هنر و تجربه، رضا حسینی: بزرگداشت جسی مِی‌پِل، اولین فیلم‌ساز سیاه‌پوست زنی که دو فیلم بلند ساخته و اولین زن آفریقایی-آمریکایی است که در سال ۱۹۷۵ به اتحادیه‌ی فیلم‌برداران نیویورک پیوست، دیروز دوشنبه در قالب برنامه‌ای با عنوان «شبی با جسی می‌پل» در مرکز فیلم الینور بونین مانرو برگزار شد و از آثارش تجلیل شد. خانم می‌پل، که کتابی با عنوان «چه‌طور به عضویت اتحادیه‌ی فیلم‌برداران درآیید» (How to Become a Union Camerawoman) را درباره زندگی و نبرد سخت و جانانه‌اش برای عضویت در اتحادیه فیلم‌برداران نوشته است، ساخت دو فیلم داستانی بلند را هم کارگردانی کرده است.
او وقتی نتوانست سالن سینمایی را پیدا کند و نمایش افتتاحیه‌ی اولین فیلم بلندش با عنوان «اراده» (۱۹۸۱، درباره ورزشکاری که از دام اعتیاد رها می‌شود) را برپا کند، با شوهر فیلم‌بردارش، لیروی پاتن فیلم‌بردار، دست به کار شد و سالن سینمای «۲۰ west» را در هارلم با هدف حمایت از سینمای مستقل و نمایش فیلم‌های فیلم‌سازان سیاه‌پوست در سال ۱۹۸۲ تأسیس کرد. اولین فیلم او، «اراده»، به عنوان «اولین فیلم بلندی که بعد از تصویب الحاقیه‌های حقوق مدنی در آمریکا و برابری همه‌ی شهروندان توسط یک زن ساخته شد» شناخته می‌شود. دیگر فیلم جسی می‌پل در مقام کارگردان «Twice as Nice» (۱۹۸۹) نام دارد که به داستان زندگی دو بازیکن دوقلوی بسکتبال می‌پردازد.
فیلم‌های این فیلم‌ساز به عنوان بخشی از برنامه‌ی «همان طور روایت کن که هست: فیلم‌سازان مستقل سیاه‌پوست در نیویورک، ۱۹۶۸-۱۹۸۶» در انجمن فیلم مرکز لینکلن هم به نمایش درخواهند آمد .
منبع: استیون هولدن، نیویورک تایمز