بازگشت
۲۱ اسفند ۱۳۹۷
برگزاری نشست نقد و بررسی«و کیارستمی ادامه دارد»در اصفهان
احسان ناجی:کیارستمی فراموش نمی‎شود/فیلم پتانسیل نمایش بین‎المللی دارد
اخبار و رویدادها

هنروتجربه- مرسده محمدی: آخرین جلسه نقد و بررسی فیلم‎های سینمای هنروتجربه اصفهان در سال ۹۷، بیستم اسفند ماه در پردیس سینمایی سیتی‌سنتر اصفهان با اکران مستند «و کیارستمی ادامه دارد…» به کارگردانی احسان ناجی برگزار شد.

مستند « و کیارستمی ادامه دارد…» در ساعت ۱۷ نمایش داده شد و پس از آن نشست نقد و بررسی فیلم با حضور احسان ناجی کارگردان فیلم برپا شد.در ابتدای این نشست سیدمهدی سجادزاده مجری این برنامه با اشاره به این‎که احسان ناجی دانش‌آموخته تئاتر است و خود از شاگردان استاد حمیدسمندریان بوده‌است،ازاو پرسید:« آیا قبل از ساخت فیلم از نزدیک با کیارستمی آشنایی داشتید یا ایده اصلی فیلم پس از فوت ایشان شکل گرفت؟»

احسان ناجی  نیز در پاسخ عنوان کرد:« هیچ گاه ایشان را از نزدیک ندیدم اما مخاطب سینمای ایشان بودم و ایده اصلی از مرگ ناگهانی ایشان شکل گرفت و البته همه ما به نوعی شاگردان انسان‌های بزرگ هستیم چون راجع به آن‌ها می‌خوانیم، مطالعه می‌کنیم و صحبت‌هایشان را می‌شنویم.اگرچه شاگرد حقیقی ایشان نبودم اما خوشحالم که لااقل شاگرد مجازی شان بوده‌ام و خیلی مجدانه سینمای ایشان را دنبال می‎کردم به ویژه مساله کانسپت و مفهوم را. زیرا سینمای کیارستمی بسیار مبتنی بر مفاهیم بنیادی است و یکی از این مفاهیم مرگ و زندگی است که در آثار کیارستمی نقش اساسی دارد. در فیلم «زندگی و دیگرهیچ» تقابل مرگ و زندگی دیده می‌شود و در فیلم «طعم گیلاس» نیز به طور خاص به این موضوع می‌پردازد و حتی فیلم «باد ما را خواهد برد» با یک پرداخت عجیب یک زندگی که در طول مرگ شکل می‌گیرد را روایت می کند.»

این کارگردان در ادامه به شکل‌گیری ایده اصلی فیلم سه روز پس از فوت کیارستمی اشاره کرد:«وقتی ایشان فوت کردند فکرکردم باید چه کرد؟ وقتی یک هنرمند می‌میرد، به عنوان یک هنردوست وظیفه‌ات این است که کارهای او را به دقت دنبال کنی و ببینی چه در آن نهفته است که این هنرمند را این‌قدر شناخته شده کرده‌است.»

یکی از نقدهایی که در این جلسه از سوی مخاطبان مطرح شد به کیفیت فیلم و تصاویر آن اشاره داشت. کارگردان فیلم در این مورد گفت: «این بدترین کیفیتی است که از این فیلم دیده‌ام و نسخه دی سی پی مشکلاتی دارد، زیرا دوربین ما فول اچ دی بوده است و کیفیت پایینی ندارد در حالی که نسخه‌ای که در سینما پخش می‎شود مشکلاتی دارد که احتمالا موقع تبدیل ایجاد شده است.»

او در مورد ساخت فیلم مستند در مورد فردی مانند کیارستمی توضیح داد:«وقتی فیلمی راجع به کیارستمی یا هر فیلم‌سازی می‌سازید باید نوع سینمای او و برخوردش با آدم‌ها را مورد توجه قرار دهید؛ کیارستمی در فیلم‌هایش صحنه را خلوت نگه می‌داشت و معتقد بود نابازیگران معذب می‎شوند و به همین دلیل نماهای لانگ شات استفاده می‌کرد و یا دوربین را مخفی می‌کرد، ما نیز سعی کردیم همین گونه عمل کنیم و از عمد این سیستم را انتخاب کردیم و بسیاری از نماها برداشت‎های نخست ماست.»

در بخش دیگری از این نشست یکی از حضار سوالی را مطرح کرد:«چرا فیلم را هشت روز پس از وفات کیارستمی ساختید و وقت بیشتری صرف ساخت آن نکردید؟»این کارگردان پاسخ داد:« فیلم‎برداری این فیلم چهار ماه طول کشید و ما تلاش کردیم نشان دهیم فیلم در یک روز اتفاق می‌افتد که انگار موفق بوده‎ایم، البته شروع کار هشت روز بعد از فوت ایشان بود.تعجیلی در ساخت نداشتیم، تعجیل ما در اکران بود که در سال ۹۵یا ۹۶ اتفاق بیافتد نه در سال ۹۷٫ سبک فیلم «زندگی و دیگر هیچ» را در ساخت دنبال می‎کردیم و اسم فیلم نیز از اسم لاتین این فیلم (و زندگی ادامه دارد…) آمده است که به جای زندگی اسم کیارستمی را گذاشتیم.»

ناجی در ادامه به فاصله تولید و اکران فیلم اشاره داشت:« زمانی که اکران یک فیلم عقب می‎افتد میان فیلم‌ساز و مخاطب شکاف ایجاد می‎شود، ما به دنبال اکران فیلم بودیم و در این فاصله فیلم را به چند جشنواره خارجی فرستادیم و به سینما حقیقت دادیم که نمی‌دانم به چه دلیلی رد شد در حالی‌که در بازبینی اول هنروتجربه و فرهنگ‎ وارشاد و صداوسیما بدون حذف هیچ پلانی پذیرفته شد.»

مجری این برنامه هم اشاره کرد که از این فیلم می‎توان به عنوان سند لوکیشن‎های فیلم‎های کیارستمی استفاده کرد زیرا در چند سال آینده خبری از این لوکیشن‌ها نخواهد بود.

کارگردان  در این ارتباط گفت:«باید مفاهیم آثار کیارستمی واکاوی شود زیرا او از مراقبه در طبیعت و عکاسی از برخی از لوکیشن‌ها مانند غروب در لوکیشن فیلم «طعم گیلاس» به مفهوم غروب انسان در فیلم می‎رسد. سکانس آخر فیلم ما نیز از «طعم گیلاس» گرفته شده است و به نوعی همان اعتقاد کیارستمی است که پس از هر مرگی زندگی است.»

او هم‎چنین در پاسخ یکی از حضار که دهه هشتاد متولد شده بود و از راهی برای جلوگیری از فراموش شدن کیارستمی پرسیده‌بود،عنوان کرد:«برایم جالب است که عباس کیارستمی در نسل شما زنده است و دارد نفس می‌کشد و به او توجه می‌کنید، یک تصویر تاثیرگذار از یک هنرمند فراموش نمی‌شود و وقتی تاثیر انسانی بر جامعه می‎گذارید پاک نمی‎شود؛ پس کیارستمی هم فراموش نمی‎شود.»

این کارگردان در پایان این نشست با اشاره به واکنش‌های خوب به فیلم از سوی اشخاصی مانند ژان کلود کریر و پرویز جاهد و … توضیح داد:« فیلم اکران خارجی نداشته است و ما به دنبال اکران آن در بازار جهانی جشنواره فجر هستیم ولی هرکس (خارجی یا در خارج از کشور) آن را دیده است معتقد است فیلم پتانسیل بین‎المللی دارد.»

دیــدگاه ها و نــظرات

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.