محمد حقیقت : پاریس – درسپتامبرسال ۲۰۰۲ که به تهران رفته بودم تا فیلم « دو فرشته» را بسازم، فیلمی که رابطه ای هم با موسیقی داشت، مجتبی میرتهماسب دعوتم کرد و فیلم مستندی را که درباره موسیقی زیر زمینی ساخته بود نشانم داد.
تا آن موقع بنا به آگاهی من کسی در این باره فیلم نساخته بود به همین دلیل می توان میرطهماسب را پیشرو ساخت چنین فیلم هائی دانست. شور و اشتیاق او برای بیشتر معرفی کردن موسیقی ایران در ابعاد گوناگونش، وی را به کاری پژوهشی عمیقی راهبری کرد پژوهشی که حاصل سالها کار او امروز در « شش قرن و شش سال» تجلی پیدا کرده است.
فیلمساز که مدت های زیادی است استاد محمد رضا درویشی را دنبال می کند و از دوستان اوهم هست، با هزینه شخصی خود کارهای تحقیقی محمد رضا درویشی را درباره عبدالقادر مراغی دنبال کرده و با گروه موسیقی وی به همین نام همراه می شود.
عبدالقادر، این متفکر و نظریه پرداز موسیقی ایران در دوره تیموری که کمتر کسی اورا می شناسد، حالا به واسطه کار آقای درویشی و ساخته شدن فیلم مجتبی میرتهماسب ، کاری ارزشمند شده که به یادگار می ماند.
از قول عبدالقادر در فیلم می فهمیم که موسیقی او بیشتر هنری است و کمتر جنبه عوام به خود می گیرد. همانگونه که در فیلم توضیح داده می شود، مدتی است گروه بزرگی در ترکیه روی آثار این موسیقیدان کار می کرده اند ویکی از سکانس های خوب این مستند مربوط به سفر درویشی به ترکیه و شنیدن کار آن گروه ترکی روی کارهای عبدالقادر مراغی است. من تماشاگر علاقمند بودم تمامی آن موسیقی را گروه ترکی روی صحنه اجرا می کنند و لذت بخش بود، بدون کات کردن بشنوم. اما حیف که فیلمساز کات می زند!
توضیحاتی که در ابتدای فیلم برای شناساندن، عبدالقادر داده می شود، به صورتی ساده و گفتاری انجام می شود، که می توانست از جذبه های سینمائی بیشتری بهره گیرد. خوشبختانه فیلم هرچه که جلو می رود، از نظر موضوعی جذابیت های بیشتری برای بیننده دارد و اوهمواره منتظر میشود که ببیند سرانجام چه موقعی، این گروه عبدالقادرکه درویشی آن را بوجود آورده، یک قطعه کامل و تمام عیار را اجرا می کند، انتظاری که به پایان نمی رسد و مثل تشته لبی که او را به سر چشمه می برند و تنها یک قاشق به او آب می دهند!
در این میان، صدای جادوئی «همایون شجریان» بعد خاصی به این قطعه های بریده بریده، می بخشد. او با نحوه بازی کردن با صدایش اعجاب می کند. ای کاش فیلمساز می گذاشت صدای او را کامل بشنویم ودرخلسه فرو رویم و خوش باشیم.
هم چنان که فیلم به پیش می رود، استاد بزرگ، محمد رضا شجریان، که برای مرحله پیش ضبط موسیقی این گروه به استودیو دعوت شده است، راهنمائی های خوبی به گروه می دهد. سخاوتمندی و صمیمیتی که استاد شجریان با فروتنی و بدون تکبر از خود نشان می دهد و راهنمائی هائی که به آنها می کند، شخصیت دوست داشتنی این مرد یگانه آواز ایران را دوچندان می سازد.
درباره « شش قرن وشش سال» بسیار می توان نوشت. اثری که لازم بود ساخته شود، اثری که لازم است ن را به شکل دی وی دی، در خانه داشته باشیم، بهتر از آن، اثری است که باید گروهی با دوستان، به سینما برویم و آن را روی پرده بزرگ ببینم. در یک کلام « شش قرن و شش سال» فیلمی گرم، صمیمی و با تشخص است. قرار است بزودی در یک تور اروپا و آمریکا این فیلم در جلسات زیادی به نمایش در آید . بزودی برنامه های این نمایش اعلام می شود.

منبع : بانی فیلم