بازگشت
۲۲ مرداد ۱۳۹۸
نگاهی به فیلم‌های کوتاه روز «پنجگاه»
پیری،سفر و ملاقات‌های محرمانه
اخبار و رویدادها

هنروتجربه: پنج فیلم کوتاه در قالب فیلم‌های کوتاه روز با نام «پنجگاه»نمایش خود را از ۱۹ مردادماه در سینماهای گروه هنروتجربه آغاز کرده‎اند. فیلم‌‎های کوتاه « باران‌های گاه‌به‌گاه»، « پانصد مثقال طلا»، «پرده توری»، «پرگار» و «ملاقات محرمانه خانم و آقا» مجموعه جدید فیلم‌های کوتاهی هستند که در قالب فیلم کوتاه روز در سینماهای هنروتجربه اکران شده‌اند.

«باران‌های گاه به گاه»:سفر، نگرانی وسکوت سرد
فیلم‌‎ کوتاه «باران‌های گاه‎به‎گاه»اولین تجربه کارگردانی کاوه دانشمند است که توانست جایزه بهترین فیلم کوتاه دهمین جشن منتقدین و نویسندگان سینمای ایران را کسب کند.

کاوه دانشمند دانش آموخته رشته کارگردانی از شهر پراگ است و هم اکنون به عنوان فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان در این شهر فعالیت می‌کند. فیلم کوتاه «باران‌های گاه‎به‌گاه» اولین تجربه کارگردانی او بعد از پایان دوره تحصیل است که سال ۱۳۹۴ آن را مقابل دوربین برد.این فیلم برای اولین بار دربخش مسابقه فیلم‌های کوتاه سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر به نمایش درآمد.

«باران‌های گاه به گاه» که در جمهوری چک فیلم‌برداری شده‌است،روایت زندگی یک خانواده است:«هوا به آهستگی ابری می‌شود و قطره‌های باران شیشه ماشین را اندک اندک خیس می‌کنند. سکوت سرد مادر دختربچه را نگران می‌کند و پدر دیگر تاب ادامه سفر را ندارد.»

«باران‌های گاه به گاه»/کارگردان: کاوه دانشمند-بازیگران: ویلم اوداتنی، سندرا فریووا، زوشیا بورسکا- تهیه‌کنندگان: استیو رورند، مارتین ریمن

«پانصد مثقال طلا»:تردید خاکستری تصمیم
فیلم‌‎ کوتاه «پانصد مثقال طلا» اولین فیلم کوتاه شهرزاد دادگر است که در جشنواره کن حضور داشت. «پانصد مثقال طلا» درباره زنی است که در چهارمین ماه بارداری به سلامت جنین خود شک می‎کند.

شهرزاد دادگر در یاددداشتی درباره فیلم و تردیدهایش می‎نویسد:« تردید است یا مسوولیت‌پذیری تصمیم؟ از آن لحظه‌ای می‌گویم که باید ماشه را بکشی، تکلیف را یک سره کنی. توانت را جمع کنی و بگویی من چه چیزی را می‌خواهم.فیلم در نگاه اول، قصه‌ یک مادر است که نمی‌تواند یا نمی‌خواهد بپذیرد که جنینی که در شکم دارد سالم نخواهد بود. روایت پدری که می‌داند نمی‌تواند مسوولیت کودکی را بپذیرد که سالم به دنیا نخواهد آمد. ورای لایه آشکار فیلم‎نامه، تردید است. تردید خاکستری تصمیم. اگر سلامت باشد چه؟ اگر تمام عمر نتواند کلمه‌ای بیاموزد؟تردید شکل‌های مختلفی دارد. می‌تواند در آن لحظه‌ای معنا پیدا کند که سخنی جاری نمی‌شود و سکوت یکه تاز میدان است.«پانصد مثقال طلا» برای من سراسر تردید بود. فیلم اولم بود و نمی‌دانستم چه اندازه از اندوه شخصیت‌ها را باید نمایش داد و تا کجا باید همراه‌شان ماند. فیلم محصول سال نود و چهار است و جهان‌بینی آن روزهایم. تجربه‌ بی‎نظیر همکاری با هنرمندان درجه یکی که هر کدامشان با دست پر آمدند و خلاقانه به تجسم تردیدهایم جان دادند.»

«پانصد مثقال طلا»/کارگردان و نویسنده فیلم‌نامه:شهرزاد دادگر-تدوین: سپیده عبدالوهاب- صداگذار: علیرضا علویان- تصویربردار: معین مطلبی- صدابردار: وحید رضویان- طراح چهره‌پردازی: محمدعلی ضرابی- دستیار دوم کارگردان: علیرضا مختاری- طراح صحنه و لباس: نازنین خزاعی- دستیار کارگردان و برنامه ریز: ماریا امیری- عکاس: آرمین خالقی- مدیر تولید: علی اکبر کرمی- مجری طرح مدرسه فیلم‎سازی و پژوهش‌های سینمایی هیلاج- تهیه کننده: سعید هنرآموز-بازیگران: الهام کردا، مرتضی اسماعیل کاشی، رابعه مدنی، بهاره ریاحی، با حضور افتخاری سیامک صفری

«پرده توری»: پایان یا ادامه بازی
فیلم‌‎ کوتاه «پرده توری» ساخته آرش محمودی داستان زوجی تئاتری است که آخرین شب از زندگی مشترک‌شان را می گذرانند. داستان این فیلم در خانه این زوج سپری می‌شود و سوده ازقندی و مجتبی فلاحی  به عنوان بازیگران «پرده توری» به ایفای تقش می‎پردازند. این فیلم به لحاظ فرم و ساختار فیلم‌نامه‌ای کاملا متفاوت با کارهای قبلی آرش محمودی است و به لحاظ ساختار روایی کاملا مینی‌مال است.

در یادداشت کارگردان درباره این فیلم آمده است:«شکسپیر می‌گوید دنیا تماشاخانه‌ای است که ماهمه بازیگرانش هستیم. بازی در شام آخر چگونه خواهد بود؟ زن مایل به ادامه بازی نیست اما مرد هم‎چنان بازی را دوست دارد.»

«پرده توری» / کارگردان: آرش محمودی- نویسنده فیلم‌نامه: اسماعیل فلاح پور- مدیرفیلم‌برداری، تدوین: محمدرضا زمانی پور- صدابردار: مهران بهروزی نیا-طراح چهره پردازی: شورش معروفی-طراح صحنه و لباس: آرش محمودی، نازنین نوروزیان-دستیار اول کارگردان، برنامه ریز، منشی صحنه: نازنین نوروزیان- دستیار دوم کارگردان: هادی رضایتی- دستیار فیلم‌بردار: محمدرضا کارگران-دستیار دوم کارگردان: یوسف زنوزی- اصلاح رنگ: احمد امدادی- عکاس: محمدعلی مسگری-بازیگران: سوده ازقندی
مجتبی فلاحی

«پرگار»: پیری و پرندگان
فیلم‌‎ کوتاه «پرگار»  اولین فیلم کوتاه میثم عباسی است. او که فارغ التحصیل رشته سینما از دانشکده رسانه(صدا و سیما)است،به عنوان دستیار کارگردان و برنامه ریز در حوزه سینمای کوتاه و مستند فعالیت داشته‌است.

«پرگار» درباره تنهایی یک پیرمرد است:«تنها همدم یک پیرمرد تنها، پیرزنی است که هر روز صبح در مجاور خانه او به تماشای پرندگان می‌نشیند. اما پس از مدتی پیرمرد با مشکلی مواجه می‌شود که باید خود را در خانه حبس کند.»

این کارگردان در یادداشتی ساخته شدن این فیلم را یک دغدغه شخصی عنوان می‎کند:«فیلم کوتاه «پرگار» بر اساس یک دغدغه شخصی ساخته شده، طرح اولیه قصه از بیماری پدرم گرفته شد ولی در روند نوشتن فیلم‌نامه شخصیت اصلی قصه در موقعیتی قرار گرفت که تقریبا هیچ شباهتی به شرایط و موقعیت پدرم نداشت اما مابه‌ازای واقعی این شخصیت در جامعه بسیار است به خصوص در جوامع شهری.»

«پرگار»/ نویسنده فیلم‌نامه و کارگردان:میثم عباسی- مشاور فیلم‎نامه:رضا صورتی-صویربردار:سامان احمدی- صدابردار:احمدرضا طائی- صداگذاری و ترکیب صدا:آرش قاسمی- تدوین و اصلاح رنگ:مجید قاسمی- منشی صحنه و دستیار کارگردان:مهرنوش معصومی- طراح صحنه و لباس:زهره رحمانی- طراح چهره پردازی:پریسا کاکوئی- طراح پوستر:حمید رجائی- ساخت آنونس:میلاد احمدوند- عکاس:حامد کبوک- تهیه‎کنندگان:رضا صورتی، میثم عباسی-بازیگران:حسین قادری،فاطمه مرتاضی

«ملاقات محرمانه خانم و آقا»: تلخی یک ملاقات محرمانه
فیلم‌‎ کوتاه «ملاقات محرمانه خانم و آقا» ساخته سیدسجاد حسینی است که در کارنامه‌اش کارگردانی و تدوین بیش از ۱۰ فیلم کوتاه را دارد.

حسینی در این فیلم کوتاه روایت‌گر یک شرایط ویژه است:«پسر جوانی به نام مهرداد با دختری غریبه به نام گلناز وارد خانه می‌شود ولی اتفاقات غیر منتظره‎ای رخ می‌دهد. مهرداد سعی در کنترل این شرایط دارد که …»

این کارگردان در یادداشتی فیلم خود را «بی‌ادعا اما گرم و دل‌نشین» توصیف کرده‌است:«ملاقات محرمانه خانم و آقا از همان ابتدا بنا بود فیلمی باشد کوچک، بی‌ادعا اما گرم و دل‌نشین. تلاش تمامی جمعِ کوچک بیست و خرده‌ای ما بر این بود؛ این‌که به نگاهِ تماشاگر احترام بگذاریم. سخت کوشیدیم در این باب. سخت کوشیدیم که قصه بگوییم؛ هرچند ساده و – شاید- بالکنت. اما قرارمان-هم با خودمان و هم با تماشاگر- این بود – و هم‌چنان هست- که راست بگوییم و از راستی بگوییم؛ هرچند تلخ. ملاقات محرمانه تلخ است اما می‌کوشد تلخی‌اش را به رخ نکشد و از آن سودی نجوید،ان‌شاالله. این فیلم تمرینی جدی برای تلفیق قصه‌گویی و ایجاز در مدیوم فیلم کوتاه بود؛ تمرینی برای خط کشیدن بر این باور که فیلم کوتاه، مدیوم خلق کاراکتر نیست؛ حداکثر فضا است. امید که مشقِ شب ما را ببینید و لذت ببرید،ان‎شاالله…»

«ملاقات محرمانه خانم و آقا»/ کارگردانی و تدوین: سید سجاد حسینی-نویسندگان فیلم‌نامه:سید سجاد حسینی،امیر داس‎دار-مشاور فیلم‌نامه:اصغر عبداللهی-مدیر فیلم‌برداری: هاشم عطار-مدیر صدابرداری: سیامک نیازی-مدیر تولید:امین حسنی،علی مفتخری-مشاور کارگردان: سید جمال سید حاتمی-مشاور تولید: مسعود انتظاری-صداگذار:سهند رازلیقی برگی- تهیه‌کنندگان:سید سجاد حسینی، امین حسنی-بازیگران: شیرین اسماعیلی، نیما نادری، هادی عطایی، سایه قاسمی، ونوشه واحدی

دیــدگاه ها و نــظرات

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.