بازگشت
۲۰۰۱ : یک اُدیسه فضایی ( 1346 )
سینمایی | 141 دقیقه
7.8 / 10 | 24 رای | 2 دیدگاه
فیلم به ۳ بخش کلی تقسیم شده‌است. در بخش اول زندگی میمون‌های نیای انسان نمایش داده می‌شود که بر سر غذا و آب با هم و موجودات دیگر در جدال اند. در این بخش برخورد این میمون‌ها با یک تخته‌سنگ یک‌‍پارچه (تک‌سنگ) سیاه عامل آغازین خلاقیت و ابتکار آنها در استفاده از امکانات محیطی نمایش می‌یابد. بخش دوم در زمان معاصر می‌گذرد، بعد از کشف تک‌سنگ ۴ میلیون ساله عده‌ای برای بررسی آن اعزام می‌شوند و از درک آن عاجز می‌مانند، بخش سوم ۱۸ ماه بعد را نمایش می‌دهد که سفینه‌ای ویژه برای بررسی موضوع به سوی سیاره مشتری اعزام شده زیرا امواجی که از تک‌سنگ ساطع می‌شود به‌سوی این سیاره جهت‌گیری شده‌اند. هدایت سفینه اعزامی به عهده رایانه‌ای با نام هل (HAL) است. در جریان سفر میان هل و افراد سفینه سوءظن‌هایی ‍پیش می‌آید و هل که رایانه‌ای هوشمند است می‌کوشد تا با از میان بردن افراد سفینه از اقدام‌های مخرب آن‌ها علیه خود جلوگیری کند. یکی از فضانوردان سفینه به نام «دیو» سرانجام حریف هل می‌شود و با این سفینه به فضای پیرامون مشتری می‌رسد. در فضای فراسوی مشتری، دیو که با گردونه کپسول‌شکل فضاپیمایی خود در حرکت است ناگهان تک‌سنگ سیاه را در برابر خود می‌بیند و این تکسنگ او را با خود به فضاها و زمان‌هایی ناشناخته می‌کشاند. دیو که دچار سفر زمان شده سرانجام در اتاقی مزین مراحل پیری خود را به چشم می‌بیند و زمانی که به سوی تک‌سنگ دست دراز می‌کند به صورت جنین درمی آید. این جنین انسان که در فضایی رحم‌مانند محاط شده به سوی جو زمین بازمی‌گردد.
کارگردان : استنلی کوبریک
فیلمنامه نویس : استنلی کوبریک، آرتور سی کلارک
بازیگران :کایر دالیا / دکتر بومان، گری لاکوود / دکتر پول، ویلیام سیلوستر / دکتر فلوید، داگلاس رین / هال

معرفی کارگردان

استنلی کوبریک کارگردان و تهیه‌کنندهٔ آمریکایی بود. بیشتر فیلم‌های کوبریک اقتباسات ادبی هستند. فیلمهای کوبریک معمولاً جنجالی و همینطور مورد ستایش منتقدان واقع شده‌اند. کوبریک به دقیق بودن و به نمایش درآوردن همه جزئیات دقیق در فیلمهایش معروف بود. به همین علت روش او در فیلمسازی کند و طولانی بوده، تا آنجا که گاهی میان دو فیلم او سالها وقفه می‌افتاده‌است. او در طول ۴۸ سال فعالیت در حیطه کارگردانی تنها ۱۳ فیلم بلند ساخت. سبک‌های گوناگون فیلمهایش و انزوای او چه در روش فیلمسازی و چه در مورد شخصیت فردی وی، او را مشهور ساخته‌است. استنلی کوبریک یکی از معدود کارگردانان کمالگرا در تاریخ سینما به شمار می‌آید. کوبریک جزء معدود کارگردان‌هایی بود که همواره در انتخاب فیلمنامه ریسک می‌کرد. او فیلم‌های خود را در ژانرهای گوناگونی می‌ساخت.

فیلم شناسی:
• ۱۹۹۹- چشمان کاملاً بسته
• ۱۹۸۷- غلاف تمام فلزی
• ۱۹۸۰- درخشش
• ۱۹۷۵- بری لیندون
• ۱۹۷۱- پرتقال کوکی
• ۱۹۶۸- ۲۰۰۱ سفری به فضا (فیلم در ایران با نام «راز کیهان» نیز شناخته می‌شود)
• ۱۹۶۴- دکتر استرنجلاو: چگونه یاد گرفتم دست از هراس بردارم و به بمب عشق بورزم
• ۱۹۶۲- لولیتا
• ۱۹۶۰- اسپارتاکوس
• ۱۹۵۷- راه‌های افتخار
• ۱۹۵۶- کشتن
• ۱۹۵۵- بوسه قاتل
• ۱۹۵۳- هراس و هوس

عوامل فیلم
  • کارگردان : استنلی کوبریک
  • فیلمنامه نویس : استنلی کوبریک، آرتور سی کلارک
  • سال تولید : 1346
  • نوع فیلم : سینمایی
  • جوایز جشنواره ها : برنده اسکار: بهترین جلوه‌های ویژه تصویری برای استنلی کوبریک/ نامزد اسکار: بهترین طراحی صحنه، بهترین کارگردانی برای استنلی کوبریک، بهترین فیلم‌نامه غیر اقتباسی برای استنلی کوبریک و آرتور سی کلارک
دیــدگاه ها و نــظرات

  • هنر و تجربه باز!
    یکشنبه ۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۳

    چقدر خوشحالم که بالاخره روی به جنین آثاری هم نشان دادید…
    با وجود بارها دیدن این فیلم بازهم حتما در سینما به تماشایش خواهم نشست. بی شک تجربه دیدن در سینما بسیار لذت بخش تر است.
    لطفا… تمنا میکنم شاهکارهای واقعی سینمای جهان را پوشش دهید.
    و چقدر حیف که این فیلم در مشهد فقط یکبار به نمایش درمی آید…

  • مهدی
    شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۶

    عالیه…
    روی پرده‌ی سینما میشه دوباره لذت دیدن این فیلم رو کشف کرد.
    پرده‌ی عریض، صدای عالی، و فیلم اودیسه‌ی کوبریک.
    به امید ادامه یافتن اکران شاهکارهای سینما.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.