فرهاد توحیدی
رئیس هیئت مدیره خانه سینما
چند سالی است که دخالت نهادهای غیرمرتبط با سینما و خارج از قوه مجریه برای سینما مشکلآفرین شده است؛ مداخلههایی که جز سلب اعتماد و آرامش از فضای سینما و آزردگی خاطر اهالی آن ثمره دیگری ندارد.
این مشکل منحصر به جریان اخیر و حاشیههای ایجاد شده پیرامون فیلم «خانه پدری» و توقف اکران آن نمیشود و سرآغاز آن به اکران نوروزی سال ۹۲ باز میگردد؛ طرحی که به نظر میرسد از سوی یک جریان به دقت پیگیری میشود و ماحصل آن به مخاطره افتادن امنیت شغلی سینماگران کشورمان است. امنیت شغلی اهالی سینما در گرو این است که تصمیمگیریها توسط یک مرجع مشخص انجام شود که صدور پروانه نمایش و دیگر اسناد صادرهاش از اعتبار اجرایی برخوردار است. مخدوش شدن امنیت فضای کسب و کار برای سینماگران تنها یکی از پیامدهای نداشتن اعتبار مجوزهای وزارت ارشاد است و اگر این روند ادامه پیدا کند بحث سرمایهگذاری در سینمای ایران را با چالشهای جدی مواجه خواهد کرد.
بر این اساس هم وظیفه وزارت محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی که برای حل این معضل راهکاری بیندیشد وهم وظیفه صنفی ما در خانه سینما ایجاب میکند که پیگیر سرنوشت فیلمهای همکارانمان از جمله «آشغالهای دوست داشتنی» محسن امیر یوسفی، «عصبانی نیستم» رضا درمیشیان، «قصهها» رخشان بنیاعتماد، «خرس» خسرو معصومی و… باشیم؛ فیلمهایی که سرمایه و هزینههای بسیاری صرف ساخت آنها شده است و برخی از آنها دارای پروانه نمایش هستند و به اعتبار همین پروانه نمایش دارای مجوز قانونی برای اکران عمومی هستند. سرمنشأ این اتفاقات و جریانات هر نقصان و کمبودی که باشد باید در سطوحی دیگر حل و فصل شود و تاوان آن نباید متوجه اهالی سینما شود.
انتظار میرود چنانچه خلأ قانونی وجود دارد به عنوان نمونه در ضوابط صدور پروانه نمایش بازنگری صورت گیرد یا اگرهم اشکال از ترکیب کمیسیون و هیأت صدور پروانه نمایش است تغییرات مد نظر اعمال شود تا نمایندگان برخی قوای دیگر در آنجا منصوب شوند که آنها برای سینما تصمیمگیری کنند! خانه سینما از روز جمعه سلسله نشستهایی را به منظور رایزنی با نخبگان و سینماگران برجسته ایران آغاز کرده است و این نشستها تا رسیدن به دیدگاه مشترک و اجماع نظر برای راههای برون رفت از این دست مشکلات ادامه خواهد یافت.
امیدواریم تا پایان هفته در رایزنی با تحلیلگران سینمایی و سینماگران در خصوص مجموع اقداماتی که در این زمینه و برای رفع نگرانی اهالی سینما ضروری میکند به جمعبندی کامل برسیم و در خصوص نوع واکنشها و موضعگیریها نسبت به مخاطراتی که سینمای ایران را تهدید میکند به بهترین شیوه تصمیمگیری کنیم.
منبع: