدا کرد و این فیلم تو خیلی سکانسها یادآوره ٢فیلم فوق العاده اس.

  • کیانا
    چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۴

    بستگی داره به خودتون که بیشتر از چی میترسین! از یه داستان ترسناک و بعد ذهنیت و داستان سازی های ذهنی خودتون نسبت به داستان فیلم و یا از اینکه یه لولو بیاد جلوتون شکلک در بیاره یا مثل خیلی از فیلم های ترسناک امروزی از چهره های خون آلود و یهو پریدن جلو دوربین و این چیزها…
    مسلما دسته دوم این فیلمو نمیپسندن اما دسته اول که یکمی به این نیروها اعتقاد داشته باشن فیلم روشون خیلی تاثیر میذاره به نظرم..
    فقط کاش جریان مریم واقعی نباشه..

  • شقایق
    دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۳

    من فیلموخیلی دوست داشتم و بهشون خسته نباشید میگم
    اما خوب بعدش درمورد ناپدید شدن مریم تحقیق نشد؟یا اینک نرفتن پیش اون مرده شوریا بطریقی آدرسشو پیدا کنن بعد برن پیش اون جادوگره؟خوب اون آیا ک نمیشه کلا غیب شهه
    اصلا واسه چی بخاطر یکی دیگ باید خودشو گم و گور کنه؟
    من اصلا اینونمیتونم درک کنم

  • علیرضا
    شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۲

    من واقعا در مورد ژانر وحشت این فیلم شک دارم ، صحنه های وحشتناک بسیار ضعیف و پیش پا افتاده ساخته شده بودند ،و اشتباه بزرگ این فیلم مصاحبه های واقعا آبکی و بازی ضعیف مجید بود که گاهی احساس میکردم داره به شعور تماشاگر با این بازی بسیار ضعیف توهین می کنه.

  • s,m
    یکشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۹

    چرترسناک ککککککککککککککککککک

  • بهزاد
    دوشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۴

    با سلام
    منم با دیدن فیلم خیلی تحت تاثیر قرار گرفتم. اما نکته ای که هست فیلم کلا ساختگی و به عبارت دقیقتر مستندنما هست. حتی قسمتهای سیاه و سفید هم ساختگی بوده و خلاصه اینکه کارگردان تمام سعی خود را کرده که با مستند جلوه دادن داستان و بهتر است بگویم با دروغ گویی و فریبکاری حس ترس و وحشت را در مخاطب ایجاد نماید و از این طریق بر ضعف و ناتوانی خود در ساخت فیلم ژانر وحشت چیره گردد.
    جمله آخر: به نظر بنده مستند جلوه دادن این اثر یا قسمتهایی از آن به همان میزان برای فکر و اندیشه مخاطب عام خطرناک و مخرب است که ساختگی بودن و غیرعلمی یا بی پایه بودن نظریات دکتر و آخوند در فیلم.

  • پریا ضیا
    دوشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۱

    لطفا یکی راهنمایی کنه من این فیلم خیلی دوست دارم ببینم اما هر چی میگردم میتونم بیلیطشو بخرم دوستان چه جوری دیدید کمکم کنین لطفا

    • دوشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۴

      نمایش فیلم در سینماهای هنر و تجربه به پایان رسیده است.

  • نابی
    جمعه ۲۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۹

    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما.می خواستم بدونم با اینکه این فیلم سال ۹۲ ساخته شده و پارسال هم اکران شد.چرا هنوز تو شبکه های خانگی پخش نشده ؟ من متاسفانه بعداز اتمام تاریخ اکران این فیلم آنونس فیلم و دیدم و خیلی راقبم که به طور کامل ببینم این فیلم رو.اگه امکانش هست راهنماییم کنید.ممنون

    • شاهین امین
      جمعه ۲۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۳

      احتمالا تهیه‌کنندگان فیلم هنوز با شرکت‌های ویدئو رسانه به توافق نرسیده‌اند ، شاید هم قصد دارند مدتی دیگر فیلم را روانه بازار نمایش خانگی کنند .

  • حسین
    جمعه ۱۸ تیر ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۲

    خواهشن یکی بگه از کجا این رو بخرم یا دانلود کنم….

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.