بازگشت
باشو غریبه کوچک ( 1364 )
سینمایی
7.2 / 10 | 22 رای | 1 دیدگاه
در یکى از بمباران‌های جنوب کشور در جریان جنگ ایران و عراق، پسرکى به نام «باشو» خود را به کامیونى در حالِ کوچ می‌اندازد و در آن خوابش می‌برد و زمانى که چشم می‌گشاید، کامیون به شمال کشور رسیده است. او مي‌گریزد و در آن سوی جنگل، به مزرعه زنى به نام «نایى جان» میرسد که با دو فرزندش و در غیاب شوهری که برای کسب درآمد به سفر رفته، زندگى و کار می‌کنند. نایى جان به باشو نان و آب می‌دهد و می‌کوشد بداند کیست و زبان او را بفهمد. اما زبان پسرك جنوبى برای او قابل فهم نیست؛ همچنان که باشو هم نمی‌تواند زبان محلى او را دریابد. باشو در عوضِ محبتهای نایی‌جان می‌کوشد به او در کارها کمک کند و تصور می‌کند این خواستِ شویِ در سفرِ نایی‌جان هم هست؛ غاقل از آن که شوهر نایی‌جان با حضور او که غریبه‌ای بیش نیست، در خانه‌شان مخالف است. باشو با کشف این موضوع، از خانه می‌رود ولى نایى‌جان او را زیر باران می‌یابد و با کتک باز می‌آورد. کمى بعد، نایى‌جان بیمار مى‌شود و باشو به جای او، خانه را می‌گرداند و چون از بهبود نایى‌جان نگران است، برای او به شیوه جنوبى خودش، تشت مى‌زند. نایى‌جان در نامه‌ای به شوهرش می‌گوید باشو را به جای پسر پذیرفته و نان او را از غذای خود خواهد داد. روزی سرانجام شوهر باز مى‌گردد و باشو با او روبرو مى‌شود. پدر که دست راستش را در سفر از دست داده، مى‌پذیرد که باشو به جای دست او باشد و همه خانواده یک صدا مى‌روند که جانورانِ مزاحم محصول را برانند.
کارگردان : بهرام بیضایى
تهیه کننده : علیرضا زرین
فیلمنامه نویس : بهرام بیضایى
بازیگران :سوسن تسلیمى، عدنان عفراویان، پرویز پورحسینى، اعظم رهبر، محمد فراخواه، معزز بنى دخت، نعمت یمینى، خدیجه نجات، اکبر دودکار، فرخ لقا هوشمند، رضا هوشمند، ذبی حالله سلمانى، گلشن انوشه، لیلا سبحانى، محترم خوشرو، گلشن کلانتری.

معرفی کارگردان

بهرام بیضایى

بهرام بیضایى در سال ۱۳۱۷ در تهران به دنیا آمد. خانواده اش اهل آران و بیدگل بود هاند. پدر وی تعزی هخوان بوده است و عمو و پدربزرگش دس تاندرکار تعزیه و تنظیم
متن برای تعزیه بوده اند. در سال های آخر دبیرستان دو نمایشنامه با زبان تاریخى نوشت. او تحصیلات دانشگاهیش را در رشته ادبیات ناتمام گذاشت و در سال ۱۳۳۸ به استخدام اداره کل ثبت اسناد و املاک دماوند درآمد. در سال ۱۳۴۱ به اداره هنرهای دراماتیک که بعدها به اداره برنامه های تئاتر تغییر نام داد منتقل شد. در این سال پژوهش های نمایش در ایران را در مجله موسیقى چاپ کرد. در سال ۱۳۴۸ به عنوان استاد مدعو با دانشگاه تهران همکاری کرد. در سال ۱۳۵۲ از اداره برنامه های تئاتر به دانشگاه تهران به عنوان استادیار تمام وقت نمایش دانشکده هنرهای زیبا و مدیریت رشته هنرهای نمایشى انتقال یافت. در سال ۱۳۷۵ به دعوت پارلمان بی نالمللى نویسندگان در استراسبورگ اقامت نمود. در سال ۱۳۷۶ به ایران بازگشت و کار بر روی نمایش بانو آئویى نوشته میشیما یوکیو را پس از هجده سال دوری از صحنه آغاز کرد. وی ه ماکنون در ایالات متحده اقامت دارد و در دانشگاه استنفورد مشغول تدریس و تحقیق است. در سال ۲۰۱۲ جایزه میراث فرهنگ دانشگاه استنفورد به او اهدا شد و در سال ۲۰۱۳ نیز دانشگاه هاروارد جایزه ی سینا را به بیضایى اهدا کرد. فعالیت در نمایش بهرام بیضایى یکى از معدود هنرمندان ایرانى است که هم در صحنه نمایش کارنامه ای درخشان دارد و هم در سینما. در عین حال او همیشه به پژوهش در زمینه نمایش هم علاقه داشته و در سال های دهه ۱۳۴۰ کتا بهایى را درباره نمایش در چین، ژاپن و ایران منتشر کرده که هنوز هم منبع درسى دانشجویان رشته نمایش به شمار م ىرود. بهرام بیضایى نوشتن نقد، پژوهش و مطالب پراکنده درباره نمایش و سینما در نشریات علم و زندگى، هنر و سینما، گاهنامه آرش، مجله موسیقى، کیهان ماه، ماهنامه ستاره سینما، کتاب چراغ و… را در سال ۱۳۳۸ آغاز کرد. او از سال ۱۳۴۰ به صورت جدی به نوشتن نمایشنامه پرداخت و در سال ۱۳۴۵ اولین نمایش خود را کارگردانى کرد. او به همراه اکبر رادی و غلامحسین ساعدی پای هگذاران موج نوی نمایشنام هنویسى ایران مى باشند. اجراهای صحنه ای او اغلب از نمایش های پربیننده بوده اند. بیضایى در سال ۱۳۵۸ نمایش مرگ یزدگرد را به روی صحنه برد. او بعد از هجده سال محروم شدن از صحنه در ۱۳۷۶ دو نمایشنامه «کارنامه بندار بیدخش» نوشته خودش و «بانو آئویى» را به طور هم زمان در سالن چهارسو و سالن قشقایى واقع در تئاتر شهر به روی صحنه برد. »شب هزارو یکم « را نیز در سال ۱۳۸۲ در سالن چهارسو اجرا کرد. در تابستان سال ۱۳۸۴ نمایش »مجلس شبیه در ذکر مصایب استاد نوید ماکان و همسرش مهندس رخشید فرزین « را که نمایشنامه آن با نی منگاهى به قتل های زنجیره ای نوشته شده بود، در سالن اصلى تئاتر شهر به روی صحنه برد که باز هم با استقبال گرم تماشاگران روبرو شد اما پس از مدتى کوتاه و پس از ۲۴ اجرا به دلیلى نامعلوم اجرای آن متوقف گردید. نمایش بعدی او در ایران »افرا؛ یا روز م ىگذرد « در زمستان ۱۳۸۶ در تالار وحدت تهران به صحنه رفت و با موفقیت و استقبال ک منظیر تماشاگران مواجه شد. آخرین نمایش او تا کنون (تیرماه ۱۳۹۱ ) سایه بازی »جانا و بلادور « است که در استنفورد امریکا به صحنه رفته است.

نمایشنامه‌نویسى

در سالهایى که بیضایى از صحنه به دور ماند و مجال فیلمسازی را نداشت، به نوشتن نمایشنامه و فیلمنامه و پژوهش مشغول بود که برخى از آنان توسط انتشارات روشنگران و مطالعات زنان منتشر شد هاند. برخى نمایشنامه های مهم وی عبارتند از مرگ یزدگرد، طومار شیخ شرزین و سهراب کشى. نوشته های وی از جهت زبان آنها مورد توجه است، چرا که در برخوانى های »آرش » ،« اژدهاک » ،« مرگ یزدگرد » ،« سهراب کشى » و «کارنامه بندار بیدخش »، هیچ واژه عربى به کار نبرده است.

ستایش از رگبار
رگبار، ساخته بهرام بیضایى توسط بنیاد جهانى سینما متعلق به مارتین اسکورسیزی و با سرمایه انستیتوی فیلم دوحه مرمت شده است. مارتین اسکورسیزی درباره این مرمت که توسط بنیادی که او پایه گذاری کرد انجام شده، مى گوید: »من خیلى مفتخرم که بنیاد جهانى سینما اولین فیلم بلند کارگردانش بهرام بیضایى را مرمت کرده است. حال و هوای فیلم من را م ىبرد به بهترین لحظات فیلم های نئورالیستى ایتالیایى و داستان، زیبایى یک افسانه کهن را دارد و در آن م ىتوانید ریشه های بیضایى در ادبیات، تئا تر و شعر را کاملا حس کنید. بیضایى حالا در کالیفرنیا زندگى م ىکند و دردناک است که فکر کنیم این فیلم فو قالعاده که زمانى در ایران محبوبیتى داشته در آستانه نابودی بود.

زن در سینما

بیضایى پیشرو نگاه نوینى به زن از جمله در سینما بوده و نگرش او به زن در سینما موضوع پژوهش های بسیاری بوده است. از نخستین کتاب ها در این باره سیمای زن در آثار بهرام بیضایى کارِ شهلا لاهیجى بوده است.

یادداشت کارگردان

 

عوامل فیلم
  • کارگردان : بهرام بیضایى
  • تهیه کننده : علیرضا زرین
  • فیلمنامه نویس : بهرام بیضایى
  • مدیر فیلم برداری : فیروز ملک زاده
  • مدیر صدابرداری : جهانگیر میرشکاری، اصغر شاهوردی، بهروز معاونیان
  • تدوین : بهرام بیضایى
  • سال تولید : 1364
  • نوع فیلم : سینمایی
اخبار مرتبط
دیــدگاه ها و نــظرات

  • محمد
    پنج شنبه ۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۳

    لطفا این فیلم را برای اکران در گروه هنر و تجربه شیراز در الویت قرار دهید باتشکر

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.