
اکران ویژه “تابور” به کیارستمی تقدیم شد
بهناز شیربانی :
دیدار عوامل فیلم سینمایی«تابور» در اولین شب آخرین ماه پاییز در باغ موزه سینما برگزار شد و کارگردانش « وحید وکیلی فر» این اکران را به «عباس کیارستمی » کارگردان بزرگ سینمای ایران و جهان تقدیم کرد .
اجرای این مراسم را شاهین امین منتقد سینما بر عهده داشت و در ابتدای صحبت هایش از کارگردان این فیلم سینمایی وحید وکیلی فر و سعید اسدی (طراح صحنه و لباس) از سازندگان فیلم که حضور داشتند ، خواست تا چند کلمه ای درباره فیلم اش با مردم صحبت کند.
در ابتدا وکیلی فر توضیح داد که ««محمدرضا جهانپناه» مدیر فیلمبرداری این فیلم در جشنواره بینالمللی «پلوس کمرایمیج» لهستان خضور دارد و همچنین «حسین مهدوی» مدیر صدای فیلم «تابور» برای انجام یک پروژه سینمایی در آلمان به سر میبرند و به همین خاطر در این مراسم نتوانستند حضور پیدا کنند».
او توضیح داد : «هر کدام از دوستان من در فیلم آقایان اسدی، مهدوی و جهان پناه به نوعی کارگردان های دوم این کار بودند و چیزی به این فیلم اضافه کردند. این فیلم تجربهای است که حاصل کار یک جمع خیلی کوچک بوده که میدانستند واقعاً دارند چه کار میکنند و بسیار خرسندم از موقعیتی که امروز، سینمای مستقل ایران پیدا کرده است».
وکیلی فر در ابتدای صحبت هایش گفت: «تصمیم گرفتم در این جمع از خاطره ای صحبت کنم که سالها پیش برایم اتفاق افتاد. چند سال پیش برای فیلم اولم «گشر» درخواست پروانه ساخت کردم و ایراداتی به فیلمنامه گرفتند و قرار شد جلساتی در فارابی داشته باشیم که طی این جلسات اصطلاحات فیلمنامه انجام شود و من با نماینده ای از شورای پروانه ساخت جلسه ای گذاشتم تا فیلمنامه اصلاح شده را برای صدور پروانه ساخت برای او ببرم».
او ادامه داد: «خاطرم هست وقتی با او قرار ملاقات گذاشتم نزدیک ساعت ناهار بود و او گفت که فرصت کافی برای خواندن فیلمنامه ندارد و بهتر است که در زمانی که او ناهار می خورد من هم فیلمنامه را برای او بخوانم و در این موقعیت من فیلمنامه را خواندم و بعد گفت نکاتی که باید رعایت می شد در فیلمنامه اعمال شده است و مشکلی برای پروانه ساخت نیست و من خوشحال بودم از اینکه پروانه ساخت بالاخره صادر می شود اما از تحقیری که آن روز در مورد من اتفاق افتاد به شدت حالم بد بود».
کارگردان فیلم «تابور» افزود: «زمانی که برای فیلم «تابور» درخواست پروانه ساخت دادم آقای سجاد پور حضور داشت و گفت مشکل ممیزی با فیلمنامه ندارد اما اینگونه فیلم ها در چارت سینمایی ما جایی ندارد و قرار نیست کسی در سینما تجربه کند. اما امروز از این اتفاقی که برای کارگردان های مستقل و تجربه گرا افتاده است خوشحالم و از این تعقلی که در وزرات ارشاد اتفاق افتاده است خرسندم».
وکیلی فر در ادامه درباره تشکیل گروه سینمای هنر و تجربه گفت :« به نظر بنده تحولی در شورای سازمان سینمایی ایجاد شده است و «هنر و تجربه» اتفاق افتاده است و هم اکنون فیلمسازانی آثارشان در این گروه سینمایی وجود دارد و موقعیتی به وجود آمده است که این گونه فیلمها اکران شود و ما این را به فال نیک میگیریم ».
وی همچنین گفت: «من امیدوارم این طرح که ایجاد شده است باعث شود یک مقداری در فیلمهای بعدیمان جسارتمان بیشتر شود؛ نه اینکه به دلیل مسائل مختلف از جمله؛ ترس از استقبال کم مخاطب، فروش کمتر، نظر منتقدان و … جسارتهایمان پایینتر بیاید و رادیکال بودن ما از بین برود. چون ما قبل از این، بدون اینکه به این مسائل فکر بکنیم به راحتی کار خودمان را میکردیم و امیدوارم در آینده نیز همین اتفاق بیافتد».
سپس در میانه این مراسم شاهین امین پرسشی را از وکیلی فر مبنی بر اینکه آیا می خواهد همین مسیر را در سینما ادامه بدهد یا خیر؟ مطرح کرد و وکیلی فر گفت: «می توان در طول مسیر،انتخاب های متفاوتی داشت. اما قطعا من این مسیر را انتخاب کردم و واقعیت این است که من هم چیز دیگری بلد نیستم و تا جایی که در توانم باشد در سینما هستم و این راه را ادامه خواهم داد و اگر نتوانم ادامه بدهم شغل دیگری انتخاب خواهم کرد و امیدوارم طرح هنر و تجربه باعث شود تا جسارت ما فیلم های بعدی بیشتر شود».
سعید اسدی طراح صحنه و لباس فیلم نیز گفت: «من سعی کردم تا جایی که ممکن است در خدمت فیلم باشم».
وکیلی فر درباره شیوه کاری سعید اسدی در این فیلم نکته ای را یاداوری کرد و گفت: « ما از نظر مالی توانایی ساختن دکورهای این فیلم را نداشتیم هر چند که طراحیها را قبلاً «سعید اسدی» انجام داده بود؛ اما ساخت دکورهای این فیلم پروسه سختی بود و تجربه کافی هم نداشتیم و سعی کردیم راه کم دردسر تری را طی کنیم و این بود که این لوکیشن ها را در شهر پیدا کردیم و حدودا چهار ماه زمان صرف پیدا کردن این لوکیشن ها کردیم هر سکانس پلانی که در این فیلم میبینیم در جغرافیا و مکان مختلفی از تهران فیلمبرداری شده است. هیچ وقت ما این لوکیشنها را به صورت تجمیع در کنار همدیگر نداشتیم که از آن استفاده بکنیم؛ حتی برای فیلمبرداری یک پلان به گرمسار رفتیم و در آنجا این لوکیشن را پیدا کردیم».
کارگردان تابور بخش دیگر مسایل مطرح در ساخت فیلم را چنین توضیح داد :« من به عنوان تهیهکننده نمیتوانستم همه امکاناتی را که طراح صحنه میخواست در اختیار ایشان قرار دهم و به این نتیجه رسیدیم که اگر فقری وجود دارد چطور از ان خلاقانه استفاده کنیم. شاید برایتان جالب باشد در اکثر جشنوارههای بینالمللی فیلم که حضور داشتهام هیچ کسی باور نمیکرد که این لوکیشنها واقعی هستند و همه آنها فکر میکردند که ما این لوکیشنها را ساختهایم».
او ادامه داد: « چرا که لوکیشن در این فیلم نقش دراماتیک داشت و سعید هم درک درستی از فضاهای دراماتیک دارد. فضای فیلمنامه را به همان شیوهای که ما میخواستیم آماده کردند و هر طراحی صحنهای برایش سخت است که بتواند در این گونه فضاها کار کند. فکر میکنم همین روحیه رادیکالی که همه ما داشتیم؛ باعث شد که نتیجه کار در طراحی صحنه همان چیزی باشد که تصور میکردیم».
او در پایان صحبت هایش نمایش فیلم را به عباس کیارستمی تقدیم کرد و گفت:«متاسفم که قدر او را نمی دانیم و دلم می سوزد چنین طرحی وجود داشته باشد و فیلم های او در این طرح اکران نشود».
از مهمانان این برنامه محسن عبدالوهاب، علی کریم، امیر عزیزی، لیلا نقدی پری، نیلوفر پارسا, بهرنگ دزفولی، علی مردانه بودند.
«تابور» دومین تجربه کارگردانی «وحید وکیلی فر» پس از «گشر» است و تا اواخر آذرماه امسال توسط گروه سینمای «هنر و تجربه» در سینما آزادی، پردیس کوروش، موزه سینما، خانه هنرمندان در تهران و همچنین سینما هویزه در مشهد روی پرده میرود.
این فیلم در جشنواره های متعددی نمایش داده شده و با استقبال روبرو شده است و حکایت تنهایی غریب انسان در شبهای تهران است .
عکاس: میلاد بهشتی