اکران فیلم هنری؛ تلاش برای خروج از بن بست
بانی فیلم آنلاین
بانی فیلم -گروه سینمای ایران- فاطمه صادقی: قصه اکران فیلم های متفاوت و هنری، طولانی، تکراری و تراژیک است. فیلم هایی که سال هاست هیچ مدیر و مسئولی برای اکرانشان برنامه ای نداشته و حالا قرار است در دولت یازدهم به وضعیت نمایش عمومی آثار مخاطب خاص، سامان داده شود. امیر حسین علم الهدی که متولی گروه اکران مخاطب خاص شده از کارشناسان خوش نام عرصه اکران است و این می تواند امیدواری ها را برای موفقیت این طرح افزایش دهد. هر چند مروری بر گذشته نشان دهنده این نکته است که تاکنون هیچ کدام از طرح های ارشاد برای اکران فیلم های هنری، حاصل موفقیت آمیزی نداشته است. از طرح فعلی اکران مخاطب خاص یک فراخوان در دست است که تا حدودی می تواند نقشه راه مدیران را برای ساماندهی اکران فیلم های هنری نشان دهد اکران فیلمهای مخاطب خاص موضوع گفت و گوی ما با تعدادی از سینماگرانی است که در این حوزه فیلم ساخته اند.

*********

*آیا تشکیل گروه هنر و تجربه می تواند مشکل اکران فیلم های متفاوت و هنری را حل کند؟

فرزاد موتمن: نیتی که وجود داشته برای اینکه فیلم های متفاوت اکران مطلوب تری بگیرند همیشه به نحوی با مقاومت روبه رو شده است، مقاومتی که بیشتر از دفاتر پخش و دفاتر صاحبان سینما صورت می گیرد. واقعیت این است که با توجه به پردیس های چند سالنی که در شهر تهران وجود دارد به راحتی می توانند در هر پردیس یک سالن را به طور منظم به نمایش فیلم های متفاوت اختصاص دهند. به شکلی که این سالنها تبدیل به پاتوق علاقمندان به سینما شود.اگر این اتفاق بیفتد اکران فیلمهای متفاوت موفق می شود در غیر این صورت طرح گروه هنر و تجربه مانند دیگر طرح ها بی نتیجه می ماند.

شهرام مکری: تا زمانی که شیوه سنتی اکران فیلم ها برقرار است، یعنی تقسیم بندی سینماها به چند گروه و دادن سرگروه به آنها، مشکل سینما برظرف نخواهد شد این مشکل شکل عمومی دارد و تنها مختص فیلم های تجربه گرا نیست. اکران فیلم در ایران تابع شرایطی است که این شرایط مشکل ساز شده و پاسخگوی تعداد بالای فیلم ها و سلیقه تماشاگران نیست. شیوه کنونی گروه بندی در سینماهای ایران سبب می شود تعداد محدودی فیلم در سینماها به نمایش در بیاید و سینماگران و مخاطبین در انتخاب فیلم محدودیت پیدا کنند.
پناه بر خدا رضایی: بحث گروه هنر و تجربه یک قدم مثبت است، البته به شرطی که تداوم پیدا کند و به صورت یک برنامه ریزی طولانی مدت باشد.در چنین کشوری قطعا سینماهای تجربی به مسیرش ادامه می دهد و فیلم های تجربی تولید خواهند شد. به شرطی که وقتی فیلم ساز فیلم خود را می سازد یقین داشته باشد که مخاطب خود را دارد و فیلمش اکران خواهد شد. به نظر گروه فرهنگ و هنر می تواند نتیجه بخش باشد. هرچند در دوره های مختلف با اسم های مختلف مطرح بود ولی به شکل جدی فیلم های تجربی را اکران نکردند، بلکه فیلم هایی را که مشکل فنی داشتند یا از اکران جا مانده بودند، به عنوان فیلم تجربی معرفی می کردند؛ در صورتی که حقیقت ماجرا اینگونه نیست. به طور کلی گروه هنر و تجربه در این دوره اتفاق خوبیست، کمااینکه فیلم های تجربی خوبی هم ساخته شده.باید سازمان سینمایی پیگیر باشد و در این رابطه تبلیغات بیشتری داشته باشد.

*فراخوان گروه هنر وتجربه را خوانده اید؟درباره این فراخوان چه نظری دارید؟
فرزاد موتمن: خیر، فرصت مطالعه پیدا نکردم.

شهرام مکری: بله، در فراخوان از همه کسانی که مستند کوتاه یا بلند ساخته اند و آمادگی حضور دارند دعوت شده است. در گروه هنر و تجربه، رابطه ی فیلم، تهیه کننده، پخش کننده و سینمادار با سیستمی که در گروه هنر و تجربه وجود دارد به شکل صحیح اتفاق نمی افتد. به همین دلیل صرفا کارگردان نیست که می تواند برای شرکت در گروه هنر و تجربه متقاضی باشد. فراخوان می گوید تمام کسانی که متقاضی هستند اعلام حضور کنند تا گروه بفهمد چه تعداد فیلم برای نمایش وجود دارد و بعد از میان آنها انتخاب کند. به نظر من فراخوان به خودی خود خوب است اما اگر اطلاع رسانی گسترده تری صورت می گرفت بهتربود، اگرچه احتمالا اطلاع رسانی با توجه به بودجه و امکانات گروه هنر و تجربه صورت گرفته است.

پناه بر خدا رضایی: اینکه به طور شفاف مطرح شده هر کسی که فیلمی در هر نقطه ایران در هر زمانی ساخته است بیاورد اتفاق خوبیست. این برنامه ریزی برای یک دوره یک ماهه نیست که یک فیلم اکران بشود بلکه برای دوره ای چند ساله است.

منبع بانی فیلم

برچسب‌ها: