هنر و تجربه: «شب‌های روشن»، «ناف»، «درباره الی» تنها قسمتی از فیلم‌هایی هستند که محمدرضا دلپاک در این سال‌ها کار صداگذاری، میکس یا طراحی صدای آن‌ها را انجام داده است. دلپاک دوازده دوره کاندیدای دریافت سیمرغ بلورین جشنواره سینمایی فجر بوده است و چهاربار سیمرغ بلورین صداگذاری به او اهدا شده است. فعالیت محمدرضا دلپاک منحصر به سینمای داستانی نبوده و کار طراحی صدای خیلی از آثار سینمای مستند در این سال‌ها را انجام داده است. دلپاک در گفتگو با سایت هنر و تجربه از تفاوت‌های کار در سینمای مستقل و سینمای جریان اصلی می‌گوید و از گروه هنر و تجربه، اشکالات و مزایای آن صحبت می‌کند.

محمدرضا دلپاک کار روی صدای فیلم‌هایی که خارج از جریان اصلی سینما و در  سینمای مستقل انجام می‌شوند با کار سینمای بدنه و جریان اصلی را چندان متفاوت نمی‌داند و معتقد است این نگاه کارگردان به مقوله صدا است که تفاوت را ایجاد می‌کند و نه مناسبات تولید. «تفاوتی از نظر من ندارد. طراحی صدا جزئی از روند تولید فیلم است که نمی‌توانید آن را حذف کنید. هر فیلمی طراحی صدای خودش را دارد که بستگی به دکوپاژ و فیلمنامه و نگاه صوتی کارگردان دارد که به نقش دراماتیک صدا توجه کرده باشد. در خیلی از فیلم‌های سینمای بدنه کار طراحی صدا خوب انجام می‌شود. این مساله بستگی به فیلم و فیلم‌ساز و نگاه صوتی کارگردان دارد و نه مناسبات تولید. صدای فیلم فقط ساند افکت‌ها نیست، بلکه ترکیب آن با موسیقی و دیالوگ و صداهای صحنه و آمبیانس مجموعه صدای یک فیلم را می‌سازند.»

او تجربه فعالیت چندماهه گروه هنرو تجربه را در مجموع مثبت ارزیابی می‌کند اما مشروط بر این که باندبازی و خودی-غیرخودی نشود. دلپاک عقیده دارد: «خیلی‌ها هستند در روزنامه ها برای‌شان می‌نویسند و پارتی بازی می‌کنند. البته من تا جایی که مسئولین این گروه را می‌شناسم آدم‌های سالمی هستند. این مدل فیلم‌ها با بودجه‌هایی خیلی پائین ساخته می‌شوند و بودجه‌ای برای تبلیغ ندارند. مساله تبلیغات خیلی مهم است. فیلم‌های خیلی خوبی بودند که چون تهیه‌کننده خوبی داشتند، تبلیغ خوبی برای‌شان شد اما خیلی فیلم‌ها هستند که این امکانات و تبلیغ را ندارند. فیلم‌های هنر و تجربه الزاماً فیلم های به اصطلاح Low Budget نیستند خیلی از این فیلم‌ها سرمایه‌گذارانی داشته‌اند که به امید اکران فیلم سرمایه گذشته‌اند و حالا فیلم اکران محدود گرفته است. برای سینما باید بودجه گذاشت. سینما هنری است که نیاز به هزینه فراوان دارد. وقتی بودجه نباشد فیلم غیراستاندارد می‌شود. از نظر استانداردهای جهانی کیفیت خیلی مهم است.»
دلپاک در ادامه ابراز امیدواری کرد که حرکت گروه هنر و تجربه تداوم داشته باشد:«به هرصورت اکران گروه هنر و تجربه خوبی است و رونق هم گرفته است.امیدوارم  توجه به فیلم‌های جوانان و مستقل شعار و وعده‌ای نباشد که یک عده جوان را تشویق کند و وقتی رونق گرفت،  جوان‌ها رها بشوند و بگویند حالا ما هستیم که تعیین می‌کنیم چه چیزی باید نمایش داده شود. فرقی بین فیلم‌ها نگذارند. در بروشورها و یا سایت از یک فیلم ۳۰ تا عکس چاپ می‌کنند و از فیلم دیگری عکس نیست. عکس هنرپیشه‌ها را روی صفحه اول کار می‌کنند.»

برچسب‌ها: