
تینا پاکروان:
نباید ظرفیتهای سینمای ایران از جوانان دریغ شود
هنروتجربه:تینا پاکروان بازیگر،تهیهکننده و کارگردان سینما،امسال با تهیهکنندگی فیلم «یحیی سکوت نکرد» در گروه هنروتجربه به جشنواره فیلم فجر آمد.او تاکنون به عنوان مجری طرح،مدیر تولید،مدیر برنامه در فیلمهای مختلف همکاری داشته و با فیلمسازانی همچون مسعود کیمیایی،داریوش مهرجویی،بهرام بیضایی،محمدرضا ورزی،ضیاالدین دری…کار کرده است.از فعالیتهای دیگر او میتوان به تدریس،انتشار کتاب و نقد و ترجمه در مطبوعات اشاره کرد.
پاکروان در گفتوگو با سایت هنروتجربه نحوه اکران این بخش را مناسب دانست:« اکران گروه هنروتجربه برای فیلمهای تجربی و مستقلی که ساخته میشدند و سالها پشت خط اکران میماندند و یا در کمدها غبار میگرفتند اتفاق خوبی است . من امیدوارم که این راه همچنان ادامه داشته باشد چون به نظرم ما نباید ظرفیتهای سینمای ایران را از جوانان دریغ کنیم.»پاکروان درباره تفاوت تهیهکنندگی فیلمهای مستقل و تجربهگرا با سینمای بدنه توضیح داد:«هرچه جلوتر میرویم و زمان میگذرد بخش خصوصی روزبه روز در حال ویرانی است و بخش دولتی هم فقط از فیلمهای خاص حمایت میکند حالا به عنوان یک تهیهکننده باید برای تهیه یک فیلم تجربی بسیار قدرت ریسک بالایی داشته باشید.به طور قطع نگرانی یک تهیهکننده بسیار بیشتر است.اگر قرار باشد یک فیلم را هرچه ارزانتر به مرحله تولید برسانیم و از بازیگران و عوامل غیرحرفهای استفاده کنیم شکست خواهد خورد.اما من به گروه هنروتجربه بسیار امیدوارم.»کارگردان فیلم «خانوم» معتقد است که هنروتجربه سببساز تجربهها و قابهای نویی است:«بهطور کلی تجربههای جدید ایدههایی خلاقانهتر به جوانان خواهد داد و این تجربه پیشرفت گروه را به همراه میآورد.شاید ایده «ماهیوگربه» سالها قبل در سینمای هالیوود تکرار شده باشد و در غرب اتفاق افتاده باشد اما در سینمای ایران یک تجربه و قابی تازه بود که مخاطب را جذب کرد.اما اگر قرار باشد در سینما دست تهیهکننده و عوامل بسته باشد،وضعیت اقتصادی به همین شکل ادامه پیدا کند و حمایتهای لازم از این گروه نشود به طور قطع جوانان دلسرد میشوند.»
کشیده شدن مخاطبان به سینماها اولویت هر فیلمساز و سینماگری است.پاکروان پتانسیل جذب مخاطب این فیلمها را خوب ارزیابی کرد:«در بخش هنروتجربه نکتهای که بسیار مهم است حفظ فرم تجربی است در غیر اینصورت از جانب مخاطب متهم میشوید که وارد سینمای بدنه شدهاید.در این گروه استفاده از ابزار و تکنیکها و تفکرات یک نویسنده بسیار مهم است ، داشتن این ویژگیها به همه ابعاد فیلم بازخواهد گشت.ممکن است یک داستان بسیار ساده نوشته شده باشد اما برای برخی از مخاطبان جذاب است و شاید مخاطب عام را هم خیلی آسان جذب کند.»