بهناز شیربانی:«اتفاق خوشایند»ی که کیانوش عیاری منتظرش بود، تا حدی به‌وقوع پیوسته است. روز گذشته دبیر اجرایی گروه سینمایی«هنر و تجربه» اعلام کرد فیلم «خانه پدری»، آخرین ساخته این کارگردان از هشتم‌دی در این گروه سینمایی روی پرده می‌رود. آنطور که امیرحسین علم‌الهدی گفته، این فیلم بدون هیچ تغییری در تمام سالن‌های گروه سینمایی هنر و تجربه در شهر‌های سراسر کشور از جمله گرگان، اصفهان و مشهد اکران خواهد شد. این اکران البته با افسوسی برای دوستداران سینمای عیاری همراه است؛ از آن‌رو که فقط چند سالن محدود را در اختیار دارد. این فیلم در حالی اکران می شود که نمایش آن برای افراد زیر ۱۶ سال ممنوع شده است. فیلم تحسین‌شده منتقدان و اهالی رسانه بدون شک می‌تواند مخاطبان بسیاری را به سالن سینما بکشاند؛ نه از این جهت که بعد از مدتی انتظار، یک فیلم توقیفی دیگر در سینما‌ها نمایش داده خواهد شد، بلکه از آن‌رو که اتفاق کم‌نظیری، هم به‌لحاظ مضمون و هم از جنبه ساختاری در سینمای ایران محسوب می‌شود. «خانه پدری» قصه اتفاق‌های یک خانه قدیمی را از سال ۱۳۰۸ (اواخر دوره قاجار) تا ۱۳۷۹ روایت می‌کند. مهدی هاشمی، شهاب حسینی، مهران رجبی، ناصر هاشمی، مینا ساداتی و نازنین فراهانی در آن حضور دارند. فیلم در چند اپیزود ساخته شده و مسایل و مشکلات زنان ایرانی در ۷۰سال اخیر را به تصویر کشیده است. «خانه پدری» سال ۱۳۸۹ ساخته شد و به دلیل توقیف شدن نتوانسته بود رنگ اکران را به خود ببیند. آنها که «خانه پدری» را دیده‌اند همه به اتفاق از آن به‌عنوان یکی از درخشان‌ترین آثار عیاری نام می‌برند. با عیاری به همین مناسب به صحبت نشستیم.
 بعد از مدت‌ها گمانه‌زنی مبنی بر اینکه «خانه پدری» درنهایت در جدول اکران هنر و تجربه قرار خواهد گرفت یا خیر، خبر نمایش این فیلم از هشتم‌دی ماه در سینما‌های این گروه رسانه‌ای شد. محقق شدن این اتفاق برای شما که مدت‌ها منتظر نمایش خانه پدری بودید قطعا خوشحال‌کننده است اما متاسفانه نمایش این فیلم را در سالن‌های محدودی شاهد خواهیم بود. نظر شما در این‌باره چیست؟

حتما «خانه پدری» امکان نمایش گسترده‌تری را داشت و به نظر می‌رسد، می‌توانست با اقبال مردم مواجه شود، به رغم اینکه فیلم مفرحی برای مخاطبان نیست اما آنها را به اعماق جهنم هم نمی‌برد. امیدوارم بعد از نمایش فیلم در گروه هنر و تجربه اتفاقات بهتری بیفتد و سینماهای نمایش‌دهنده فیلم با همکاری وزارت ارشاد افزایش پیدا کند. امیدوارم در کنار نمایش فیلم در گروه سینمایی هنر و تجربه که در این مدت تماشاگران خودش را پیدا کرده است، بتواند در سالن‌های دیگر هم روی پرده رود، قدر مسلم مخاطبان اصلی گروه سینمایی هنر و تجربه باید جوانان علاقمند به سینما باشند. طبیعتا از اینکه فیلم در این گروه سینمایی نمایش داده می‌شود خوشحالم اما حتما خانواده‌هایی نیز به تماشای فیلم خواهند نشست، ولی متاسفانه نمایش در تعداد محدودی سالن امری فراگیر نیست.

به هرحال نمایش این فیلم وضعیتی همانند هواپیمای چهار موتوره هرکولس سی ۱۳۰ پیدا کرده است. خلبانی به من می‌گفت این هواپیما این قابلیت را دارد که حتی با سه موتور خاموش از تهران تا توکیو پرواز کند، اما این عاقلانه است که آیا ازتمام توان این فیلم برای نمایش استفاده نشود؟انتظارات برای اکران فیلم«خانه پدری» کمتر از حدی است که تصور می‌کردم اما به هر حال از نمایش فیلم خوشحالم.

 ظاهرا فیلم بدون هیچ حذفی راهی اکران هنر و تجربه می‌شود، فکر می‌کنم لااقل بخشی از تلاش‌های شما مبنی بر اینکه فیلم بدون هیچ حذفی به اکران برسد به ثمر نشست… .
بله، چیزی از فیلم حذف نشده است. من اصولا آدم سرسختی نیستم، با این حال ماجرای این فیلم فرق می‌کرد. سر این فیلم از من خواسته شد بخش‌هایی از آن را حذف کنم. بنابراین به این نتیجه رسیدم که اصلا بهتر بود فیلم ساخته نمی‌شد. بر اساس یک سوءتفاهم، «خشونت بخشی از فیلم» در تمام این سال‌ها مانع از نمایش فیلم شده؛ در صورتی که اساسا نشان دادن آن صحنه، مساله ویران‌کننده‌ای برای تماشاگران نیست.
 «خانه پدری» به هر حال سال‌ها وقت و انرژی شما را برای ساخت و نمایش گرفته. حالا که این فیلم رنگ اکران – ولو محدود و مختصر – را گرفته، به فکر فیلم جدیدی نیستید؟ قرار نیست کار جدیدی را آغاز کنید؟
در ماه‌های باقیمانده سال۹۳ فیلم جدیدی خواهم ساخت.

نکته :::::: تیتر انتخابی شرق روز پنجشنبه ۲۷ آذر ماه مبنی بر اینکه:««خانه پدری»، هرکولس ۴ موتوره سی ۱۳۰ است » که وام گرفته از صحبت های عیاری بود ،دچار برداشتی سو تفاهم برانگیز برای بسیاری از خوانندگان این روزنامه شد، که به نوعی گفته های عیاری را به اشتباه متوجه شدند.تیتری که برای بسیاری این سو تفاهم را ایجاد کرده بود که او انگار،فیلمش را به هواپیمایی نیرومند تشبیه کرده است.در صورتی که بی هیچ وجه کیانوش عیاری چنین منظوری نداشته.بدون شک گفته های کیانوش عیاری  تمثیلی از شرایط اکران فیلم بوده،اینچنین که این فیلم حتی با دارا بودن سالن های محدود می تواند پاسخگوی مخاطبانش باشد و در چنین شرایطی نیز می توان از اکران یک فیلم خرسند بود.

  منبع : روزنامه شرق ۵ شنبه ۲۷ آذر ۹۳