بازگشت
۱۶ تیر ۱۳۹۸
گفت‌وگوی سایت هنروتجربه با حسین محجوب
موضوع «خواب آب» یک مساله جهانی است/ دوست دارم در یک نقش کمدی بازی کنم
اخبار و رویدادها

هنروتجربه -سحرآزاد:حسین محجوب چندان اهل توضیح و تفسیر نیست و در حد همان سوالی که از او پرسیده می‌شود، صحبت می‌کند و البته این را می‌توان از تعداد گفت‌وگوهای پیشین و نحوه پاسخ‌هایش در همین مصاحبه هم دریافت. این بازیگر سال ۱۳۴۸ در نمایش «سلطان مار» بهرام بیضایی برای نخستین بار به روی صحنه رفت و اولین نقش‌آفرینی‌اش در سینما را هم باز با «رگبار» بیضایی تجربه کرد.«مادیان»،«شاید وقتی دیگر»،«ریحانه، «پرده آخر»،«براده‌های خورشید»،«من ترانه پانزده سال دارم»،«رنگ خدا» و «ساکن طبقه وسط» از جمله آثاری است که این بازیگر در آن ایفای نقش کرده‌است.محجوب در هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجرسیمرغ بلورین نقش دوم مرد را برای «رنگ خدا» از آن خود کرد. او برای این فیلم جوایزی از جشنواره‎های خارجی هم دریافت کرد. البته محجوب به‌غیر از بازیگری، زمینه‌های دیگر هم‌چون نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی را هم تجربه کرده و این روزها فیلم «خواب آب» به کارگردانی فرهاد مهران‌فر با بازی او در سینماهای هنروتجربه درحال اکران است. با او در مورد این فیلم و فعالیت‌های اخیرش صحبت کردیم.

با توجه به اینکه به گزیده کار بودن معروف هستید، چطور شد در فیلم «خواب آب» بازی کردید؟
برای آقای مهران‌فر احترام قائلم و گفتم با او این کار را انجام بدهم.

چقدر فیلم‌های فرهاد مهران فر را دنبال کرده بودید؟
از قبل او را می‌شناختم. مستندها و حتی فیلم‌های داستانی را که ساخته بود، دیده بودم.

حضور در این فیلم چطور بود؟
 تلاشی بود که به قول معروف باید ببینیم چقدر بازتاب دارد، چقدر مخاطب دارد و چقدر چنین فیلم‌هایی دیده می‌شود.مساله‌ای که در این فیلم مطرح می‌شود، حائز اهمیت است و باید راجع به آن صحبت شود. به طور کل، این نوع سینما خیلی پربیننده نیست و برای مردم ایران شاید چندان این قضیه  جذاب و جالب نباشد.اگرچه بسیار با اهمیت است.

سینما یک امر جمعی و گروهی است و تقاضای کارگردان به‌شدت حائز اهمیت است. در مورد «خواب آب» هم به طور نسبی این تعامل وجود داشت و برای من مهم است که خواست کارگردان لحاظ شود

با توجه به اینکه شما در حوزه مستندسازی هم فعالیت داشته‌اید، فکر می‌کنید پرداختن به مسائلی مانند بحران آب در یک فیلم چقدر می‌تواند مورد توجه جامعه قرار بگیرد و اصلا چقدر دغدغه سینماگران هم هست؟
موضوعی که این فیلم به آن می‌پردازد، یعنی بحران آب خیلی حائز اهمیت است و اساسا یک مساله جهانی است. به‎هرحال با بودجه بسیار اندکی که در اختیار آقای مهران‌فر بود، بضاعت کار همین است اما موضوع برای خودم بسیار اهمیت دارد به خصوص در آینده نه چندان دور که آب اهمیت بیشتری هم پیدا می‌کند.

و اگر باز هم پیش بیاید در فیلم‌هایی که چنین مضمونی داشته باشند، بازی خواهید کرد؟
امیدوارم این فیلم‌ها نوع خوبی با مخاطب گسترده‌تر باشد تا بازدهی بهتری داشته باشد.

در مورد «خواب آب» چقدر با کارگردان برای این نقش تعامل کردید؟ آیا به واسطه خود شما تغییراتی در نقش ایجاد شد؟
طبعا تعامل صورت می‌گیرد چون نتیجه بهتری خواهد داشت البته به طور مستقل نباید دست به اقدامی زد. سینما یک امر جمعی و گروهی است و تقاضای کارگردان به‌شدت حائز اهمیت است. در مورد «خواب آب» هم به طور نسبی این تعامل وجود داشت و برای من مهم است که خواست کارگردان لحاظ شود.

بعد از «خواب آب» در یک فیلم دیگر با عنوان «خیبولا» به کارگردانی گئورگی اواشویلی بازی کردید که نقش رئیس جمهور گرجستان بود. چطور شد در این فیلم بازی کردید؟
«خیبولا» متعلق به کشور گرجستان و درباره اولین رئیس جمهور این کشور است که در یک کودتا درگذشت. مرگ او در پرده‌ای از ابهام قرار دارد و معلوم نیست او خودکشی کرده یا کشته شده است اما او اولین رئیس جمهور گرجستان بعد از فروپاشی شوروی است. اعضای گروه فیلم‌سازی، یک گروه بین‌المللی بودند. کارگردان گرجستانی بود، فیلم‌بردار از ایتالیا، تهیه‌کننده از ایتالیا و فرانسه و عوامل دیگر هم از کشورهای مختلف. موضوع این فیلم به‌شدت برایم جالب بود اما تصور و تلقی‌ام این است که در تدوین حق مطلب ادا نشد. فیلم می‌توانست بهتر از این ارائه شود. در ابتدای ساخت به کارگردان پیشنهاد کردم که آیا دوست دارد یک ایرانی فیلمش را تدوین کند؟ چند نفر را به او پیشنهاد کردم و او استقبال هم کرد اما در نهایت دیر اقدام کرد یعنی موقعی که کار تمام شد و من به ایران برگشتم تماس گرفت برای این‌که با یک تدوین‌گر ایرانی صحبت کنم. وقتی به سراغ دوستانی که مدنظرم بودند رفتم همگی مشغول کار بودند و فرصت محدودی داشتند. وقتی این‌طور شد کارگردان گفت مجبور است به سئول برود و تدوین فیلم را به فردی بسپارد که قبلا با او کار کرده بود. وقتی فیلم را دیدم تدوین کار بسیار برایم ناخوشایند بود،در حالی که می‌توانست بسیار بسیار بهتر تدوین شود. «خیبولا» قرار بود ابتدا در جشنواره کن به نمایش درآید اما به یک‌باره متوجه شدم از جشنواره کن بیرون کشیده شد و بعد از آن در کارلو وی‌واری نمایش داده شد، بدون اینکه بازخوردی داشته باشد. وقتی این‌طور شد حدس زدم احتمالا کار درست درنیامده که دیده نشده و چنین اتفاقی افتاده است. استنباط شخصی من این است که فیلم آن‌طور که باید در تدوین نتیجه مطلوب را  نگرفت.

آشنایی شما با گئورگی اواشویلی چگونه شکل گرفت؟
او فیلم‌های من را دیده بود.

حالا که در یک فیلم از کشور گرجستان بازی کرده‌اید، سینمای گرجستان در چه وضعیتی قرار دارد؟
فیلم‌سازی در گرجستان خیلی نسبت به ایران الکن‌تر است. به شخصه فکر می‌کنم تهیه‌کنندگان گرجی نداریم که روی این موضوع‌ها کار کنند اما آدم‌های خوش‌فکر در همه جا هستند و در گرجستان هم چند کارگردان خوش‌فکر هستند از جمله آقای گئورگی اواشویلی که با او کار کردم.

شما در شاخه‌های مختلف سینما از نویسندگی، تهیه‌کنندگی، کارگردانی و بازیگری فعالیت کرده‌اید. کدامیک از این‌ها برایتان جذاب‌تر بوده است؟
هرکدا‌م‌شان که امکان‌پذیر بود، برایم جذابیت داشت. اتفاقا همین امسال هم یک کار بازی کردم به کارگردانی ناهید حسن‌زاده که احتمالا برای سینمای هنروتجربه خواهد بود.

این فیلم در چه مرحله‌ای است؟
فیلم‌برداری آن تمام شده و احتمالا در حال تدوین است.

شما چندین سال قبل در گفت‌وگویی به تمایل برای بازی در یک فیلم کمدی اشاره کرده بودید. با توجه به این‌که این روزها تعداد فیلم‌های کمدی هم خیلی زیاد شده است، همچنان علاقه‌مند به بازی در یک نقش کمدی هستید؟
در مورد این‌گونه کمدی‌ها نه. اما کمدی موقعیت برایم به‌شدت جذاب است.

تا به حال فیلم‌نامه‌هایی بوده‌اند که نقش کمدی داشته باشند اما خودتان قبول نکرده باشید؟
نه. مرا خیلی جدی فرض کرده‌اند.

عکس:یاسمن ظهورطلب

 

دیــدگاه ها و نــظرات

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.