روابط عمومی هنر و تجربه: حمیدرضا قطبی کارگردان فیلم «جامه‌دران» که در بخش نگاه نو سی‌و سومین جشنواره فیلم فجر حضور دارد،درباره اکران فیلم‌ها در بخش هنر و تجربه عقیده دارد: «گروه هنرو تجربه همان‌طور که از نامش پیداست، برای گیشه و فروش فیلم‌های گیشه ای هیچ جایگاهی ندارد. بخشی است که شاید به جنبه‌های هنری سینما بیشتر می‌پردازد.»

کارگردان فیلم سینمایی جامه دران درادامه تاکید کرد:« حضور فیلم ها در بخش هنر و تجربه جشنواره فیلم فجر نه تنهابرای دیده شدن چند فیلم دیگر موثر است بلکه اکثر این فیلم‌ها با عواملی کار می‌کنند که سابقه فعالیت آن‌ها در سینما کم هم نبوده‌است. به‌هرحال عوامل این گونه از فیلم‌ها هم باید مورد توجه و رقابت قراربگیرند همه مسائل معطوف به کارگردان و یا تهیه کننده آن فیلم نیست.»

این کارگردان سینما درباره پایدار ماندن گروه هنرو تجربه در آینده سینمای ایران بیان کرد:«تشکیل این گروه در سینما قابل باور و مهم است. به هر حال یک سری فیلم‌ها در سینما همیشه مهجور باقی می‌مانند و خیلی هم اقبال عام را ندارند. اما فضای اکران فیلم‌ها در گروه هنر و تجربه این امکان را برای دیده‌شدن چند فیلم بیشتر کرده‌است. درباره پایداری این گروه و حضور آن در جشنواره معتقدم که تاکنون نزدیک به سی‌و سه دوره از جشنواره فیلم فجر را سپری کرده‌ایم. حالا وقت آن رسیده‌است که حاصل این تجربیات را به‌دست آوریم.»

قطبی در ادامه افزود: «وقتی بحث کیفیت فیلم‌های جشنواره به میان می‌آید که البته رقابت در کیفیت فیلم‏‌هاست، دیگر لزومی ندارد بخش سودای سیمرغ و بخش‌های دیگر جشنواره تفکیک شده از هم فیلم‌ها را نمایش دهند. گاهی این تقسیم‌بندی‌ها به صورت کارشناسانه مورد توجه و بررسی قرار نمی‌گیرد.مثلا فیلم‌های اول از نظر کیفی در جشنواره جایزه ویژه می‌گیرند و در همان مقطع نیز سینمای هنر و تجربه هم در یک جایگاه دیگری قرار می‌گیرد. اما اگر این تقسیم‌بندی‌ها وجود نداشت و درواقع بخش نگاه نو، سودای سیمرغ و هنر و تجربه دریک بخش جایزه می‌گرفتند، شاید رقابت تنگاتنگی میان فیلم‌ها به‏‌وجود می‌آمد.»

او در ادامه درباره جشنواره سال گذشته اظهار داشت: «به عنوان مثال سال گذشته فیلم «چند متر مکعب عشق» هم در بخش سودای سیمرغ و هم در بخش فیلم نگاه نو حضور داشت. به نظر من این دسته‌بندی فیلم‌ها در جشنواره بیشتر یک نگاه سلیقه‌ای است.به هرحال امیدوارم سیمرغ‌های جشنواره فیلم فجر در هر دوره کمتر شود، لزومی ندارد که هر بخشی جایزه دریافت کند به اندازه کافی در ایران جشنواره‌های موضوعی داریم، پس می شود از عوامل یک فیلم تقدیر کرد و فقط سیمرغ به یک فیلم داده شود.»

برچسب‌ها: