بازگشت
۲۱ بهمن ۱۳۹۷
آلفونسو کوارون تبلیغات اسکاری را «شریرانه» خواند!
این وضعیت واقعاً غم‌انگیز است/ همیشه ترس عدم نمایش فیلم‌های‎مان وجود دارد
اخبار و رویدادها

هنر و تجربه ترجمه رضا حسینی: اگر فصل جوایز را دنبال کرده باشید می‌دانید که بهترین فیلم‌ها و مجموعه‌های تلویزیونی همیشه همان‌هایی نیستند که جوایز را برنده می‌شوند؛ و اسکار امسال هم از این قاعده مستثنا نیست!

از یک سو برخی نامزدی اسکار بهترین فیلم «بلک پنتر» را نکوهش می‌کنند و از سوی دیگر، بی‌اعتنایی کامل به آثار مستقل و ارزشمندی چون «ردی به جا نگذار»، «سوارکار» و «تو هرگز واقعاً این‌جا نبودی» مورد انتقاد قرار می‌گیرد و انگار نه انگار که بعضی از بهترین نقدهای سال بر این فیلم‌ها نوشته شده‌اند و موفقیت‌های جالب توجهی را هم به دست آورده‌اند. در این میان جالب است که آلفونسو کوارون در گفت‌وگوی تازه‌ای، تنفر و بیزاری خود از مبارزه‌ها و تبلیغات اسکاری مدرن را اعلام کرده است.

کارگردان «روما» در گفت‌وگو با «ددلاین» و در پاسخ به این‌که درباره وضعیت فعلی اسکار چه نظری دارد، طبق انتظار اصلاً خوش‌حال نیست که در برابر سایر فیلم‌سازان قرار گرفته است، به جای این‌که در یک تجلیل و ستایش هنری حضور داشته باشد. او می‌گوید: «همه چیز به رسانه‌ها برمی‌گردد و سؤال‌هایی از این دست که «فکر می‌کنید چه‌قدر شانس دارید؟» وگرنه فکر نمی‌کنم فیلم‌سازان زیادی باشند که این جوری فکر کنند. ما از جریان فیلم‌سازی لذت می‌بریم و همین که فیلم می‌سازیم و آثارمان به نمایش درمی‌آیند، تسلی پیدا می‌کنیم. برای ما همیشه این ترس وجود دارد که فیلم‌مان به نمایش درنیاید یا با هر مشکل دیگری روبه‌رو شود. پس حالا و در این شرایط، ما در حال‌وهوای ضیافت به‌سر می‌بریم…»

کوارون در ادامه حرف‌هایش می‌افزاید: «اما این صنعت همه چیز را شریرانه‌تر کرده است. موضوع غم‌انگیز این است که کمپین‌های تبلیغاتی فیلم‌ها، این روزها خیلی شبیه کمپین‌های سیاسی و انتخاباتی شده‌اند؛ و درست مثل آن‌ها به جای این‌که نگاه و دیدگاه متفاوت و برتری را به نمایش بگذارند، کارشان لجن‌پراکنی و تخریب رقیب شده است. برای همین است که به جای تقویت ارزش‌ها – منظورم ارزش‌های اخلاقی نیست و ویژگی‌ها و ارزش‌های هنری یک فیلم و تأثیری است که می‌تواند باقی بگذارد – همه چیز در پایین کشیدن رقبا خلاصه می‌شود. این وضعیت واقعاً غم‌انگیز است و امیدوارم راهی باشد که آکادمی بتواند همه چیز را دوباره تحت کنترل درآورد. اما واقعاً نمی‌دانم چه‌طوری.»

متأسفانه واقعیت بر خلاف امیدهای آلفونسو کوارون و خیلی‌های دیگر است و به نظر نمی‌رسد بساط این کمپین‌های تبلیغاتی به این زودی‌ها برچیده شود؛ دست‌کم تا روزی که آکادمی بخواهد تدبیر و راهی برای تغییر شرایط بیندیشد. اما تا آن روز کوارون و دیگر فیلم‌سازانی که مثل او فکر می‌کنند باید با احساس تلخ‌وشیرین خود در فصل جوایز کنار بیایند چون هرچه باشد از مهم‌ترین دوران‌های زندگی‌شان به حساب می‌آید.

  • پلی‌لیست
دیــدگاه ها و نــظرات

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.