هنر و تجربه/بهزاد وفاخواه: «احتمال باران اسیدی»، اولین تجربه کارگردانی فیلم بلند بهتاش صناعی ها است که پیش از این در عرصه ساخت فیلم کوتاه و مستند فعالیت داشته است. این فیلم در سومین روزسی و سومین جشنواره فیلم فجر در بخش هنر وتجربه به نمایش در می آید. صناعی ها از حضور فیلمش در این بخش راضی است و اساسا تشکیل گروه هنر و تجربه را فرصتی برای جذب مخاطبان جدید سینمای ایران می داند.

پیش از ساخت اولین فیلم بلند چه تجربیاتی در سینما داشتید و این تجربیات چه تاثیری در ساخت اولین فیلم بلند شما داشت؟
تجربه سینما را درواقع از ساخت فیلم کوتاه و مستند و انیمیشن به دست آورده ‌ام. هرفیلم سازی باید در دو چیز تسلط داشته باشد یکی درام و دیگری تصویر. من تسلط بر درام را به تئاتر مدیونم و تجربه را تصویر از ساخت تیزرهای تبلیغاتی کوتاه و انیمیشن به دست آورده ام. هیچ وقت دستیاری نکردم چون می‌ خواستم سلیقه شخصی خودم را پیدا کنم.
چه شد که سراغ این موضوع رفتید و داستان در چه مراحلی شکل گرفت؟
موضوع فیلم، آدم‌ های تنها از نسل‌ های مختلف هستند که موضوع مورد علاقه من و خانم مقدمی همکار فیلم‏ نامه ‌نویسم بود. آدم ‌های کما بیش بی ‌هدف و زندگی‌ هایی که ممکن است روالش تغییر کند. این‌ های تم مورد علاقه ما بودند.

 

بهتاش صناعی ها

دسته ‌ای از سینمای ایران مخاطبان بالقوه ای دارد که متاسفانه به دلایل مختلف به سینما نمی‌روند.به نظر شما فیلم‌ های طیف هنر و تجربه می‌توانند این مخاطب را جذب کنند؟
به شدت این پتانسیل وجود دارد. در واقع تنها نقطه امیدی که برای تحقق آشتی سینمای ما با این دسته از مخاطبان وجود دارد، تشکیل گروهی مانند هنر و تجربه برای اکران بود تا بتوانیم تنوع موضوعی و تنوع فرمی و تنوع در فضای سینمای ایران را ایجاد کنیم و مخاطب را به قصه‌ های متفاوت و فضای متفاوت عادت بدهیم. در همین چند ماهی که از شروع به کار این گروه می‌ گذرد، می‌ بینیم به شدت تنوع موضوعی و مضمونی بین فیلم‌ های این گروه وجود دارد. از لحاظ مضمونی هم فضای بازتری در اختیار فیلم‌ ها بوده و بعضی موضوعاتی که شاید تصور می ‌شد تا حدی مشکل‌ ساز باشند، به نمایش درآمده و دیدیم که مشکلی هم ایجاد نشد. به جز همان یک مورد فیلم خانه پدری که آن هم معتقدم در صورت ادامه اکران، هیچ مشکلی به وجود نمی‌آمد.
با توجه به مضمون و ساختار، از انتخاب فیلم برای نمایش در بخش هنر و تجربه جشنواره فیلم فجر رضایت دارید؟
از قرار گرفتن فیلم در بخش هنر و تجربه خوشحال هستم، هرچند فیلم مخاطبینی از طیف ‌های متفاوت را می‌تواند به خودش جذب کند و مخاطبی گسترده‌ تر از هنرو تجربه داشته باشد. بودن در این گروه به معنای این است که ویژگی هنری در فیلم ما تشخیص داده‌اند که خودش باعث افتخار است. امیدوارم تا وقتی فیلم اکران شود این گروه بتواند سینما های بیشتری جذب کند و با توجه به استقبالی که از این گروه شده، سینماهای گروه را حداقل در تهران تا ۸ یا ۱۰ سینما افزایش بدهند تا فیلم‌ های متنوع ‌تر، برای مخاطبی کمی گسترده‌ تر اکران شوند.
کامبوزیا پرتوی به عنوان مشاور کارگردان چه کمکی در ساخت این فیلم به شما کرد؟
آقای پرتوی واقعا یکی از تاثیرگذارترین آدم‌ ها در ساخت این فیلم بودند. به عنوان یک هنرمند با تجربه و استاد در تمام طول یک سال پیش تولید از ایشان مشاوره می‌ گرفتم. نگاه‌شان به کارگردانی و نکاتی که در مورد فیلم نامه گوشزد کردند خیلی موثر بود. ما حتی به توصیه و پیشنهاد ایشان نقش اصلی فیلم را به آقای شمس لنگرودی سپردیم. متاسفم که کامبوزیا پرتوی طی این ده سال فیلمی نساخته هرچند شنیده‌ام که اخیرا پروانه ساخت گرفته‌ اند و برای ایشان آرزوی موفقیت می ‌کنم. حضور بقیه اساتید ایرج رامین‌فر و آقای شمس لنگرودی هم خیلی برای ما مفید بود و گروهی متشکل از جوان‌ ها و باتجربه‌ ها شکل گرفت.
تجربه کار کردن با بازیگری که نه در سینما بلکه در ادبیات چهره‌ای شناخته شده است چطور تجربه‌ای بود؟ شما نابازیگری داشتید با شهرت زیاد.
بسیار تجربه دلچسبی بود. البته این سومین فیلمی است که طی چند سال اخیر، ایشان بازی کرده ‌اند اما اولین فیلمی است که روی پرده می ‌رود. شمس لنگرودی یک شاعر با قریحه و با احساسات است که این احساسات، در بازی ایشان هم نمود داشت و به کمک فیلم ‌آمد. ایشان استعداد زیادی در بازیگری دارند و چون بازیگر حرفه‌ای نبودند، فرصت داشتم تمام زوایای نقش و شخصیت را قوام بدهم. از بین پیشنهادهایی که برای این نقش شده بود، شمس لنگرودی بهترین انتخاب شد.
چطور به شما اعتماد کردند و پیشنهاد بازی در این فیلم را پذیرفتند؟
خیلی حساسیت روی فیلم نامه داشتند و قبول پیشنهاد را منوط به خواندن آن کردند. اما بعد از خواندن متن آن را دوست داشتند و ما با هم ساعت های متمادی در مورد نقش حرف زدیم. شخصیت برایشان جذاب بود و باعث علاقمندی به نقش شد . به این نتیجه رسیده بودند که قرار است کار جذابی صورت بگیرد. اعتمادی که به من به عنوان یک کارگردان فیلم اولی داشتند، ستودنی است و از نتیجه هم راضی بودند.