
توصیههای اصغرفرهادی به فیلمسازان جوان:
از بازیگران حرفهای استفاده نکنید
هنر و تجربه: نشست تخصصی فیلمنامه نویسی با حضور اصغر فرهادی در پنجاه و دومین جشنواره منطقهای سینمای جوان «اروند» در تالار مهر آبادان برگزار شد. به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوان، سومین نشست تخصصی این جشنواره با استقبال گرم فیلمسازان جوان و برخی از چهرههای سینمایی حاضر در جشنواره روبهرو شد.
در ابتدای این نشست اصغر فرهادی کارگردان سینمای ایران ضمن ابراز تاسف از درگذشت زاون قوکاسیان منتقد سینما به دلایل برگزاری این نشست اشاره کرد: «کارگاهها و نشستهای تخصصی بسیاری را در تهران و یا در کشورهای دیگر برگزار کردهام و همیشه این سئوال از من میشد که چرا این نشستها را در شهرستانها برگزار نمیکنم . به همین دلیل زمانی که حمید فرخنژاد برپایی این کارگاه را پیشنهاد داد، پذیرفتم .باید بگویم که انتظار چنین استقبالی را از سوی فیلمسازان جوان نداشتم.»
کارگردان پرآوازه ایران که فعالیت سینمایی خود را از سال ۱۳۶۵ در انجمن سینمای جوانان اصفهان آغاز کرده در ادامه صحبتهای خود افزود:« من سینما را از ۱۳ سالگی با ساخت فیلم کوتاه آغاز کردم و زمانی که برای برگزاری این نشست دعوت شدم، بسیار فکر کردم که از کجا باید شروع کنم تا برگزاری این کارگاه تنها معطوف به بیان تجربههای شخصی خودم نشود. بنابراین بهتر دیدم درباره دغدغهها و یا بهتر بگویم درباره ترس و دلهره هنگام نگارش فیلمنامه صحبت کنم. درواقع آنچه هنگام ساخت فیلمهای کوتاه مرا دچار دلهره میکرد، این بود که چگونه به همه امور اشراف داشتهباشم، چون در گفتوگوهایی که از فیلمسازان میخواندم،دریافته بودم که به همه امور آگاه هستند. در واقع به شکل ناخواسته اینگونه القا میکردند که گویی همه امور را میدانند و بعد به شکل ویژهای قطعات پازل را کنار هم قرار میدهند تا یک فیلم را به پایان برسانند و پس از آن فکر میکردم که چقدر باید فیلم بسازم تا به این یکدستی در آثار برسم.»
او سپس ترس از تکنیک و چگونگی کار با ابزار را بهعنوان دلهره دیگری که با آن مواجه بود، نام برد:« اما بعدها به تجربه دریافتم بسیاری از فیلمسازان خودشان هم نمیدادند که چه اتفاقی میافتد که پازل به درستی کنار هم چیده میشود.به نظر من این بخش ناخودآگاه و غریزه آنها است و این ناخودآگاه که بیش از هر عنوانی سرمایه عاطفی و احساسی است و از کودکی فیلمساز میآید.»
فرهادی در بخش دیگری از این نشست با ذکر مثالهایی درباره وجوه مختلف فیلمنامهنویسی صحبت کرد.
او در ادامه با اشاره به شخصیتپردازی هنگام نگارش فیلمنامه گفت: «ناخودآگاه و غریزه فیلمساز که به عنوان سرمایه عاطفی و احساسی از آن یاد کردم از کودکی تا بزرگسالی با انسان همراه میشود و این سرمایه براساس کشف شهود به دست میآید که من به شخصه در شخصیتپردازی آثار از کشف و شهودی که در گذشته داشتهام، الهام میگیرم.
بهعنوان نمونه فیلم «گذشته» برای من تمرین و مشق کردن در کاراکترپردازی بود.»
اصغر فرهادی همچنین توصیههایی هم فیلمسازان جوانی که فیلم کوتاه میسازند، داشت:« به شما توصیه می کنم که در ساخت فیلمهای کوتاه خود با بازیگران حرفهای کار نکنید. در واقع توصیه میکنم به فکر درست کردن ویترین برای فیلم کوتاه نباشید و آثار خود را برای اولین بار با افرادی که با آنها رودربایستی ندارید مانند افراد خانواده خود ببینید.»
نشست تخصصی فیلمنامهنویسی با طرح پرسشهای فیلمسازان جوان به پایان رسید.