
گفت و گو با مهرداد غفارزاده کارگردان فیلم دریا و ماهی پرنده:
فیلمساز باید مخاطب را با فیلم تجربی آشنا کند
هنروتجربه/سوگند نیازمند: مهرداد غفارزاده تاکنون شش مجموعه تلویزیونی و سی مستند را کارگردانی کردهاست.«گیرنده» در سال ۱۳۹۰ اولین تجربه او در عرصه کارگردانی سینما بود. او با «دریا و ماهی پرنده» به سیوسومین جشنواره فیلم فجر آمده و قرار است فیلمش امروز( ۱۹بهمن) در گروه هنرو تجربه به نمایش درآید. فیلمی که ایده آن را حاصل حضورش به عنوان خبرنگار در مطبوعات میداند.
چه شد که به سراغ قصهای درباره یک نوجوان بزهکار ناشنوا رفتید؟
در حقیقت قصهای وجود نداشت که من به سراغش بروم،چند سال قبل در روزنامه همشهری کار میکردم و در جریان تهیه گزارش به کانون اصلاح و تربیت تهران رفتم و با نقاشی دیواری بچهها مواجه شدم که شکلهای خاصی داشت. هیچ چیزی در نقاشیهای شکل طبیعی و عادی نداشت. مثلا شکل ماهیها فرق داشت و بسیار متفاوت بود،این نقاشیها باعث جرقه زدن قصهای در ذهنم شد که در نهایت به فیلم نامه دریا و ماهی پرنده رسیدم.
تجربه کار کردن با یک نوجوان ناشنوا چگونه بود؟
تجربه جدید و ویژهای بود. بهخصوص این که علی اکبر صحرایی که نقش نوجوان بزهکار را بازی میکند، با توجه به صورت نجیب و معصومش روان و تاثیرگذاری بازی می کند. البته فکر می کنم پایان غافلگیر کننده و بکر فیلم میتواند تاثیر خود را بر مخاطب بگذارد.
فیلم شما در گروه هنر و تجربه به نمایش در میآید، اساسا ساختن فیلم تجربی در ایران چه مزایا و مشکلاتی دارد؟
در واقع کار در یک فضای تجربی بهشدت از کارگردان انرژی میگیرد. برای یک کارگردان مجاب کردن تهیهکننده به این که تمام قد پشت یک فیلم تجربی بایستد، بسیار دشوار است. اولین مشکلی که بهنظرم میرسد، همین است. اما باید این نکته را هم در نظر گرفت که جریان خوبی آغاز شدهاست و به طور قطع یک جغرافیا جدید در سینما شکل گرفته که به مرور زمان مشکلات را حل خواهد کرد.
به نظر شما فیلمهای تجربی و فیلمهایی که اساسا در طیف تجربی ساخته میشوند، چقدر توانایی جذب مخاطب جدید در سینما را دارند؟
در این فیلمها فضای تازه و تجربه نشدهای وجود دارد که شاید در مرحله اول، جذب مخاطب برای آنها کار آسانی نباشد .حتی ممکن است به دلیل ساختار ویژه مخاطب جدید آن را پس بزند ،اما فیلمساز باید بتواند کم کم مخاطب را با این ساختار و اتفاقات جدید سینما آشنا کند. به نظر من از فیلمهای هنرو تجربه به شدت باید حمایت شود و مورد احترام قرار بگیرند، آن وقت است که مخاطب جدید هم میتواند به راحتی اعتماد کند و برای دیدن این فیلم ها به سینما بیاید.