بازگشت
mersin escort - istanbul escort - antalya escort
گاو ( 1348 )
سینمایی | 105 دقیقه
6.8 / 10 | 7 رای | 0 دیدگاه
همه اميد زندگي مش حسن به تنها گاوي است كه در طويله اش دارد و از وجود آن علاوه بر امرار معاش خانواده خود، افراد روستا را نيز بهره مند مي سازد. همه اين مسائل باعث شده است كه مش حسن دلبستگي خاصي به اين گاو داشته باشد. اما روزي كه مش حسن به شهر رفته، گاو به علت نامشخصي مي ميرد و افراد روستا با موافقت همسر مش حسن نعش گاو را در چاه روستا مي اندازند و پس از بازگشت مش حسن وانمود مي كنند كه گاو گريخته است ولي او باور نمي كند و اعتقاد دارد گاو را اهالي روستا به قتل رسانده اند. از آن پس حالش دگرگون مي شود و خود را گاو مي پندارد. كوشش و پند و نصيحت بزرگان و ريش سفيدان روستا، چاره ساز نمي شود و سرانجام كدخدا و مش اسلام تصميم مي گيرند او را براي مداوا به شهر ببرند. ولي در ميانه راه مش حسن مي گريزد و در دره اي سقوط مي كند و به سرنوشت گاوش دچار مي شود.
کارگردان : داریوش مهرجویی
فیلمنامه نویس : داریوش مهرجویی، غلامحسین ساعدی
بازیگران :عزت ا... انتظامی، علی نصیریان، جعفر والی، جمشید مشایخی، فیروز بهجت محمدی، عزت ا... رمضانی فر، پرویز فنی زاده

معرفی کارگردان

داریوش مهرجویی
(زاده ۱۷ آذر ۱۳۱۸، تهران) کارگردان، نویسنده و مترجم ایرانی است. مهرجویی با ساخت فیلم گاو در سال ۱۳۴۸ نگاه‌ها را متوجه سینمای ایران کرد و به موج نوی سینمای ایران شکل داد. پس از انقلاب مدتی از ایران مهاجرت کرد اما چند سال بعد بازگشت و به فیلم‌سازی پرداخت.
براساس نتایج یک نظرسنجی در سال ۱۳۸۳، او با آفریدن هفت شخصیت، بیشترین شخصیت سینمایی ماندگار را در سینمای ایران خلق کرده است. همچنین شخصیت هامون در فیلمی به همین نام از مهرجویی، ماندگارترین شخصیت در تاریخ سینمای ایران دانسته شده است.
هرچند از آغاز فعالیت فیلم‌سازی‌ تاکنون تعدادی از فیلم‌هایش توقیف شده‌اند اما هم‌چنان به ساختن فیلم‌های متفاوت ادامه می‌دهد. او جوایز متعدد بین‌المللی دریافت کرده‌است و داور جشنواره‌های سینمایی زیادی هم بوده‌است. علاوه بر سینما به نوشتن رمان و نیز ترجمه هم می‌پردازد. فیلم بلند او سنتوری توقیف، و چند سال بعد فقط پروانه نمایش ویدیویی دریافت کرد. داریوش مهرجویی یکی از مهم ترین و بزرگترین کارگردان‌های سینمای ایران می‌باشد.

زندگی‌نامه
داریوش مهرجویی در ۱۷ آذر ۱۳۱۸ در تهران در خانواده‌ای از طبقه فرودست جامعه به‌دنیا آمد. در کودکی تحت تاثیر مادربزرگش که مسلمانی معتقد بود قرار می‌گیرد. خود در مصاحبه‌ای در سال ۱۳۵۱ در این باره می‌گوید: «مادر بزرگم از آن نمازخوان‌های دوآتشه بود؛ و تحت تأثیر فضای روحانی او، من هم از سن هفت تا پانزده ‌سالگی، شده بودم یک مسلمان واقعی. نماز و روزه‌ام یک آن ترک نمی‌شد. اما از پانزده سالگی به بعد، درست آن موقعی که نماز و روزه‌ام به حساب می‌آمد، شک در دلم نشست. چهره خدا تدریجاً کدر شد و ایمانم رفت از دست. در نوجوانی به موسیقی علاقه‌مند می‌شود و مدت کوتاهی به کلاس آموزش موسیقیِ آقای زندی می‌رود. نزد پدرش که موسیقی ایرانی را خوب می‌شناخت به نواختن سنتور می‌پردازد و بعد به موسیقی کلاسیک غربی آشنا می‌شود و به نواختن پیانو و نوشتن قطعاتی برای پیانو می‌پردازد.
در ۱۷ سالگی به سینما علاقه‌مند می‌شود و برای درک بهتر فیلم‌های روز به آموختن زبان انگلیسی می‌پردازد. تحصیلات مقدماتی را در تهران به پایان برد و یک سال در هتل آتلانتیک مدیر می‌شود و سپس بیست ساله بود که برای ادامهٔ تحصیل به کالیفرنیا در آمریکا رفت. نخست به خواندن سینما روی آورد اما خیلی زود سینما را رها کرد و به فلسفه پرداخت و در سال ۱۳۴۴ از دانشگاه یوسی‌ال‌ای در لس‌آنجلس لیسانس فلسفه گرفت. در همین سال سردبیری نشریهٔ پارس ریویو در لس‌آنجلس را به‌عهده گرفت و سال بعد به تهران آمد و در سال ۱۳۴۶ نخستین فیلم خود به نام الماس ۳۳ که فیلمی بسیار پرهزینه بود را ساخت. این فیلم در ۵ بهمن ۱۳۴۶ در تهران روی پرده آمد و فروش متوسطی داشت و با توجه به هزینهٔ بالای ساخت آن شکستی تجاری محسوب می‌شد و توجه منتقدین را هم چندان به خود جلب نکرد.
در ۱۳۴۸ با هم‌کاری غلامحسین ساعدی فیلم‌نامهٔ گاو را از روی یکی از داستان‌های کوتاه مجموعهٔ عزادارن بیل نوشتهٔ ساعدی نوشت و فیلم را کارگردانی کرد. این فیلم برای مهرجویی و سینمای ایران جوایز متعددی را در جشنواره‌های بین‌المللی به ارمغان آورد. گاو هم از نظر تجاری هم از نظر هنری فیلم موفقی از کار درآمد و فصل جدیدی در سینمای ایران گشود. طی چهل سال گذشته به جز وقفهٔ چند سالهٔ پس از انقلاب ۱۳۵۷ و وقایع بعد از آن که منجر به مهاجرت مهرجویی به فرانسه شد، او همواره یکی از فیلم‌سازان مطرح و پرکار ایرانی بوده‌است.
فیلم‌شناسی
کارگردان
• الماس ۳۳ (۱۳۴۶)
• گاو (۱۳۴۸)، تهیه‌کننده، نمایش داده شده در جشنواره‌های کن، برلن، مسکو، لندن، لوس‌انجلس و… و پخش شده در اغلب کشورهای آسیایی، اروپایی و آمریکایی.
• آقای هالو (۱۳۴۹)، نمایش داده شده در جشنواره‌های برلن، مسکو، لندن و…
• پستچی (۱۳۵۱)، فیلم هفتم از ده فیلم برگزیدهٔ جهان توسط منتقدین انگلیسی سالنامهٔ فیلم بولتن، ۱۹۷۱م.
• دایره مینا (۱۳۵۷)
• مدرسه‌ای که می‌رفتیم (۱۳۵۹)
• اجاره‌نشین‌ها (۱۳۶۵)، تدوین
• شیرک (۱۳۶۶)، تهیه‌کننده
• هامون (۱۳۶۸)، تهیه‌کننده
• بانو (۱۳۷۰)
• سارا (۱۳۷۱)، تهیه‌کننده
• پری (۱۳۷۳)، تهیه‌کننده
• لیلا (۱۳۷۵)، تهیه‌کننده
• درخت گلابی (۱۳۷۶)، تهیه‌کننده
• داستان‌های جزیره (اپیزود اول، دختردایی گمشده) (۱۳۷۷)
• میکس (۱۳۷۸)، تهیه‌کننده، طراح صحنه و لباس
• بمانی (۱۳۸۰)، تهیه‌کننده، تدوین، طراح صحنه و لباس
• مهمان مامان (۱۳۸۲)، تهیه‌کننده
• سنتوری (۱۳۸۵) (با نام نخستین تولدت مبارک)
• فرش و فرشته (فیلم کوتاه) از اپیزودهای فرش ایرانی (۱۳۸۵)
• طهران: روزهای آشنایی (اپیزود اول، طهران تهران) (۱۳۸۷)
• آسمان محبوب (۱۳۸۸)
• همه دانا (۱۳۸۹)
• نارنجی‌پوش (۱۳۹۰)
• چه خوبه که برگشتی (۱۳۹۱)
• اشباح (۱۳۹۲)

عوامل فیلم
  • کارگردان : داریوش مهرجویی
  • فیلمنامه نویس : داریوش مهرجویی، غلامحسین ساعدی
  • مدیر فیلم برداری : فريدون قوانلو
  • مدیر صدابرداری : بهرام دارايي
  • تدوین : زري خلج
  • سال تولید : 1348
  • نوع فیلم : سینمایی
  • جوایز جشنواره ها : • 1349 - جایزه بهترین فیلم‌نامه از دومین جشنواره سپاس، برای فیلم گاو. • 1349- جایزه دوم بهترین فیلم در فستیوال بین‌المللی فیلم تهران. • 1350 - جایزه منتقدان بین‌المللی (مجمع بین‌المللی منتقدان فیلم)، سی و دومین دوره جشنواره بین المللی فیلم ونیز. برای فیلم گاو. • بهترین فیلم تاریخ سینمای ایران، در رای‌گیری منتقدان سینمایی ایران سال‌های ۱۳۵۱، ۱۳۶۷، 1378.
اخبار مرتبط
دیــدگاه ها و نــظرات

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*