هنر و تجربه: گاهی اوقات لازم است به حافظه سینمایی‏‌مان سری بزنیم و سکانسی را از آن بیرون بکشیم. سکانس زیرزمین فیلم «پله آخر» را به‏‌یاد آورید. میان صدابردار و کارگردان فیلم بر سر ضبط صدا مشاجره می‏‌شود و چند بار فیلم به دلیل مشکل صدابرداری کات می‏‌خورد. نظام الدین کیایی همان کسی است که نقش صدابردار را در آن سکانس بازی می‏‌کند. کیایی رییس انجمن صدابرداران و عضو هیات مدیره خانه سینما است. او صدابرداری فیلم «جینگو»به کارگردانی تورج اصلانی را برعهده دارد که در گروه هنرو تجربه درحال اکران است. نظام الدین کیایی بودن گروه هنر و تجربه را مفید می‏‌داند و تاکید می‏‌کند: «گروه هنروتجربه علاوه بر حمایت مادی، از سینماگران حمایت معنوی نیز انجام می‏‌دهد.» کیایی در کارنامه کاری خود صدا‌برداری فیلم کارگردان‌های بزرگی چون امیر نادری، داریوش مهرجویی، کامبوزیا پرتوی، خسرو سینایی و بسیاری دیگر از بزرگان سینما ایران را دارد. او هم چنین صدابرداری فیلم «از تهران تا بهشت» که در گروه هنر و تجربه به نمایش در آمده‌،برعهده داشته‌است. کیایی در جشنواره سی و سوم فیلم فجر هم با صدابرداری فیلم «رخ دیوانه» به کارگردانی ابوالحسن داودی حضور داشت.
نظام الدین کیایی اکران فیلم‏‌ها را درگروه هنرو تجربه با ارزش می‏‌داند و دراین‏‌باره توضیح می‏‌دهد:«جوانانی که با فیلم‏‌های اول و دوم وارد سینما می‏‌شوند و اکران گسترده به آن‏‌ها داده نمی‏‌شود، چه کاری می‏‌توانند بکنند؟ در این میان فیلم‏‌سازی که فیلم دلخواه خود را ساخته و اثرش موردعلاقه صاحبان سینما نیست چه باید بکند، باید اثرش تا ابد خاک بخورد. این اندیشه که سینماهایی در سانس‏‌های مشخص فیلم‏‌ها این‏‌چنینی را اکران کنند، بسیار باارزش است که از یک سو جلوی ضرر مادی را می‏‌گیرد و از سویی دیگر به اثرمعنویت می‏‌بخشد.البته شاید اکران محدود فیلم‏‌ها مطلوب تعدادی از کارگردان‏‌ها نباشد اما به هرحال شرایط سینما و سینماگران کشورما متفاوت است.»
کیایی در ادامه پیرامون کیفیت فیلم‏‌هایی که در گروه هنر و تجربه اکران می‏‌شود، می‏‌گوید:«درباره فیلمی که دیده نشده نمی‏‌توان قضاوت کرد. خوشبختانه در گروه هنر و تجربه، تماشاگرانی فیلم‌‏هایی را می‏‌بینند که برای ذات هنر ارزش قائل هستند..»
رییس انجمن صدابرداران کشور مهم‌‏ترین تاثیرنمایش فیلم‏‌ها در گروه هنر و تجربه را تغییر ذائقه مردم می‏‌داند:«گروه هنر و تجربه حرکت بسیار خوبی است.هنر و تجربه باعث تغییر ذائقه تماشاگرها می‏‌شود و آن‏ها را به دیدن فیلم‏‌هایی که در زمینه دیگرهستند، عادت می‏‌دهد. البته بهتر شدن ذائقه به معنی فیلم دیدن مکرر نیست، بلکه تماشای فیلم‏‌های بهتر، درست‏‌تر و سنگین‏‌تر است. یک سری از کارگردان‏‌ها ترجیح می‏‌دهند، به جای ساختن فیلم‏های صرفا گیشه‏‌ای، فیلم درست سینمایی بسازند. درواقع سینمای کشوری موفق است که دو پله جلوتر از افکارعادی کوچه و بازار باشد. سینمایی که تماشاگران افراد وقتی به سینما می‏‌روند، به جای تخمه شکستن و با بغل دستی‏‌شان صحبت کردن، با تماشای فیلم ورزش روحی و مغزی کرده باشند..»
عضو هیات مدیره خانه سینما درباره فواید تشکیل گروه هنر و تجربه تاکید می‏‌کند:«اکران سینما هنر و تجربه باعث می‏‌شود، فیلم‏‌هایی را ببینیم که امکان پخش در سینماهای عادی را ندارند، توقع تماشاگر از این فیلم‏‌ها هم مانند فیلم‏‌های اکران نیست.حتی ممکن است فیلم‏‌ها دارای ضعف باشند اما همین که فیلم “تازه” است و کارگردان می‏‌خواهد حرف خودش را به شیوه‌‏ای سینمایی‏‌تر و جدید بزند، اهمیت دارد و از همه مهم‏‌تر این‏‌گونه فیلم‏‌ها اغلب با پول دولت ساخته نشده بلکه با قرض و قوله کارگردان و با امید به ایجاد نگاه برتر در تماشاگر ساخته شده‏‌است. بنابراین باید از این فیلم‏‌ها استقبال کرد تا تعداد اکران آن‏‌ها افزایش پیدا کند و فیلم‏‌ها ازنظرمادی ضرر نکنند.درواقع بودن گروه هنر و تجربه خوب است. نمی‏‌گویم هنر و تجربه سینمایی روشنفکرانه است اما با انواع دیگر سینما تفاوت دارد. من به دلیل این‏که با فیلم‌ها و کارگردان‌های مختلف همکاری کرده‌ام، فیلم‌‏ها را می‏‌شناسم. بسیاری از فیلم‏‌هایی که در گروه هنر و تجربه قرار می‏‌گیرند، خوب هستند، ممکن است جایزه‏‌های بسیاری هم بگیرند، با این وجود اما کارگردان‏‌ها نباید انتظار تماشاگری مطابق فیلم‏‌های سینمای گیشه را داشته‏‌باشند.فیلم‏‌هایی هستند که باید در آن اندیشید و طبیعتا باید یک اهل فیلم به تماشا آن بنشیند و نمی‏‌توان با این فیلم‏‌ها تخمه شکست و به یک سکوت و شرایط خاص نیاز دارد و کسی نباید به خاطر این‏که حوصله‏‌اش سر رفته به دیدن این فیلم‏‌ها بیاید. فیلم‏‌هایی در گروه هنر و تجربه انتخاب می‏‌شوند که ارزش دیدن دارند.»
نظام‏‌الدین کیایی در مورد بهبود وضعیت اکران فیلم‌های هنروتجربه به نقش سیاست‏‌های سینمایی کشور اشاره می‏‌کند:«پیش از این نسبت به سینمای هنری بی‏‌اعتنایی شده‌‏است. درحقیقت حمایت از هنر و تجربه می‏‌تواند از وازدگی سینماگران جلوگیری کند. سینمای ایران متاسفانه دچار رکود شد و درحال حاضر باید از فیلم‏‌سازان هنر و تجربه حمایت کرد تا سینما ورشکسته نشود.»