
سینمای تجربی،رنسانس دایمی در سینما
رضا درستکار: نمایش آثاری از سینمای ایران که تا به امروز مجالی برای دیدهشدن نداشتند، بهخودیخود اتفاق فرخندهای است؛ فیلمهایی از سینماگران جوانی که بدونشک نگاه متفاوتی به سینما دارند و جای خالی این نوع نگاه و تجربه در سینمای ما خالی بود. اما قطعا گروه سینمایی هنر و تجربه با یک نگاه مجزا میتواند زمینه بهتر دیدهشدن این آثار را فراهم کند. فیلمهای بلند سینمایی مثل «پرویز» یا «خانهپدری» و فیلمهایی از ایندست که اساسا فیلمهای متفاوتی در زمینه ساخت فیلم بلند محسوب میشوند یا کمتر مجال اکران پیدا میکنند و مربوط به سینمای اندیشمند و محترمی است که تلاش میکنند تا فرم جدیدی را در سینما تجربه کنند را میتوان در یک دستهبندی مجزا نمایش و مجال بیشتری برای دیدهشدن به آنها داد و بعد دسته دوم به فیلمهای مستند و کوتاه خلاصه میشود که میتوان در ذیل یا گروهی جداگانه فیلمهای هنر و تجربه آنها را قرار داد و در یک تقسیمبندی سوم، فیلمهای خارجی را به نمایش گذاشت که قطعا مخاطبان خاص خودش را خواهد داشت. حقیقت این است که وقتی بهاصطلاح کمیت سینمای داستانی میلنگد و به سمت کلیشه و تکرار کشیده و از ارزشهای فنی و هنری تهی میشود، سینمای تجربی به داد سینما میرسد و سینما را از آن رخوتی که دچارش است، رها میکند. سینمای تجربی یکرنسانس دایمی در سینماست و اگر نباشد سینما بهزودی وجهه هنری خودش را از دست خواهد داد و قطعا سینمای تجربی میتواند کاری کند که وضعیت سینما از حالت همیشگی خارج شود و اگر نباشد سینما نیز وجود نخواهد داشت و ارزشهایش را از دست خواهد داد. در سینمای هند سالانه بیش از هزارفیلم ساخته میشود و چون در این نوع سینما مجالی به سینمای تجربی داده نمیشود، به سینمای کلیشهای تبدیل شده است. سینمایی که در آن تحول و نوزایی اتفاق نیفتاد، قطعا مشکل بزرگی دارد و نمیتوان به آینده آن امیدوار بود یا سینمای آمریکا که دومین کشور تولیدکننده فیلم در جهان است و نزدیک به سالانه ۴٠٠فیلم در این کشور تولید میشود که کلیشهای و فاقد ارزشهای هنری است و مورد نقد هم قرار میگیرند و بخشی از سینمای آمریکا همواره توجه ویژهای را به سمت خود جلب میکند که سینمای تجربی و هنری نامگذاری میشود که مبتنی بر فن و تکنیک است و اتفاقات هنریتر را تجربه میکند.
در سینمای ما نیز بهگونهای دیگر این اتفاق افتاده است. اگر گهگاه فیلمهای خوب و نوگرایی در سینما میبینیم، نتیجه تلاش و نگاه خوب فیلمسازانی است که به سینما از دریچهای دیگر نگاه میکنند و بدونشک با اکرانهای گروه هنر و تجربه، موج جدیدی در سینما آغاز خواهد شد. قطعا تشکیل گروه سینمایی هنر و تجربه مهمترین دستاورد مدیریت سینما در سالهای اخیر است. با نمایش این فیلمها باید ذایقه مردم را تغییر داد. ذایقه مردم ما تخریب شده است و در کنار ارتقای سلیقه آنها باید تغییری در ذایقه آنها ایجاد کرد.
منبع : شرق – دوشنبه ۲۲ دی ۹۳