هنر و تجربه/ امیر محقق: جوایز اسپریت که مخصوص فیلم‌های مستقل است هرساله به نحوی مقابله آمیز، درست یک شب قبل از شب پر زرق‌و‌برق و متعلق به سینمای جریان اصلی آمریکا یعنی اسکار، برگزار می‌شود.این جایزه به فیلم‌های برتری تعلق می‌گیرد که معمولا با بودجه‌ای کمتر از ۲۰ میلیون دلار ساخته شده‌اند.
سی‌امین جوایز فیلم‌های مستقل با نام «ایندیپندنت اسپریت آواردز» (Independent spirit awards) در ساعات اولیه صبح امروز ۲۱ فوریه در مراسم جمع‌و‌جوری در سانتا مونیکای کالیفرنیا برگزار شد. رقابت اصلی برای کسب بزرگترین جایزه این مراسم، بین دو فیلم «بردمن» و «پسر بچگی» بود و با اینکه گمانه‌زنی‌ها بیشتر حکایت از پیروزی فیلم ریچارد لینک‌لیتر داشتند اما این، بردمن بود که جایزه بهترین فیلم را از آن خود کرد. الخاندرو ایناریتو کارگردان بردمن پس از دریافت جایزه‌اش گفت :«کم کم داشتیم به گونه در حال انقراض این سینما تبدیل می‌شدیم. در چنین جوایزی می‌توانیم برای نوعی از سینما جشن بگیریم که در حال فراموش شدن است» ریچارد لینک‌لیتر اما در شاخه کارگردانی حرف اول را زد و عنوان بهترین کارگردان مستقل را برای  «پسربچگی»، که ۱۲ سال صرف ساختنش کرده است، به خود اختصاص داد. از میان فیلم‌هایی که سابق بر این کمتر به آنها توجه شده بود، باید به فیلم «شب رو» با بازی جیک جیلنهال اشاره کرد که دو جایزه را کسب کرد. یکی جایزه بهترین فیلمنامه و دیگری هم جایزه بهترین فیلم اول. اما در شاخه بازیگری تقریباً همه چیز طبق پیش‌بینی‌ها جلو رفت. مایکل کیتون که با بردمن به دوران اوج بازیگری‌اش برگشته بهترین بازیگر نقش اول مرد شد. کیتون در سخنرانی‌اش، فیلم بردمن را فیلمی با شهامت توصیف کرد که قوانین سینما را به هم می‌زند.

michael-keaton-birdman-independent-spirit-awards-2015

جولین مور هم که برای بازی‌اش در «آلیس آرام» تقریباً بی‌رقیب است، عنوان بهترین بازیگر نقش اول زن را کسب کرد. مور هم حرف های جالبی زد :«ورود من به سینما همزمان شد با شروع جنبش و جریان ساخت فیلم‌های مستقل؛ و این موضوع، زندگی و دوران کاری من را تحت تأثیر قرار داد».جایزه‌های بازیگری مکمل زن و مرد هم به ترتیب به پاتریشیا آرکت برای بسربچگی و جی کی سیمونز برای فیلم کم ادعای «ضربه شلاق» رسید.

j-k-simmons
جایزه پاتریشیا آرکت توسط هم بازی‌اش در پسربچگی یعنی اتان هاوک اهدا شد. هاوک زمانی که به روی سن آمد گفت: «فیلم‌های هالیوودی باعث می‌شوند که چرخ سینما بچرخد اما کسانی که در این سالن هستند (فیلمسازان مستقل)، باعث می‌شوند تا سینما به حیاتش ادامه دهد». خود آرکت هم گفت :«فکر می‌کنم در این مراسم باید جایزه‌ای هم برای پخش کننده‌ها در نظر گرفته شود. چون یک فیلم اگر پخش کننده خوبی نداشته باشد دیده نخواهد شد.»
در این بین، بردمن یک جایزه دیگر را هم به دست آورد و آن هم بهترین فیلمبرداری بود که به خاطر خلق صحنه‌های چشمگیر، به امانوئل لوبتسکی رسید.فیلم «آیدا» به کارگردانی پاول پاولیکوفسکی هم توانست در رقابت با فیلم «لویاتان» پیروز شود و بهترین فیلم خارجی نام بگیرد.
مستند جنجالی «شهروند شماره چهار» که در مورد زندگی ادوارد اسنودن کارمند سابق سازمان سیا و افشاگری او علیه این تشکیلات است هم در شاخه بهترین مستند، برگزیده شد.
یکی از بخش‌های قابل توجه جوایز اسپریت، جایزه‌ای است که به نام «جان کاساوتز» نام گذاری شده است و به فیلم‌های برتری تعلق می گیرد که با بودجه زیر ۵۰۰ هزار دلار ساخته شده‌اند. جان کاساوتز، کارگردان فقید سینماست که ساخت فیلم‌هایی همچون «شب افتتاح» و «سایه‌ها» را در کارنامه‌اش دارد و در سینمای مستقل آمریکا نقش بسزایی داشته است. در این بخش ۵ فیلم نامزد شده بودند که عبارتند از «خرابه آبی»، «شبیه به حس عشق بود»، «مردی از رنو»، «ای زمین» و «تست». که نهایتاً فیلم «ای زمین» جایزه این قسمت را کسب کرد.
فیلم «ضربه شلاق» یک جایزه دیگر را هم برای بهترین تدوین به دست آورد و تقریبا دست پر، مراسم را ترک کرد. . از فیلم «شکارچی روباه» نیز تقدیر شد و جایزه سینمای متفاوت به آن تعلق گرفت.
اما از نکات عجیب مراسم امسال می توان به بی‌توجهی مطلق به فیلم  «سلما» اشاره کرد که در چندین بخش اصلی از جمله بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر مرد نقش اول نامزد دریافت جایزه بود اما کاملا دست خالی از مراسم بیرون آمد. کسب دو جایزه از سوی فیلم کمتر تحویل گرفته شده «شب رو» هم باعث تعجب بود و این فیلم را در کنار فیلم‌های ضربه شلاق و پسربچگی قرار داد که هرکدام با کسب ۲ جایزه، بعد از بردمن که سه جایزه گرفت، از برگزیدگان بزرگ اسپریت امسال بودند.