بازگشت
۲۶ فروردین ۱۳۹۸
برگزاری نشست نقد و بررسی فیلم «آندرانیک» در خانه هنرمندان
حسین مهکام:قصد ساختن فیلم معمایی نداشتم/امین جعفری:حرکت دوربین را به حداقل رساندیم
اخبار و رویدادها

هنروتجربه-کامبیز حضرتی: نشست نقد و بررسی فیلم «آندرانیک» به کارگردانی حسین مهکام روز یکشنبه ۲۵ فروردین در خانه هنرمندان برگزار شد. در این نشست علاوه بر حسین مهکام، امین جعفری فیلم‎بردار، رشید دانشمند صدابردار و سحرعصرآزاد منتقد سینما حضور داشتند.

سحرعصرآزاد در ابتدای این نشست درباره کارنامه حسین مهکام عنوان کرد: «مهکام را از زمانی که فیلم‌نامه می‌نوشت می‌شناسم و کارهایش را دنبال کردم. او همراه با عبدالرضا کاهانی فیلم‌های متفاوتی را کار کرد و بعد از آن به عنوان فیلم‌نامه نویس مستقل به فعالیت پرداخت و سپس وارد عرصه کارگردانی شد. خوشحالم که او به عنوان فیلم‌نامهنویس و کارگردان دیدگاه خودش را دارد.»

او ادامه داد: «معمولا فیلم‌نامه نویسانی که وارد عرصه کارگردانی می‌شوند، تجربه‌های موفقی ندارند. من «آزادی مشروط» اولین ساخته حسین مهکام را با ترس و لرز دیدم اما آن فیلم خوب بود. «آندرانیک» دومین ساخته او نیز فضای شخصی‌ای دارد که از تئاتر آمده است. مهکام فیلم «بی‌حسی موضعی» را در جشنواره جهانی فجر دارد که فیلمی تامل برانگیز و فوق‌العاده است.»

مهکام: نیت ساخت یک فیلم مبارزاتی نداشتم
حسین مهکام درباره روند تولید این فیلمنامه اشاره داشت: « نمایشنامه «آندرانیک» را در سال ۸۱ چاپ کردم و حمید پورآذری که جزو کارگردانان مطرح تئاترکشور هستندT در جشنواره تئاتر همان سال آن را اجرا کرد. در ادامه نیز دکترعلی رفیعی در صدد بود که این نمایش‌نامه را به فیلم تبدیل کند. یک نسخه سینمایی برای او نوشتم اما یکسری مشکلات مالی و تصمیمات دیگر باعث شد که از ساخت این فیلم اجتناب کند و فیلم دیگری را بسازند.»

او اضافه کرد: « واروژ کریم مسیحی سعی داشت یک تله تئاتر از این نمایشنامه بسازد که به همراه چند اثر دیگر در شبکه چهار سیما نمایش داده شود. به دلیل اشراف آقای واروژ به این ماجرا که از بزرگان هنر ارامنه هستند، من هم از این موضوع استقبال کردم اما به دلایلی ساخت این تله تئاترها در شبکه چهار منتفی شد و این موضوع نیز به سرانجامی نرسید. در نهایت تصمیم گرفتم برای ساخت فیلم دوم خودم به سمت «آندرانیک» بروم و پس از گفت‌وگوهایی که با حمیدشیخ‌محمدی رفیق ۱۵ ساله و سرمایه‌گذار فیلم داشتمT شروع به ساختن آن کردیم.»

مهکام ادامه داد: «حرف فیلم برای حمیدشیخ‌محمدی بسیار مهم بود و شاید اگر چند فیلم‎نامه به او می‌دادم از بین آن‌ها «آندرانیک» را انتخاب می‌کرد. ما از ابتدا فیلم را برای گروه هنروتجربه ساختیم و اساسا علاقه‌مند بودیم این طیف مخاطب را مورد توجه قرار دهیم. چون مخاطبان این فیلم طیف مخاطبان روشنفکرتر و خاص‌تری هستند.»

در بخش دیگری از این نشست سوالی در مورد لوکیشن فیلم مطرح شد.مهکام در این ارتباط و  هم‌چنین همکاری با هنرمندان پشت صحنه توضیح داد: « لوکیشن ما سرای کاظمی در جنوب تهران بود. حیاط سرای کاظمی بازسازی شده و خیلی شیک شده بود و بافت معماری آن به ما نمی‌خورد. ما برای گرفتن نماهای خارجی به قبرستان لهستانی‌های تهران در خیابان پیروزی مراجعه کردیم و با مسئول آنجا هماهنگ شدیم و در یک جلسه بسیار طولانی چندساعته که از روز تا نزدیک صبح فردا ادامه پیدا کرد کار را فیلم‌برداری کردیم. این پلان‌های ۱۷-۱۸ ساعته را در همان روز گرفتیم و با سایر تصاویر فیلم ترکیب کردیم. برای من دکوپاژ و نورپردازی این فیلم خیلی مهم بود. کسانی که اعتقاد دارند کار من رنگ وبوی تئاتری دارند از یکسو به خاطر لوکیشن این صحبت را مطرح می‌کنند اما بخشی از آن به مسائلی در دکوپاژ و نور برمی‌گردد که تعمدی است. علاقه داشتم دوربین‌ام ثابت باشد.»

مهکام در ادامه جلسه با تاکید بر این نکته که نمی‎خواسته فیلم معمایی بسازد، توضیح داد:«بین پرده دوم و سوم این نمایشنامه شش ماه وقفه افتاد. من نمی‌خواستم فیلمی معمایی و کارآگاهی تعریف کنم اما متن داشت به آن سمت می‌رفت تا اینکه خدمت آقای رادی رسیدم و نمایشنامه را برای ایشان خواندم. او بعد از گوش دادن به متن گفت تنها راه نجات تو دست گذاشتن روی مفهوم انسانیت است. قطعا نیت ساخت یک فیلم مبارزاتی نداشتم و قصدم ساخت یک داستان انسانی بود. چون به آن فضا علاقه داشتم. این فیلم را به مرحوم اکبر رادی تقدیم کردم. در دوره‌ای زیاد خدمت ایشان می‌رفتم و قبل از چاپ نمایشنامه «آندرانیک» را خدمت ایشان دادم که خواندند و نظرات و نکات خوبی داشتند که در متن اعمال کردم.»

کارگردان «آزادی مشروط» در پاسخ به سوالی که از دوره تاریخی فیلم می‎پرسید، عنوان کرد:«فیلم در دهه بیست و در ارومیه می‌گذرد اما در هیچ کجای فیلم گفته نمی‌شود که آندرانیک یک فرد مارکسیست است. اشاره مستقیمی به این مضوع وجود ندارد اما داعیه آن مطرح می‌شود. من نمی‌توانستم این داستان را بین یک روحانی مسلمان و یک روشنفکر فراری تعریف کنم چون در الهیات مسیحی کاتولیک، ارتدوکس و گریگوری که اکثر ارامنه به آن تعلق دارند دروغ تاوان سنگینی دارد و با دروغ در اسلام و دروغ مصلحتی متفاوت است.»

این کارگردان در ادامه درباره شخصیت کشیش هم گفت:«فیلم من متفاوت از آثاری چون «رم شهر بی‌دفاع» ربرتو روسلینی است که در آنجا هم کشیشی وجود دارد. من از خلوت یک کشیش و دوراهی او بین لباس روحانیت و ایستادن در صف انسانیت و یک انسان قرار دادم. من در دوران اصلاحات و آزادی مطبوعات این نمایشنامه را نوشتم و خواستم ببینم چالش یک مردخدا بین ایدئولوژی و عواطف انسانی چگونه است و اگر کسی مدافع انسانیت باشد در مواجهه با یک انسان چه می‌کند؟»

جعفری: حرکت دوربین را به حداقل رساندیم
امین جعفری مدیر فیلم‌برداری درباره حضورش در فیلم «آندرانیک» بیان کرد: «فیلم‌نامه این کار را دو سه ماه قبل ازشروع فیلم‌برداری به دستم  رسید. البته قبل از این فیلم قرار بود فیلم دیگری بسازیم که ساخت آن ممکن نشد و به «آندرانیک» رسیدیم. در این فیلم فضای سینمایی در جریان است اما ما حرکت دوربین را به حداقل رساندیم تا جابه‌جایی دوریین مانع دید و درک تماشاگر نشود. ما سعی کردیم هرچیزی که مانع تمرکز ببینده می‌شود و حواس او را پرت می‌کند را حذف کنیم و روی دیالوگ‌ها تاکید کنیم.»

دانشمند: حضوردر این فیلم تجربه بسیار خوبی بود
رشید دانشمند صدابردار «آندرانیک» در این نشست عنوان کرد: «فیلم‌برداری این فیلم به خاطر پیدا کردن لوکیشن مناسب به تعویق افتاد تا این که حسین مهکام به من خبر داد که لوکیشن مناسب را پیدا کرده است. لوکیشن کارما امامزاده یحیی بود که از چهارطرف آن موتور و ماشین‌ها در حرکت بودند. ما گروهی داشتیم که جلو حرکت موتورها را می‌گرفت و کل تمرکز ما روی این موضوع بود. چون در فیلم پلان‌های دو-سه دقیقه‌ای طولانی داشتیم. اما حضوردر این فیلم تجربه بسیار خوبی برای من بود.»

عکس:یاسمن ظهورطلب

دیــدگاه ها و نــظرات

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.