شهرام مکری فیلم‌نامه‌نویس، تدوینگر و کارگردان سینمای ایرانی است که به گروه هنر و تجربه پیوست و شانس خود را با اکران فیلم «ماهی و گربه» در این گروه امتحان کرد. او چندین جایزه برای فیلم‌های کوتاهش دریافت کرده است. مکری تا کنون فیلم‌های کوتاه بلند یا مستند را ساخته و نوشته‌ است. از مهم‌ترین آثار او طوفان سنجاقک، محدوده دایره، آندوسی و فیلم بلند اشکان، انگشتر متبرک است. فیلم کوتاه «خام، پخته، سوخته» نیز در بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران موفق به دریافت تندیس جشنواره بهترین فیلم تجربی در بخش مسابقه بین‌الملل شد.
در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی، در عرصه فیلم و سینما بحث جدیدی زیر عنوان مخاطب خاص بین فیلمسازان باز شد. بسیاری از فیلم‌ها مخاطبان کم و خاص خود را داشتند و دارند و همین موضوع باعث شد تا برخی فیلم‌ها با توجه به داشتن محتوایی خوب، طرفداران محدود و فروش کمی داشته باشند.
البته ناگفته نماند بسیاری از فیلمسازان جوان در بحث مخاطب خاص از فرصت سوء استفاده کرده و فیلم‌های ضعیف خود را برای گرفتن مجوز به ارشاد می‌بردند و همین مسئله باعث شد فیلم‌های دیگر نیز مانند آنها ضعیف به نظر بیایند و به مرور زمان بحث مخاطب خاص و بها دادن به فیلم‌های اینچنینی به دست فراموشی سپرده شوند.
اخیرا موسسه هنر و تجربه در راستای حمایت از فیلم‌های خاص برای مخاطبان محدود، فعالیت خود را زیر نظر امیرحسین علم الهدی آغاز کرده است و بسیاری از فیلم سازان همراه تهیه کنندگان با عضویت در این گروه و اکران فیلم‌هایی که شاید هرگز فرصت دیگری برای نمایش آنها میسر نمی‌شد شانس خود را امتحان کردند.
شهرام مکری یکی ازفیلمسازان جوانی بوده که کار خود را در مسری منطقی تاکنون پیش برده و اکنون ساخت اولین فیلم سکانس – پلان تاریخ سینمای ایران را در کارنامه دارد. خبرنگار مثلث با او که اکنون فیلمش را در گروه هنر و تجربه در حال اکران دارد درباره این رویداد به گفت‌وگو نشست.
چه شد که وارد گروه هنر تجربه شدید و تصمیم گرفتید که فیلم خودتان را از طریق این گروه به نمایش عمومی بگذارید؟
در عرصه فیلم سازی ما برای فیلم‌های خود به دنبال مخاطب خاص بودیم و با توجه به شرایط فیلم‌سازی موجود در ایران به نظر می‌رسد این بیشتر یک آرزو باشد تا واقعیت. به هر جهت من فکر می‌کنم هنر و تجربه با توجه به هدفی که دنبال می‌کند، می‌تواند اتفاق خوبی در عرصه فیلم سازی باشد.
از روند انتخاب سکانس‌ها برای نمایش فیلم ماهی و گربه راضی بودید؟
زمان نمایش فیلم‌ها در جدولی طراحی و تعریف شده است که باید برای اکران حتما به آن جدول رجوع کرد و بر اساس آن جدول تمامی فیلم‌ها اکران می‌شوند و به نظر من این نوع زمان بندی به لحاظ نو و تازگی می‌تواند اتفاق خوبی باشد، به شرط اینکه مخاطب به این شیوه برای پی گیری فیلم‌ها عادت کند. در مجموع من هم از این اتفاق راضی هستم و زمان نمایش فیلم ماهی گربه هم خوب بود.
فکر نمی کنید این روند جدید برای اکران فیلم پروسه طولانی را باید طی کند تا برای مخاطب عادی شود؟ شاید حتی باعث گریز مخاطب هم باشد.
سیستم سنتی که در اکران فیلم‌ها وجود دارد باعث تقسیم بندی می‌شود که خطر و ریسک پذیری آن بسیار بالاست. هنر و تجربه در نظر دارد برای این کار طرحی نو ارایه دهد و برخی سنت‌ها را بشکند. من فکر می کنم مخاطب که همیشه برای رفع نیازهایش به دیدن فیلم‌ های مختلف رجوع می‌کند و به سبک‌های جدید عادت می‌کند، می‌تواند به این سبک در اکران فیلم هم عادت کند.
در دوره اول اکران فیلم‌های خاص برای مخاطبان خود موضوع مهمی که بدان توجه چندانی نشده بود اکران به موقع این فیلم‌ها در زمان نامناسب بود که باعث می‌شد مخاطبان کمی برای دیدن آنها به سینما بروند و اغلب طرفداران این فیلم‌ ها شاید هرگز موفق نمی‌شدند فیلم مورد نظر خود را دنبال کنند. با این حال به نظر می‌رسد که گروه هنر و تجربه به این موضوع توجه کرده و برنامه ‌های مناسبی را برای اکران فیلم ‌ها ترتیب داده است.
نحوه تبلیغات برای فیلم های زیرگروه هنر و تجربه به چه صورتی انجام شد؟
سپهر سیفی، به عنوان تهیه کننده فیلم ماه و گربه که مدیر شرکت تبلیغاتی است با توجه به ایده‌هایی که برای تبلیغ فیلم داشت هزینه‌ های تبلیغ فیلم را قبول کرد. از سوی دیگر گروه هنر و تجربه نیز برای تمامی فیلم ‌هایی که قرار است از سوی این گروه اکران شود هزینه ‌هایی را در نظر گرفت و تبلیغاتی را برای فیلم‌ها انجام داد. به نظر من این تبلیغات کار موفقی از سوی هنر و تجربه بود.
بودجه تبلیغات فیلم ها چه قدر بود؟ چه مقداری برای فیلم شما اختصاص داده شد؟
هزینه‌ های جداگانه‌ای برای تبلیغ هر فیلم در نظر گرفته نشده بود و کل فیلم‌ ها در غالب یک مجموعه تبلیغ شدند. ضمن اینکه ما تبلیغات فیلم ماهی و گربه را که جدا از تبلیغات گروه هنر و تجربه بود، با دو روز تاخیر بعد از اکران فیلم آغاز کردیم.
دلیل این تاخیر چه بود؟
آماده نبودن کارهای در دست چاپ دلیل این تاخیر بود. با این حال تاخیر تبلیغات در روند جذب مخاطب برای فیلم تاثیر منفی نداشته است و همه سانس‌های اکران فیلم از ظرفیت کامل برخوردار بودند.
می‌توانید بگویید محور موضوع فیلم ماهی و گربه برای آن‌ها که ندیده‌اند، چیست؟
موضوع فیلم ماهی و گربه به سفر دو جوان برای شرکت در مسابقه‌ای در شمال کشور اشاره می کند و برخورد آنها با افرادی مشکوک که در کنار هتل اقامت آنها کمپی دارند. رفتار این آدم‌ها مشکوک است و در طول داستان آن دو جوان با آنها درگیر می‌شوند.
استقبال از این فیلم چه بود؟
این فیلم در تمام زمان بندی‌های خود با ظرفیت کامل سالن به نمایش گذاشته شد و این اتفاق خوبی است و جای امیدواری دارد که مخاطب توانسته نیازهای خود را در این فیلم پیدا کند، زیرا که فیلم برای مخاطب و نیازهای او ساخته می‌شود.
آیا تصمیم دارید تا فیلم های دیگر خود را از طریق هنر و تجربه نمایش دهید؟
بله، در مورد فیلم انگشتر متبرک و اشکان قصد دارم همچین کاری را انجام دهم.
با توجه به سوابق درخشانی که در عرصه فیلم سازی دارید، آیا فکر می‌کنید تقسیم بندی‌های تجاری و هنری برای فیلم‌ها سینمایی درست باشد؟
من با این نوع دسته بندی ها مخالفم و عقیده دارم تنها دو دسته بندی برای فیلم ‌ها وجود دارد. فیلم‌های خوب و مورد علاقه مخاطب، و فیلم ‌های بد که مورد نظر مخاطب نیستند و مخاطب بر اساس نیازهای خود تشخیص می‌دهد چه فیلمی خوب و مورد دلخواهش است و چه فیلمی به دور از انتظاراتش قرار دارد.