بازگشت
۱۷ شهریور ۱۳۹۸
برگزاری نشست نقد و بررسی «کارت پرواز» در مشهد
مهدی رحمانی:نگارش فیلم‌نامه گروهی را ترجیح می‌دهم/مخاطب هنروتجربه فیلم‌ها را هدفمندتر انتخاب می‌کند
اخبار و رویدادها

هنروتجربه:کارگردان «کارت پرواز» در نشستی که در پردیس هویزه مشهد برگزار شد، عنوان کرد که در نوشتن گروهی فیلم‌نامه را به فردی ترجیح می‌دهد و تمایل به این شیوه بعد از فیلم اولش بیشتر شده است.

اکران و نقد وبررسی فیلم «کارت پرواز» با حضور مهدی رحمانی، کارگردان عصر شنبه ۱۶ شهریور در پردیس سینمایی هویزه مشهد برگزار شد.

در ابتدای این نشست مهدی رحمانی در پاسخ به سوال مجری و منتقد برنامه درباره دلیل انتخاب گروه هنروتجربه برای اکران چهارمین فیلمش گفت:«هرفیلمی دارای موقعیت و شرایط ویژه ومنحصر به فرد است و از طرفی مخاطب خاص خود را دارد. این فیلم نیز از زمانی که ساخته شد با این ایده که مخاطب متفاوت‌تری از گروه مخاطبانی که به طور وسیع به سینما می‌روند، خواهد داشت با انگیزه متفاوتی ساخته شد. از این رو وقتی قرار به انتخاب شیوه اکران رسید به دلیل جذابیت بیشتر گروه هنروتجربه، برای نمایش فیلم در این گروه تصمیم گرفته شد زیرا مخاطب گروه هنروتجربه فیلم‌ها را هدفمندتر انتخاب می‌کند.»

او ادامه داد:«سلیقه مخاطبان این نوع اکران به فیلم «کارت پرواز» نزدیک‌تر است، البته این به آن معنا نیست که مخاطب عام این فیلم را دوست ندارد بلکه به دلیل جریان رایجی که برای اکران فیلم‌ها در سینمای ایران به وجود می‌آید، ترجیح دادم فیلم در بستر ساده‌تری اکران شود و از این رو گروه هنروتجربه را انتخاب کردم. از طرفی برای یک فیلم‌ساز هر فیلم با فیلم دیگرش متفاوت است و فیلم «کارت پرواز» به دلیل شرایط ویژه‌ای که دارا بود، ایجاب می‌کرد که با مخاطب خاص‌تری برخورد و مواجه داشته باشد.»

کارگردان فیلم درپاسخ به سوالی که چرا از گروه نویسندگان برای این فیلم استفاده شد، در حالی که کل فیلم دارای یک قصه است و چگونه نویسندگان درباره یک سوژه به هم‌افزایی و همفکری رسیدند، عنوان کرد:«اگر یک فیلم دارای قصه و متن پیچیده‌ای و همچنین از کاراکترهای متعددی برخوردار نباشد، به آن معنی نیست که نباید از شیوه گروهی برای نوشتن آن استفاده نکرد. از طرفی تمایل من به استفاده از گروه و شیوه گروهی، بعد ازساخت فیلم اولم بیشتر شد و در نوشتن یک فیلم‌نامه گروه نویسندگان را به یک فرد ترجیح می‌دهم.»

کارگردان فیلم‌های «برف» و «دیگری» درباره دلایل بیشتر برای استفاده از گروه نویسندگان عنوان کرد:«از طرفی از ابتدای شروع ایده تا پایان نوشتن فیلم‌نامه و شروع ساخت آن حضور دارم که باعث می‌شود فیلم‌نامه از فیلتر ذهنی من به عنوان فیلم‌ساز عبور کند که این موضوع باعث اشراف کامل  بر فیلم‌نامه و ساختن فیلم نزدیک به متن فیلم‌نامه می‌شود. هم چنین در نوع نویسندگی انفرادی، کارگردان هنگام ساخت فیلم به ناچار برخی از قسمت‌های فیلم‌نامه را حذف می‌کند یا بازنویسی فیلم صورت می‌گیرد که این موضوع از جذابیت فیلم کم می‌کند در حالی که این ماجرا در شیوه گروهی نویسندگان و حضور خود سازنده در تیم به حداقل می‌رسد.»

کارگردان فیلم «کارت پرواز» درباره گروه نویسندگان این اثر چنین توضیح داد:«حضور امیر عربی به عنوان یک فیلم‌ساز حرفه‌ای که ابعاد کلان فیلم را چیدمان می‌کند و بابک میرزاخانی که از یک بعد دیگر  لحظات حسی نگارش فیلم را برعهده دارد، باعث شده است گروه نویسندگان این فیلم سه نفری باشند. به نظرم هرچه تعداد نویسندگان یک فیلم منوط به اینکه با یکدیگر تعامل و همکاری داشته باشند تا به یک نتیجه مطلوب برسند، بیشتر باشد فیلم هم دارای پختگی بیشتری خواهد بود.»

در ادامه نکاتی در ارتباط با ممیزی و خط قرمزهای فیلم مطرح شد.رحمانی ضمن توضیحاتی در ارتباط وجود ممیزی در سینمای ایران تاکید داشت:« این فیلم به خاطر شرایطی که داشته است امکان هرگونه ممیزی را به حداقل می‌رساند زیرا هر سکانس دارای بازه زمانی طولانی مدت است که هرگونه تقطیع ، مفهوم فیلم را دچار مساله می‌کرد. از طرفی در مورد فیلتر ذهنی خودم نیز با صراحت اعلام می‌کنم که اگر سکانس یا بخشی را باور نداشته باشم نمی‌توانم آن را اجرا کنم.»

رحمانی سپس به وجود تضادهای مختلف در سکانس‌های فیلم اشاره کرد:«وجود برخی تضادها در فیلم، بر اساس متن فیلم‌نامه بوده است و شرایط جامعه. در زندگی روزمره نیز این اقتضائات تضادگونه به چشم می‌خورد.»

او در مورد انتخاب شخصیت‌های «ندا» و «منصور» برای این فیلم گفت:«در دنیای واقعی برای اجرای این نوع از قاچاق مواد مخدر افرادی را انتخاب می‌کنند که دارای ظاهر غلط‌ اندازی نباشند، افراد معمولی باشند و به دلایل مختلف نیاز مالی داشته باشند. این افراد اساسا افراد بزهکاری نیستند و صرفا بر اساس نیاز اقتصادی که دارند این کار را انجام می‌دهند و اغلب هم اطلاعات کافی درباره خطرات این نوع کار را ندارند.»

رحمانی در پایان درباره پژوهش‌های میدانی که برای نوشتن این فیلم انجام شده است، گفت:«نگارش فیلم‌نامه حدود یک سال و نیم به طول انجامید که از ماه پنجم پژوهش‌های میدانی و گفتگوهایی پیرامون فیلم شروع شد.»

دیــدگاه ها و نــظرات

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.