هنر و تجربه: امیر عزیزی که سابقه چندین سال دستیاری کیانوش عیاری را در جریان ساخت سریال موفق «روزگار قریب» در کارنامه خود دارد، اولین فیلم بلند سینمایی خود با نام «موقت» را راهی سی و سومین جشنواره فیلم فجر کرده است. فیلمی که به قول خودش سه سال منتظر صدور پروانه ساخت آن بوده و داستان آن در خلال یک اسباب کشی روایت می شود. پرویز شهبازی هم در کسوت مشاور کارگردان در این فیلم حضور دارد.

 

چه چیزی باعث شد سراغ چنین قصه ای بروید؟

این قصه ۴،۵ سال پیش به ذهنم رسید. همیشه دوست داشتم در مورد اسباب کشی و اتفاقات روی داده در این نوع جا به جایی ها فیلمی بسازم. اسباب کشی به نظرم یکی از مهم ترین قسمت های زندگی است و موقعیت های دراماتیک جالبی برای روایت یک داستان فراهم می کند.

از حضور فیلم تان در بخش هنر و تجربه جشنواره رضایت دارید؟

چون جشنواره فجر مهم ترین قسمت هنر و تجربه نداشتم، ولی بعد از اینکه هیئت داوران معتبر و خوش نام این بخش را دیدم، خیلی خوشحال شدم که این داوران و به نوعی ویترن سینمای ایران است، مایل بودم که در هر بخشی که شده حضور داشته باشم. در ابتدا پیش زمینه ای از گروه و بزرگان سینما، فیلم من را برای حضور در این بخش انتخاب کرده اند.

از مزایا و معایب ساخت فیلم های تجربی برایمان بگویید.

اول باید بگویم که به فیلم خودم نگاه تجربی ندارم.فیلم من یک ملودرام اجتماعی تعلیقی است .نسبت به مصائب فیلم اول می توانم بگویم که بزرگ ترین مشکل، جذب سرمایه است. این پروسه برای خود من ماه ها زمان برد.مستقل بودن در ابعاد مالی و به این شکلی که در ذهن ما وجود دارد، سخت است و نیاز به صبر و تلاش فراوانی دارد. این که برای فیلم اول، به شما اطمینان شود و این فرصت برایتان پیش بیاید تا بتوانید چیزی که در ذهن تان هست را پیاده کنید، خیلی سخت به دست می آید.

رابطه مخاطبان با فیلم های گروه هنر و تجربه را چگونه ارزیابی می کنید؟

در حال حاضر مخاطب ایرانی خیلی هوشمندانه عمل می کند. در عین حال مخاطب امروزی آنقدر باهوش است که دیگر نمی شود او را فریب داد. در حال حاضر به صورت نسبی فیلم های خوبی در بخش هنر و تجربه حضور دارند و خوب هم می فروشند و این بزرگ ترین حسن این گروه است.  به شخصه فکر می کنم هنر و تجربه در جشنواره فیلم فجر، بخش حائز اهمیتی خواهد شد.

فکر می کنید تشکیل گروه هنر و تجربه چقدر پتانسیل جذب مخاطب جدید برای سینما را دارد؟

این گروه هم  پتانسیل جذب مخاطب جدید و هم مخاطب قدیمی را دارد. فکر می کنم تماشاگر عام هم ممکن است برای دیدن فیلم های این گروه اقبال نشان دهد و از طریق تبلیغات شفاهی و دهان به دهان، دیگران را هم برای تماشای این آثار ترغیب کند. تماشاگران فیلم های نوگرا را هم دوست دارند و از آن استقبال می کنند. نباید فراموش کنیم که مخاطب منتظر ساختار و نگاه جدید در سینماست، منتظر فیلم هایی که چیز جدیدی به سینما اضافه می کنند .ما به عنوان فیلم ساز نباید به شعور این دسته مهم از مخاطبان توهین کنیم.  شخصا در فیلم سعی کرده ام به شعور و ذهن مخاطب فیلمم احترام بگذارم.

فیلم سینمایی موقت- عکس نیما آقاکریمی (4)