بازگشت
خیلی خیلی محرمانه ( 1394 )
مستند
0 / 10 | 0 رای | 0 دیدگاه
فیلم درباره نحوه انتشار ماهنامه طنز «خط خطی» است. «خیلی خیلی محرمانه» با به نمایش کشیدن چگونگی تولید و نشر یک شماره از این ماهنامه، با زبان طنز به مشکلات نشر در ایران می پردازد.
کارگردان : محمد رضا مقدسیان
تهیه کننده : محمد رضا مقدسیان

سینما های اکران دهنده
مشهد - خیابان دانشگاه - چهارراه گلستان
0511-8437575
تهران - خیابان ایرانشهر - بوستان هنرمندان
021-88310457
اصفهان، خیابان آمادگاه، روبروی هتل عباسی
031-32232151
شیراز- ابتدای پل معالی‎آباد
071-363662500
بابل- میدان هلال احمر- مجتمع سینمایی فرهنگ و ارشاد اسلامی
0111-32337338
معرفی کارگردان
محمدرضا مقدسیان؛ مستندساز پیشکسوت در سال ۱۳۲۶ در تهران متولد شد. «ملحمه آخر» (بازی آخر- ۱۳۵۲) عنوان نخستین فیلم مستند مقدسیان است که برشی از زندگی رو به زوال تعزیه‌خوان‌های دوره‌گرد را مورد توجه قرار داد. او طی سه دهه اخیر، بیش از ۳۵ مجموعه تلویزیونی و فیلم‌های مستند کوتاه و بلند را کارگردانی و تهیه کرده که برخی از این آثار، عبارتند از: «نگارگر»، «الطافی» ، «استثمار کودکان و نوجوانان»، «کوره‌پزخانه»، «مجموعه آب و آبیاری سنتی در ایران»، « «مجموعه موسیقی مقامی ایران»، «شاعر قاصدک‌ها»، «گفت‌و‌گو در مه» و…
کسب چندین جایزه معتبر داخلی و بین‌المللی نظیر جایزه نخست جشنواره مسکو (۱۹۸۱)، جایزه ویژه جشنواره A. B. U اتحادیه فیلم‌سازان آسیا و اقیانوسیه۱۹۸۷)، سیمرغ بلورین جشنواره فجر (۱۳۶۶) و لوح افتخار جشنواره‌های مارسی، شادو(هند)، پراگ، آمستردام، سینما دورئل پاریس و… از جمله افتخارات محمدرضا مقدسیان در حوزه‌ سینمای مستند است. مقدسیان اول خرداد ۱۳۹۴ درگذشت.
یادداشت کارگردان

یادداشت حمید جعفری مدیر تولید «خیلی خیلی محرمانه»

زنده یاد محمدرضا مقدسیان از اواخر دهه هفتاد، در طول بیش از پانزده سال در تلاش بود تا فیلمی درباره مسائل و مشکلات مطبوعات در ایران بسازد. او ابتدا با ماهنامه طنز گل آقا شروع کرد و به مدت دو سال، سعی کرد با چالش‌ها و زیر و بم مسائل مجله آشنا شود. مقدسیان هنگامی که به فیلم‎نامه ای آماده کار رسید، کیومرث صابری مدیر مسئول فقید گل آقا به دلیل شرایط اجتماعی حاکم بر جامعه مطبوعات، با ساخت آن مخالفت کرد. این زمان مصادف با دوره‌ای بود که مطبوعات طنز با این سئوال مواجه بودند که آیا روحانیون می‌توانند موضوع کاریکاتور باشند یا نه. مقدسیان بعد از آن به سراغ روزنامه  جمهوریت رفت. او با توجه به آشنایی که با فضای عمومی مطبوعات پیداکرده بود، تصمیم گرفت تحقیق را همزمان با فیلم‌برداری انجام دهد. صحنه های ارزشمندی به تصویر در آمد، اما جمهوریت بعد از ده شماره توقیف شد و کار نیمه تمام ماند. مقدسیان بعد از چند روز دوربین را به سراغ دو خبرنگار زن برد و طرح «دغدغه‌های یک خبرنگار» را شروع کرد. بعد از چند جلسه فیلم‌برداری  به دلیل مشکلاتی که برای خبرنگاران پیش آمد، مقدسیان ترجیح داد که کار را متوقف کند، اما همیشه امیدوار بود که در زمان دیگری ادامه کار را از سر گیرد. در سال های  ۸۳-۸۴ مقدسیان به سراغ مجله  زنان  به مدیر سئولی خانم شهلا شرکت رفت و پس از جلساتی متعدد و دامنه دار با خانم شرکت و خبرنگاران مجله و به دست آمدن فیلم‌نامه، این کار هم به سرانجام نرسید و مدت کوتاهی بعد از آن مجله زنان توقیف شد.

در سال‌های ۸۹ تا ۹۳ مقدسیان بار دیگر به فضای مطبوعات باز گشت. او همیشه حس می کرد که در این فضا کار ناتمامی دارد که باید انجامش دهد. این بار حضور پرشور نسل جوان در تحولات اجتماعی مقدسیان را بر آن داشت تا سراغ مجله چلچراغ که مخاطبش این نسل بودند، برود. او مدتی به دفتر مجله رفت و آمد کرد و گفت وگوهایش را با عوامل مجله انجام داد، اما شرایط پر التهاب آن روزها مانع از آن بود که هر مدیر مسئولی اجازه ورود دوربین به دفتر مجله را بدهد. پس از آن مقدسیان دوباره به طنز و کاریکاتور روی آورد و سرانجام تلاش‎هایش در مجله خط خطی به نتیجه رسید و حاصل آن فیلم «خیلی خیلی محرمانه» شد.

مهم‌ترین انگیزه مقدسیان برای ساخت فیلم در حوزه مطبوعات، نقش مطبوعات در نقد شرایط اجتماعی و شگردهای آن‌ها در دور زدن خط قرمزها بود. به نظر او چالش مطبوعات با خط قرمزها می توانست دستمایه ساخت فیلمی جذاب باشد، اما همین خطوط قرمز مهم‌ترین چالش مقدسیان در ساخت این فیلم هم شدند. با این همه او در آخرین اثر خود کوشید تا سندی از دوره معاصر مطبوعات ما به جا بگذارد.

عوامل فیلم
  • کارگردان : محمد رضا مقدسیان
  • تهیه کننده : محمد رضا مقدسیان
  • مدیر فیلم برداری : ارسطو گیوی
  • مدیر صدابرداری : حسن شبان‌کاره
  • تدوین : آرش زاهدی
  • سال تولید : 1394
  • نوع فیلم : مستند
اخبار مرتبط
دیــدگاه ها و نــظرات

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>