علی کریم کارگردان فیلم “من از سپیده صبح بیزارم ” در نشست نقد و بررسی این فیلم در خانه هنرمندان با انتقاد از اظهارات یک منتقد دربرنامه هفت درباره عباس کیارستمی گفت: عباس کیارستمی جزو مفاخر ماست. چرا می خواهند مفاخر ما را نادیده بگیرند؟ متاسفانه برخی در این سرزمین نمی خواهند کیارستمی را ببینند.
به گزارش روابط عمومی گروه هنر و تجربه، علی کریم در ادامه صحبتهای خود با اشاره به بحث مطرح شدن بیت المال در موضوع گروه هنر و تجربه گفت: اگر از نظر بیت المال هم به این موضوع نگاه کنیم گروه هنر و تجربه احترام گذاشتن به حقوق تماشاگرانی است که خواستار دیدن فیلمهایی متفاوت هستند. این گروه هم به فیلمسازان امکانات داده و هم به مخاطبان.
او در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: به نظرم دولت باید به سینمای هنر و تجربه کمک کند و این سینما به حمایت دولت احتیاج دارد. دوستان متاسفانه ما هیچ کس را نداریم که از این جریان حمایت کند.
کارگردان فیلم من از سپیده صبح بیزارم در ادامه درباره این فیلم گفت: برخلاف جریان رسمی سینما، این گونه فیلمها قرار نیست قطعیتی را نشان بدهند.
یاشار نورایی منتقد سینما نیز در این نشست گفت: علی کریم در فیلم من از سپیده صبح بیزارم استراتژی حساب شده ای را انتخاب کرده است. ما در این فیلم هر چه بیشتر جلو می رویم چند زاویه بودن واقعیت نشان داده می شود. فیلم من از سپیده صبح بیزارم بر اساس سیال بودن و چند وجهی بودن واقعیت شکل گرفته است . انگار هیچ قطعیتی در فیلم وجود ندارد و این موضوع در کلیت اثر تنیده شده است.
او به موضوع مرگ در این فیلم اشاره کرد و گفت: قاطع تر از مرگ در زندگی چیزی نداریم ولی دراین فیلم قطعیت چندانی ندارد. انگار مرگ هیچ قطعیتی ندارد و قهار بودنش زیر سوال رفته است.
یاشار نورایی در بخش دیگری از اظهارات با اشاره به حضورش در آلمان گفت: زمانی که در آلمان بودم در آلمان تنها یک سینمای دو سالنه به اکران فیلمهای هنری می پرداخت که بعدها سه سالنه شد و تعداد جمعیتی که برای تماشای هر فیلمی می آمدند ۱۰الی ۲۰نفر بیشتر نبودند. به نظرم موتور استقبال از فیلمهای گروه هنر و تجربه آرام آرام روشن می شود.
او ادامه داد: مردم هم اکنون از روی ناچاری به تماشای فیلمهای تجاری می روند و اگر از اکثر آنها بپرسید از فیلمها راضی نیستند.
نورایی با اشاره به برخی بحثها در زمینه دولتی بودن گروه هنر و تجربه گفت: حمایت از گروه هنر و تجربه وظیفه دولت است و مثل حمایت دولت از دانشگاهها و موزه و کتابخانه و….است. از سویی دیگر باید بپرسید کجای ما بخش خصوصی است که حالا بخواهیم گروه هنر و تجربه خصوصی باشد.
علی علایی مجری این جلسه نیز در صحبتهایی عنوان کرد: تا آنجایی که من اطلاع دارم علی کریم بارها و بارها فیلمنامه این فیلم را بازنوبسی کرد و حدود یک سال باز نویسی این فیلم طول کشید. علی کریم در بازنویسی فیلمنامه این فیلم به شکل مینیاتوری عمل کرد و برای بازنویسی فیلمنامه خیلی بیشتر از آنچه که در سینمای ایران شاهد هستیم انرژی گذاشت.
علی علایی در این نشست همچنین به نکته جالبی اشاره کرد و گفت: کارگردان فیلم که نقش آن را در فیلم من از سپیده صبح بیزارم، بابک کریمی بازی کرده است خیلی شبیه کیارستمی است و این را کسانی که آقای کیارستمی را از نزدیک می شناسند می توانند تایید کنند.
امیر عزیزی بازیگر این فیلم نیز در صحبتهایی گفت: قرار بود یک بازیگر دیگری این نقش را بازی کند و خود من نمی خواستم بازی کنم چون فکر می کردم نمی توانم از عهده اش بر بیایم…من برای این نقش دو هفته تمرین کردم.
او ادامه داد: علی کریم خیلی سر صحنه مهربان است و این مهربانی باشد که مقداری از نقش روان شود.
عکاس: میلاد بهشتی