بازگشت
۲۰ خرداد ۱۳۹۷
بخشی از آن‌چه می‌خواهید درباره ترسناک‌ترین فیلم سال بدانید
آری آستر:نمی‌توانم درباره اتفاق‌های حقیقی الهام‌بخش فیلم صحبت کنم
اخبار و رویدادها

هنروتجربه- رضا حسینی: آری آستر با فیلم ترسناک مستقل «موروثی» بزرگ‌ترین غافلگیری سینمایی سال را رقم زده است؛ درامی هراس‌انگیز که از تجربه‌های زندگی واقعی نشأت گرفته است ولی کارگردان جوانش نمی‌خواهد درباره چگونگی آن‌ها حرفی بزند!

اسرار مگوی آری آستر به او کمک کرده‌اند تا اولین فیلمش را در قالب اثری تحسین‌شده با نام «موروثی» خلق کند و البته که این رازهای پنهان هیچ ربطی به دیگران ندارند! دست‌کم آستر فعلاً نمی‌خواهد درباره آن‌ها حرفی بزند. کارگردان ترسناک‌ترین فیلم سال که از زمان اولین نمایشش در جشنواره ساندنس دست‌کم سینمادوستان حرفه‌ای را مشتاق تماشای این فیلم کرده بود، بارها در گفت‌وگوهای اخیرش این جمله‌ها را تکرار کرده است: «نمی‌توانم به‌راحتی درباره اتفاق‌های حقیقی صحبت کنم که الهام‌بخش من و ساخت این فیلم بوده‌اند. اما در کل باید بگویم که بیش‌تر تابع احساساتم بودم تا تجربه‌هایم.»

«موروثی» توسط کمپانی «A24» با هزینه‌ای زیر ده میلیون دلار تولید شده و دو روز است که بر پرده سینماها نقش بسته است. داستان درباره خانواده گراهام است که در سوگ مرگ مادربزرگ‌شان با نام اِلن به‌سر می‌برد. دختر الن، آنی (تونی کولت) سعی می‌کند با این غم و اندوه، به‌واسطه حمایت یک گروه مشاوره کنار بیاید، اما فروپاشی روحی او با وقوع یک تراژدی دیگر به اوج می‌رسد و بعید به نظر می‌آید که این خانواده دوباره بتوانند دور هم جمع شوند.

جالب است که روز گذشته خبری مربوط به ترسیدن برخی فیلم‌سازان محبوب سال‌های اخیر مانند ادگار رایت (که سال گذشته با «بیبی راننده» خودی نشان داد)، بری جنکینز (کارگردان اسکاری «مهتاب»)، برادران سفدی (که سال قبل با «اوقات خوش» در کانون توجه بودند) و… منتشر شد و به عنوان مثال رایت چنین نوشت: «طرفدارانِ فهمیده‌ ژانر وحشت باید این فیلم را بر پرده تماشا کنند؛ «موروثی» یک تریلر خوش‌ساخت است با فیلم‌برداری زیبا و فصل‌های تکان‌دهنده. من واقعاً در یکی از صحنه‌ها با صدای بلند عیسی مسیح را صدا زدم…» یا جنکینز که فیلم را حاوی یکی از غریب‌ترین صحنه‌هایی دانسته که او تا امروز در سالن سینما دیده است و گفته این فیلم استادانه را باید بر بزرگ‌ترین پرده‌ای دید که پیدا می‌شود.

با وجود این تعاریف و تفاسیر، امروز خبری منتشر شده است که از امتیاز پایین عموم تماشاگران به فیلم خبر می‌دهد و این‌که شاید «موروثی» در اکران شکست بخورد! مایکل نوردین در «ایندی‌وایر» چنین گزارش داده است: «این فیلم را می‌شود عجیب‌وغریب، آزاردهنده، ترسناک و خیلی چیزهای دیگر ارزیابی کرد اما ظاهراً نمی‌تواند عموم تماشاگران را جذب کند! این موضوع با امتیاز میانگین D+ در «سینماسکور» تأیید شده است؛ شرکتی واقع در لاس وگاس که آرای تماشاگران را جمع‌آوری می‌کند و اغلب به‌خوبی وضعیت فروش فیلم‌ها در گیشه را پیش‌بینی می‌کند… البته شاید این بار پیش‌بینی‌ها چندان درست از کار درنیایند چون «موروثی» تا این‌جا پنج میلیون دلار فروخته است و طبق ارزیابی‌های «باکس آفیس موجو» احتمالاً فروش اولین آخرهفته‌اش به رقم دوازده میلیون می‌رسد که بالاتر از آن چیزی است که بر اساس آمار اولین فروش‌ها پیش‌بینی می‌شد. به هر حال این فیلم تحسین گسترده منتقدان را برانگیخته است و خیلی‌ها آن را یکی از ترسناک‌ترین فیلم‌های سال‌های اخیر می‌دانند. به‌علاوه، تونی کولت هم یکی از بهترین بازی‌های کارنامه‌اش را انجام داده است… به هر حال اگر همچنان نگران هستید می‌توان به تاریخ هم مراجعه کرد و دید که فیلم ترسناک «ساحره» (۲۰۱۵) که آن را نیز همین کمپانی پخش کرد، در سینماسکور امتیاز C- گرفت اما در فروش کل، به رقم چدلار رسید.»

به هر حال کولت داستان «موروثی» را با «توفان یخ» مقایسه کرده و در خصوص نسبت ژانر وحشت با این فیلم و داستانش، آن را مانند کارکرد اسب تروا دانسته است. لارس نودسنِ تهیه‌کننده، هم در تأیید این موضوع گفته است: «اگر قالب وحشت را از فیلم حذف کنید، «موروثی» همچنان به عنوان یک درام خانوادگی کار خودش را می‌کند چون در هسته و درونش، درون‌مایه‌های ویژه‌ای دارد. به نظرم فیلم‌های ترسناکی که ماندگار می‌شوند و از آزمون زمان سربلند خارج می‌شوند، آن‌هایی هستند که درباره شرایط انسانی حرفی برای گفتن دارند. در واقع، اعتبار و سندیت احساسی این فیلم فقط می‌تواند از جایی واقعی نشأت گرفته باشد.»

در اصل، محتوای اتوبیوگرافیک «موروثی» یکی از جنبه‌های کلیدی فیلم است و در این رابطه باید بدانید که آستر اولین نسخه فیلم‌نامه را پنج سال پیش نوشت. دنی دویتو که کمپانی فیلم‌سازی‌اش روی اولین نسخه این پروژه کار می‌کرد، از تلفیق هویت آستر با ماهیت «موروثی»، به عنوان عاملی نام برده بود که آن را برجسته و متمایز می‌کند. دویتو چنین توضیح می‌دهد: «ما واقعاً درک کردیم که با پروژه‌ای کاملاً شخصی طرفیم. در این پروژه، سرنخ‌های زیادی برای کاوش وجود داشتند. این کارگردان جوان، آدم واقعاً دوست‌داشتنی است و ما می‌دانستیم که همه چیز از قلب بزرگ او سرچشمه گرفته است.» دویتو می‌خندند و این طور ادامه می‌دهد: «فیلم ترسناک معمولاً از درون فردی می‌آید که آن را خلق می‌کند، حالا این ترس‌ها هرچه که می‌خواهند باشند. آری، رابطه نزدیکی با کارش برقرار می‌کند و گاهی وقت‌ها اتفاق‌های واقعی که در زندگی شما جریان دارند، واقعاً ترسناک هستند.»

آری آستر هم در تکمیل این حرف‌ها در پایان مقاله مفصل اریک کوهن منتقد سرشناس «ایندی‌وایر» گفته است: «من مصالح شخصی زیادی برای کاوش دارم که همه پروژه‌های سینمایی دلی خواهند بود. به هر حال می‌دانیم که فیلم‌سازی رابطه بسیار نزدیکی با کاتارسیس دارد؛ و درمان‌گرانه است.»

  • ایندی‌وایر
دیــدگاه ها و نــظرات

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>