بازتاب هنر و تجربه در رسانهها
هنر و تجربه :تعدادی از رسانههای پنجشنبه ۱۶بهمن به فیلمهایی که در گروه هنر و تجربه اکران شدهاند و یا در بخش هنر و تجربه جشنواره فیلم فجر به نمایش در می آیند،پرداختهاند که بخشهای کوتاه آنها را مرور میکنیم.
سحر عصرآزاد در روزنامه «شهروند» یادداشتی با عنوان «بازگشت طولانی یک فیلمساز» درباره فیلم خداحافظی طولانی نوشته است و در آن با نگاهی به فیلم جدید فرزاد موتمن کارنامه کاری او را بررسی کرده است. عصرآزاد در قسمتی از این یادداشت می نویسد: «خداحافظی طولانی قصهای ملتهب و عاشقانه را در عمق طبقهکارگری بهگونهای تصویر میکند که تعلیق و وجوه جذابی برای پیگیری مخاطب بههمراه دارد.
نهمین فیلم سینمایی کارنامه فرزاد موتمن براساس فیلمنامهای از اصغر عبداللهی ساخته شده که بازگشتی است به دوران خوش آثار موفق و نمونهوار هر دو سینماگر که سالهای زیادی از ساختهشدن آنها میگذرد.
حضور فیلمهایی همچون «هفتپرده»، «شبهای روشن» و «صداها» در میان آثار یک فیلمساز کافیست که با وجود فاصلهگرفتن موتمن از دغدغهمندیهایش، همچنان منتظر بازگشت او به استانداردهایی که بهواسطه آثارش در ذهن مخاطب ایجاد کرده، بمانیم.» این منتقد سینمای ایران اصلیترین دلیل جذابیت فیلم اخیر موتمن را در این میداند که فیلم شبیه هیچ فیلم دیگری نیست و از موجهای کوتاه و بلند فیلمسازی دور مانده است.
روزنامه مردم سالاری با امیر عزیزی کارگردان جوان فیلم «موقت» گفتگو کرده است. این گفتگو که با عنوان «مثل یک سامورایی وارد سینما شدم» به چاپ رسیده است. عزیزی در این مصاحبه عنوان داشته فیلم او سیاه نیست و امیدوار کننده است. او به این سوال که آیا مخاطب دهه هفتادی که ریتم تند و اکشن و تحرک بیشتر را می پسندد با فیلم او ارتباط برقرار می کند یا نه، این طور پاسخ می دهد: « بله اتفاقا این نسل به دلیل ارتباطی که با جهان مجازی دارد باهوش تر است و میرود در سینما فیلم «چندمتر مکعب عشق» را میبیند.»
روزنامه مردم سالاری در ویژه نامه جشنواره فیلم فجر خود گفتگویی نیز با بازیگر فیلم «احتمال باران اسیدی»، پوریا رحیمیسام که نقش روبه رو شمس لنگرودی بازیگر اصلی فیلم را بازی کرد انجام داده است. رحیم سام درباره تجربه همکاری خود با شمس لنگرودی می گوید «من فکر میکنم ایشان شناختی از هنر دارد که جزو ویژگیهای ایشان است و من به عنوان بازیگر از این ویژگی ایشان استفاده کردم .فکرمیکنم شناخت ایشان ازهنر به این فیلم کمک کرده تا ما از حضورشان استفاده کنیم .» او درباره رفتار خود در هنگام فیلم برداری می گوید «در هنگام فیلمبرداری به چارچوبهای کارگردان میاندیشیدم برای این که خیلی به آن معتقد نیستم که بازیگر یعنی من چی فکرمیکنم معتقد به اینم که کارگردان به چه نکتهای میاندیشد و من و آقای لنگرودی خودمان را با چارچوب بهتاش صناعیها تطبیق میدادیم ما براساس موسیقی که کارگردان تصنیف میکرد رفتار میکردیم در واقع ما هیچکدام نت شخصی خودمان را نداشتیم.»
تصویر درست زندگی، تیتر یادداشتی است که در روزنامه مردم سالاری درباره فیلم احتمال باران اسیدی به قلم احمد محمد اسماعیلی چاپ شده است. نویسنده در این یادداشت اشاره داشته «احتمال باران اسیدی» یک فیلم شخصیت محورخوش ساخت و گیرا است عنوان داشته :« بهتاش صناعیها با تایم مینگ درست وایجاد ریتم و تمپوی سریع که بعد از ورود منوچهر رهنما به تهران از دقیقه بیست به بعد فیلم شروع میشود فیلمش را از سکون نجات میدهد و فیلم سرو شکل دلخواه و مقبولی پیدا میکند.»