هنر و تجربه/ شقایق طباطبایی: این روزها فیلم «شش قرن و شش سال» به پنجمین ماه اکران وارد شده و در این مدت از جمله فیلم‌های بوده که در  اکران گروه هنر و تجربه با استقبال مواجه شده است. فیلم به بازخوانی آثار عبدالقادر مراغی، موسیقی‌دان قرن هشتم هجری می‌پردازد و کارگردان نحوه بازآفرینی  موسیقی شش‌صد سال پیش ایران را مستندسازی کرده و به تصویر کشیده است.حضور همایون شجریان و به دنبال آن محمدرضا شجریان از نکات قابل توجه این فیلم است. مجتبی میرطهماسب کارگردان و تهیه کننده شش قرن و شش سال درباره توجه عموم به فیلم خود  می گوید: «اکران شش سال و شش قرن نشان داد می‌توان از تماشاگر عادی نیز بازخورد مناسب گرفت.»
یکی از راه هایی که کارگردان می‌تواند نظر مخاطبان فیلم‌اش را به طور مستقیم دریافت کند، همراه آن‌ها فیلم دیدن است. مجتبی میرطهماسب  این  تجربه را چنین بیان می‌کند: «در مکان های مختلف فیلم را همراه تماشاگران دیده‌ام. به جز جلسه نقد و بررسی فیلم در گروه هنر و تجربه، در مراسم آیین دیدارها، در رشت، هنرستان موسیقی و کانون فارغ ‌التحصیلان دانشکده فنی دانشگاه تهران هم همراه مخاطبان فیلم را دیده‌ام. نکته جذاب قضیه این است که ما در دنیای مستند عادت به تماشاگر عادی نداریم. فیلم را معمولا با اهل فیلم می‌دیدیم، اما اکران شش قرن و شش سال نشان داد می‏‌توان از تماشاگر عادی هم بازخورد مناسب گرفت.» او در ادامه برخورد تماشاگرهای عادی را محترمانه توصیف می‌کند: «تماشاگران عادی خیلی محترمانه برخورد می‌کند، آن‌ها با موضوعی جدید روبه‌رو می شوند و نسبت به سرگذشت موسیقی، پژوهش در این رابطه علاقه‌مند می‌شوند و به موضوع فیلم وصل می‌شوند و آن را دنبال می‌کنند. می‌توانم بگویم بیشتر کسانی که  فیلم را انتخاب کرده بودند تا ببیند ، از آن راضی بودند.»
چگونگی تاثیر  تماشاگران و انگیزه هایی که به کارگردان برای ادامه مسیر می دهد، نکته دیگری بود که  میرطهماسب به آن اشاره داشت. او با تاکید بر این نکته که فیلم‌هایی که دیده نمی‌شوند در خلا به سر می‌برند،افزود« اولین تاثیر بازخوردها این است که کارگردان احساس می‌کند می‌تواند ادامه بدهد، از منظر کارگردانی می‌توانم احساس کنم که دیده می‌شوم. متاسفانه در  سینما مستند فیلم‌ساز به دلیل این که با تماشاگر کمتر در ارتباط است، اغلب سعی می‌کند فارغ از نگاه تماشاگر فیلم بسازد ،ولی الان می‌بینم که باید به تماشاگر وصل شد. ارتباط با مخاطب در ساختار، تدوین و ریتم فیلم موثر است. از این منظر تهیه‌کننده هم به این فکر می‌کند که باید بر چه چیزی سرمایه‌گذاری کند. در حقیقت مخاطب به شدت بر ساختار و کارکرد موثر است.»
میرطهماسب در ادامه درباره تشکیل گروه هنر و تجربه و کارکرد آن توضیح می دهد:« همراهی دولت برای اکران چنین فیلم‌هایی قابل احترام است اما اشکالاتی دارد. سینما هنر و تجربه نوپاست و به مشاورانی نیاز دارد که تجربیات سینماگرانی که در این گروه فیلم اکران کرده‏‌اند را جمع کند و به کارگردان‌های جدید منتقل کند.»
این مستند ساز در پایان پیرامون کار جدید خود می‌گوید:« «در حال حاضر پروژه های مختلفی دارم، بعضی ۴ ساله هستند و بعضی شش ساله، فعلا هم زمان مشغول چند پروژه  هستم که ترجیح می‌دهم، فعلا رسانه‌ای نشود.»