
ایرج تقی پور عضو شورای سیاستگذاری طرح «هنر و تجربه» مطرح کرد
تشویقی برای سینماگران جوان برای رسیدن به سینمای حرفه ای
چندی پیش اسامی شورای سیاستگذاری از سوی حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی اعلام شد .طرح سینمای هنر و تجربه با اهداف بلند مدت کار خود را آغاز کرده و قرار است علاوه بر ایجاد فضایی مناسب برای نمایش فیلم های هنری و تجربی، بستر مناسبی برای رشد و بالندگی اندیشه های خلاق جوانان علاقمند به هنر هفتم فراهم کند . ایرج تقی پور یکی از اعضا ی شورای سیاستگذاری این طرح با پایگاه اطلاع رسانی « هنرو تجربه» گفتگو کرده است و جزییاتی از چگونگی اجرا را تشریح کرد.
ایرج تقی پورعضو شورای سیاستگذاری «سینمای هنر و تجربه»درباره چگونگی اجرای این طرح گفت:«اکران فیلم های سینماهای هنر و تجربه با ایجادامکان نمایش برای فیلم هایی که با خلاقیت هنری ساخته شده است و نگاه هنرمندانه ای در ساختشان رعایت شده است،کارش را اغاز خواهد کرد.»
او ادامه داد:«تا سال۸۰ کمسیون اکران،محلی بود که فیلم های سینمایی را درجه بندی می کرد و طبق این درجه بندی، فیلم های درجه ی«الف» لزوما باید اکران گسترده ای می داشت و فیلم هایی که درجه«ج »می گرفتند ،نمی توانستند به صورت گسترده اکران شوند.سال ۸۰ این کمسیون لغو شد و شورای پروانه نمایش جایگزین آن شد و متاسفانه فیلم هایی که نمی توانست مخاطب زیادی را به سالن های سینما بکشاند،عملا از اکران گسترده محروم شدند.»
تقی پور گفت:«طی دوازده- سیزده سال گذشته وزارت ارشاد همواره تصمیماتی مبنی بر اکران این فیلم ها گرفته است که متاسفانه هر بار این طرح با مشکلاتی مواجه شده است،شاید به این دلیل که وزارت ارشاد این طرح را زیاد جدی نگرفته است.اما نکته ای که وجود دارد این است که از سال ۸۰ تا کنون ۲۵۰ فیلم به نمایش درنیامده،وجود دارد، که پروانه نمایش هم دارند واز این میان شاید یک سوم آنها با نگاه هنرمندانه ساخته شده است و پیش بینی می شود که سالانه حدودا ۱۵ فیلم جدید هم با چنین نگاهی در سینمای ایران ساخته شود که می تواند در طرح سینماهای هنر و تجربه قرار گیرد.»
او ادامه داد:«متاسفانه تا کنون سالن های خاصی برای اکران این فیلم ها پیش بینی نشده بود و قرار است در طرح سینماهای هنر و تجربه سالن های مشخصی برای اینگونه فیلم ها در نظر گرفته شود که علاقه مندان بتوانند فیلم های بلند،کوتاه سینمایی و مستند را در این سالن ها ببینند.»
تقی پور در پاسخ به این پرسش که شورای سیاست گذاری ،چه نوع فیلم هایی را مناسب اکران در این طرح می دانند؟ گفت:«شورای سیاست گذاری،جلسه هایی را برای انتخاب اینگونه فیلم ها ترتیب می دهد و قطعا ملاک هایی برای انتخاب فیلم ها وجود دارد.از سوی دیگر در این طرح وزارت ارشاد وظیفه اطلاع رسانی و اجاره سالن ها را بر عهده دارد و درامد فروش فیلم ها در اختیار صاحبان فیلم ها قرار می گیرد و تصمیم گیری در مورد انتخاب فیلم ها،چگونگی اکران فیلم ها در سینماها واینکه در چه سانس هایی و طی چه مدت اکران شوند، تصمیماتی است که با رعایت آئین نامه ای داخلی که مصوب شده، به مرور توسط شورای سیاست گذاری گرفته می شود و اعلام خواهد شد.»
او درباره این موضوع،که بسیاری از فیلم سازان معتقدند در این طرح باید زمان طولانی را برای اکران فیلم ها در نظر گرفت و مانند بسیاری از کشورها که معمولا زمان طولانی را به نمایش فیلم های خاص اختصاص می دهند،سینمای ایران نیز باید از این الگو پیروی کند.گفت:«هرچند استفاده از تجربه سایر کشورها مغتنم است، اساسا نمی توان الگویی که در دیگر کشورها وجود دارد را عینا پیاده کرد.مثلا در فرانسه همیشه تعداد زیادی توریست در شهر پاریس وجود دارد که بخشی از آن ها مشتاق دیدن فیلم های خاصی در آن شهر هستند و مسائلی از این دست که معمولا الگوهای فرهنگی را در کشورهای مختلف متفاوت می کند،این موردی است که باعث می شود نتوان از الگوی دیگر کشورها عینا در ایران نیز استفاده کرد و قطعا نیاز به الگوی بومی خودمان داریم و تلاش می کنیم به یک طرح ایده ال در تهران و بعد شهرستان ها در ارتباط با اکران این نوع فیلم ها برسیم.»
تقی پور درارتباط با چگونگی بارگشت سرمایه به فیلم سازان در این طرح گفت:«جریان بازگشت سرمایه برای فیلم سازان در این طرح با جریان معمول متفاوت است.برخی از این فیلم ها با حمایت مراکز دولتی با اهداف فرهنگی خاصی ساخته شده است و یا برخی فیلم سازان،فیلم هایی ساخته اند که از طریق آن بتوانند وارد جریان سینمای تجاری شوند که برای آن ها بازگشت سرمایه معنی متفاوتی دارد. در این طرح علاوه بر اکران مناسب فیلم ها شرایطی فراهم می شود که فیلم ساز بتواند پس از اکران در این گروه فیلم را راحت تر به شبکه نمایش خانگی و صدا و سیما بفروشد و درامدی از این راه داشته باشد. از سوی دیگر، اکران فیلم ها در طرح سینمای هنر و تجربه به نوعی یک کار تشویقی هم برای فیلم سازانی است که بتوانند ورود موفق تری به جریان سینمای حرفه ای داشته باشند.»
تقی پور در پاسخ به این پرسش که تا چه حد به موفقیت این طرح خوش بین است ؟گفت:«اگر مشکلی درارتباط با بودجه این طرح در وزارت ارشاد پیش نیاید کارها به خوبی پیش می رود .بودجه سالانه ای که ما برای این طرح لازم داریم تقریبا به اندازه ساخت یک فیلم متوسط به بالا در سینمای ایران است.در شرایطی که قشر بیشتر مخاطبان سینما که جوانان هستند جذب شبکه های ماهواره ای و فیلم های هالیوودی شده اند، بهتر است با این حرکت فرهنگی سعی در جذب مخاطبان جوانمان داشته باشیم. تلاش مان این خواهد بود که با ترکیب نمایش فیلم های بلند سینمایی ایرانی در بیش از دو سوم ظرفیت نمایشی که در اختیار خواهیم گرفت با مجموعه ای از فیلم های هنرمندانه کوتاه و مستند ایرانی و هم چنین فیلم های ارزشمند بلند و کوتاه خارجی، فضای نمایشی جذابی ایجاد کنیم. اجرای این طرح انشاالله در طولانی مدت با اقبال زیادی مواجه می شود و من به این طرح و اینده اش بسیار امیدوارم.»
جمال امید،هوشنگ گلمکانی،جعفر صانعی مقدم، شهرام مکری،محمد رضا فرجی،مجید مسچی،سیف الله صمدیان و امیر حسین علم الهدی دیگر اعضای شورای سیاستگذاری “سینمای هنر و تجربه” هستند.
ایرج تقی پور از تهیه کنندگان قدیمی سینمای ایران است که تاکنون با کارگردانانی نظیر اصغر فرهادی، سعید ابراهیم فر و … کارکرده است و آثاری هم چون رقص با غبار، صندلی خالی و مواجهه و … را در کارنامه اش دارد.